Vanwege uitval onbesliste strijd tussen mens en paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Vanwege uitval onbesliste strijd tussen mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 18:06

* http://www.bokt.nl

Afbeelding
Tabe de Boer en Ilian Trichopoulos
Foto: Han Altena Fotografie
Omdat enduranceamazone Ilian Trichopoulos zaterdagmiddag moest opgeven is de strijd tussen een man en een paard al halverwege geëindigd. Haar paard Chivas wilde niet drinken. Doorgaan was niet verstandig. De wedstrijd was ter plaatse en via Facebook te volgen.

Ilian Trichopoulos wilde met haar paard Chivas de 100 kilometer op de Veluwe sneller afleggen dan de ultra-marathonloper Tabe de Boer. De wedstrijd was het gevolg van een weddenschap in een café. De opbrengst zou voor een goed doel zijn. De Boer was halverwege de snelste van de twee.

Paard Chivas wilde halverwege wel eten, maar niet drinken. "Chivas en ik zijn helaas uit de race gestapt. Ik had van tevoren met mijzelf afgesproken dat wanneer hij op 50km nog niet had gedronken, ik dan zou stoppen. Natuurlijk is de verleiding op zo'n dag heel groot om toch verder te gaan, maar ik wil mijn eigen principes niet verloochenen omdat het zo'n evenement is geworden en er meer druk achter zit. De gezondheid van mijn paard staat ten allen tijde voorop, dus ook vandaag. Chivas' hartslag was bij binnenkomst checkpoint direct heel netjes, geen recovery nodig. Spieren goed, locomotie een A. Zijn turgor was minder, maar knapte in dat half uur rust op tot perfect. Van de dierenarts kregen we groen licht om door te gaan, maar Chivas had dus nog steeds niet gedronken. Voor mij een te groot risico om de volgende klus van 25km in te gaan. Ontzettend bedankt voor jullie support voor deze beslissing!, aldus Trichopoulos op de Facebookpagina.

De Boer heeft de afstand wel uitgelopen.

Verwant artikel
[VN] Endurancewedstrijd tussen mens en paard

secricible

Re: Vanwege uitval onbesliste strijd tussen mens en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:17

Netjes dat ze bij haar principes is gebleven. Ben benieuwd of ze nog een herkansing krijgt :)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:18

Ik had het inderdaad al op de FBpagina gelezen. Een wijs besluit met hart voor haar paard denk ik. Jammer, maar helaas.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:28

Wat een leuke wedstrijd!

Maar een goede keuze om te stoppen denk ik zo, want vochtinname is echt nodig.
Tja, men kan het paard naar het water leiden, maar niet laten drinken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:42

Eigenlijk is de strijd gestreden toch? Paard heeft verloren en mens gewonnen.
Het paard kon niet verder en de mens heeft het wel uitgelopen. Dus dan heb je een winnaar.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:45

Lijkt me dan niet onbeslist, mens heeft deze ronde gewonnen.
Wel heel netjes dat amazone besloten heeft om niet verder te gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:46

De mens heeft gewonnen inderdaad :j
Verstandig besluit van de amazone, maar wel jammer natuurlijk.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:18

Super besluit. Lijkt me inderdaad heel lastig met die druk die je toch onbewust voelt en dat blijkbaar de andere waardes van het paard prima waren. Leuk paard ook. :j

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:38

ik ben ook van mening dat degene die het eerst finisht gewoon wint.
ongeacht wat de ander doet.

Het motto van endurance is: to finish is to win

Ja je kan doorgaan, maar als het paard nog steeds niet drinkt is het alleen uitstel.
voor mezelf ben ik geneigd meer te pushen, maar dat is niet eerlijk tegen over een paard.

respect voor Tabe :)

en een herkansing voor Ilian?

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:14

Herkansing leuk. Missschien meer geld opbreng door herkansing.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:35

Herkansing zou leuk zijn. Ik zag het net ook op sbs6 hvn en was benieuwd wie zou winnen. Nu heeft misschien inderdaad Tabe gewonnen, maar weet je nog niet wie eigenlijk zou winnen op 100 km.

ps misschien is het ook niet gek dat dat paard niet drinkt, die merkt dat het een wedstrijd is en waar zijn dan de andere paarden? Ik zie alleen iemand mee rennen...

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 07:14

FrNo schreef:
Herkansing zou leuk zijn. Ik zag het net ook op sbs6 hvn en was benieuwd wie zou winnen. Nu heeft misschien inderdaad Tabe gewonnen, maar weet je nog niet wie eigenlijk zou winnen op 100 km.

ps misschien is het ook niet gek dat dat paard niet drinkt, die merkt dat het een wedstrijd is en waar zijn dan de andere paarden? Ik zie alleen iemand mee rennen...

ook op een wedstrijd moet een paard drinken... Zeker op de langere afstanden. Het hangt van je paard af. De een drinkt altijd de ander pas na 50 km. Maar daarvoor moet je je paard goed kennen. Als hij normaal altijd beter drinkt en nu niet... Dan kun je misschien maar beter stoppen en volgend jaar je revanche nemen!
het was een wedstrijd man vs horse. Dus ja er was maar 1 andere man die meerende en geen andere paarden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 17:09

Sjolvir schreef:
Lijkt me dan niet onbeslist, mens heeft deze ronde gewonnen.
Wel heel netjes dat amazone besloten heeft om niet verder te gaan.

I'm with Sjolvir.

To finish first, first you have to finish :)

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:08

Anoniem schreef:
Eigenlijk is de strijd gestreden toch? Paard heeft verloren en mens gewonnen.
Het paard kon niet verder en de mens heeft het wel uitgelopen. Dus dan heb je een winnaar.

Mee eens dat Tabe heeft gewonnen, hij is immers gefinished en hoe! 100 km hardlopen, respect!!!!

Samen met de andere leden van 'team-Chief' had ik het voorrecht om deze dag van heel dichtbij mee te mogen maken, namelijk als groomteam. Een van de leden van dit team was een veearts die Chivas steeds, volgens endurancenormen, keurde. Daarbij konden wij, de andere leden, onze eigen ervaring in de strijd gooien en zo de controlepunten op de juiste wijze inrichten, Chivas verzorgen en ook Ilian in de gaten houden (want ook zij moest eten en drinken ;)!)
Op het tweede controlepunt werd Chivas 'fit to continue' bevonden door de vet, het paard kon dus wel degelijk verder. Het feit dat Chief nog niet gedronken had, de groommogelijkheden op de volgende 25 km en het voornemen van Ilian (niet drinken op de eerste 50 km is stoppen) maakten dat zij koos voor stoppen. Diepe buiging voor Ilian, applaus!

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:54

Gefeliciteert meneer de Boer.

Ravenna18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:57

Tenminste iemand die bij dr standpunt blijft en de gezondheid van het paard voorop zet. zelfs na een groen sein van de controle.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:59

Ja oke maar meneer de Boer was ook het snelst... Al halverwege ;)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:04

vond 80 km wandelen al een eind
(eerste 60 km in 11 uur, laatste 20 4.45h door een fikse blessure tijdens de laatste 12 km. totaal gebruikte tijd 15.55h) ..

ik kan nog niet eens 10 km behoorlijk hardlopen... echt respect voor iemand die 100km rennend kan afleggen

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 15:33

Op de helft lag Tabe "maar" 15 minuten voor op Ilian. De 2e helft werd het zwaarst voor Tabe en daar kon Ilian haar winst pakken.. Maar we weten nu niet hoe het gelopen was als Ilian door ging met Chivas.

Ze heeft absoluut de juiste keus gemaakt om voor het welbevinden van Chivas te kiezen.. Voor beiden niets dan respect..

En hopelijk gaan ze volgend jaar voor de revanche..

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:03

Ik ben wel benieuwd.. hoop op een herkansing
Tabe super dat hij dit heeft kunnen uitlopen! En echt klasse van Ilian dat zij het welzijn van haar paard ook onder deze omstandigheden toch voorop kon zetten!

Maarten3474

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:41

Hier kan je alleen maar applaus voor geven. Stoppen omdat de gezondheid van je paard voorgaat en natuurlijk ook voor de winnaar. (Die er wel gewoon was. Opgave is gewoon verliezen. Helemaal als de tegenstander wel finisht)