Tabe de Boer en Ilian Trichopoulos
Foto: Han Altena Fotografie
Ilian Trichopoulos wilde met haar paard Chivas de 100 kilometer op de Veluwe sneller afleggen dan de ultra-marathonloper Tabe de Boer. De wedstrijd was het gevolg van een weddenschap in een café. De opbrengst zou voor een goed doel zijn. De Boer was halverwege de snelste van de twee.
Paard Chivas wilde halverwege wel eten, maar niet drinken. "Chivas en ik zijn helaas uit de race gestapt. Ik had van tevoren met mijzelf afgesproken dat wanneer hij op 50km nog niet had gedronken, ik dan zou stoppen. Natuurlijk is de verleiding op zo'n dag heel groot om toch verder te gaan, maar ik wil mijn eigen principes niet verloochenen omdat het zo'n evenement is geworden en er meer druk achter zit. De gezondheid van mijn paard staat ten allen tijde voorop, dus ook vandaag. Chivas' hartslag was bij binnenkomst checkpoint direct heel netjes, geen recovery nodig. Spieren goed, locomotie een A. Zijn turgor was minder, maar knapte in dat half uur rust op tot perfect. Van de dierenarts kregen we groen licht om door te gaan, maar Chivas had dus nog steeds niet gedronken. Voor mij een te groot risico om de volgende klus van 25km in te gaan. Ontzettend bedankt voor jullie support voor deze beslissing!, aldus Trichopoulos op de Facebookpagina.
De Boer heeft de afstand wel uitgelopen.
Verwant artikel
[VN] Endurancewedstrijd tussen mens en paard
!)