Britse vrouw vraagt aandacht voor paard in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Britse vrouw vraagt aandacht voor paard in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 16:08

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Een Britse vrouw drukt automobilisten op het hart om voorzichtig te rijden wanneer zij een paard tegenkomen. Ze is dit gaan doen nadat haar vriend, Jack Brown, samen met zijn paard aangereden werd op de weg. Het paard moest door ernstige verwondingen ingeslapen worden.

Jack reed samen met de zes jaar oude Merlin op de weg toen zij aangereden werden door een vrachtwagen. “Jack stuurde Merlin naar de andere rijbaan om een aantal verfblikken te ontwijken”, vertelt Linzi, de vriendin van Jack. Vervolgens haalde een vrachtwagen de combinatie in met een gevaarlijke manoeuvre en raakte daarbij het paard. Het dier bleek een gebroken been te hebben en moest ter plekke ingeslapen worden. Linzi voegt er aan toe dat de chauffeur in eerste instantie doorreed maar later toch terug kwam om zich te verontschuldigen.

“Merlin gedroeg zich perfect in het verkeer en zette nooit een stap verkeerd. Hij vertrok zelfs geen spier toen hij aangereden werd door de vrachtwagen. We hebben nooit eerder grote problemen gehad onderweg, alleen een paar dwaze automobilisten die ons met hoge snelheid inhaalden of toeterden”, aldus Linzi.

“We willen de automobilisten bekend maken met het feit dat paarden vluchtdieren zijn en onvoorspelbaar kunnen reageren. Daarom drukken we ze op het hart om paarden rustig en met gepaste afstand te passeren.”

Het laatste jaar zijn er veel ongelukken met paarden op de wegen in Groot-Brittannië. In september botste er nog een auto op een paard waarbij de menners ernstig gewond raakten en het paard overleed.

Daniquebyoux

Re: Britse vrouw vraagt aandacht voor paard in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:25

Toch dapper dat de man uiteindelijk terug kwam om zich te verontschuldigen, maar in eerste instantie had hij al niet door moeten rijden..

Maar ik heb wel een methode voor paardenkontenklevers en snelle inhalers. Daar heb ik mijn zweepje voor en ik loop nog naast het paard dus moet je nagaan. :')

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:28

VivaByoux schreef:
Toch dapper dat de man uiteindelijk terug kwam om zich te verontschuldigen, maar in eerste instantie had hij al niet door moeten rijden..

Maar ik heb wel een methode voor paardenkontenklevers en snelle inhalers. Daar heb ik mijn zweepje voor en ik loop nog naast het paard dus moet je nagaan. :')

Doe je goed! Ik heb nog vaak genoeg dat er een auto achter mij gaat lopen toeteren, waardoor míjn paard dan niet schrikt maar stel je voor dat dit wel gebeurd. Dan ben jij mooi de pisang en die auto rijdt lekker door. Persoonlijk ben ik van mening dat er een wet moet komen waarbij duidelijk word gemaakt dat je rustig moet rijden bij paarden en zéker niet moet gaan toeteren.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:33

Ik ben benieuwd of dit iets op gaat leveren. Mijn paard is een paar weken geleden aangereden terwijl ik er naast liep (klinkt dramatischer dan het is, we hadden gelukkig beiden niets). Bestuurder is toen ook gewoon doorgereden. Toevallig vanmorgen heel fijne mede-weggebruikers gehad, maar ik heb ondertussen ook al de meest idiote situaties meegemaakt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:36

Mooi dat ze er aandacht voor vraagt :j

Als er een auto met hoge snelheid aan komt rijden ga ik vaak even midden op de weg rijden tot ze vaart minderen. Bij kont kleven werkt het zweepje inderdaad erg goed.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 16:54

OneAndOnlyx schreef:
VivaByoux schreef:

Doe je goed! Ik heb nog vaak genoeg dat er een auto achter mij gaat lopen toeteren, waardoor míjn paard dan niet schrikt maar stel je voor dat dit wel gebeurd. Dan ben jij mooi de pisang en die auto rijdt lekker door. Persoonlijk ben ik van mening dat er een wet moet komen waarbij duidelijk word gemaakt dat je rustig moet rijden bij paarden en zéker niet moet gaan toeteren.

Je hebt altijd van die idioten die die wet dan weet net niet kennen he, want dat gebeurd heeel vaak.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 18:23

Vreselijk. Kan geen kwaad aandacht hiervoor vragen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:41

Voor de onwetende mensen is extra voorlichting goed en het zou geen kwaad kunnen als dit onderwerp tijdens de theorie/de rijlessen extra aandacht zou krijgen. Zeker bij het groot-en tractorrijbewijs.

Maar de asociale/egoistische/gehaaste automobilisten blijven er altijd en die zijn meestal het gevaarlijkt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 19:44

Postbus 51 zou in het voorjaar eens aandacht kunnen vragen voor paarden in het verkeer in NL. Ik hoop al heel veel jaren dat dit eens een keer gebeurt en BOKT of een andere organisatie zoals KNHS dit eens een keer aankaart.

ditatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 20:11

Ik hen vaak zweepje bij me niet voor me paard maar voor de medeweggebruikers ... niet alleen autos maar wat dacht je van scooters... zijn soms net zo erg.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:17

Vandaag een steenezel van een vent op zijn fietsje die zelf wel uitmaakte waar hij fietste. Namelijk tussen onze kolone op het ruiterpad. Vrouwtjelief deed lekker mee, en mocht kennis maken met het paard dat dapper doorstapte.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 21:36

Ik heb een paar weken geleden nog een jongen met de zweep geslagen die constant langs scheurde op z'n crossmotor. Na herhaaldelijk vragen of hij weg wilde gaan moest hij maar voelen.
Vervolgens kreeg ik de huid vol gescholden, maar hij ging wel weg.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:30

Je hebt er echt van die sukkels tussen zitten. Vorige week nog zo'n ouder echtpaar, wij waren met een groep van 5 ruiters en we hadden onze hackney die nog maar pas onder het zadel is voor de eerste keer mee op buitenrit.
Komt dat echtpaar in de auto al aangetoetert, paard begint te springen en draaien (midden op de weg ) en dan toch nog gewoon doordouwen K*T lui. Paard stond op zijn achterste benen op straat, ra ra hoe verongeluk ik........ -O-

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 23:49

Wat wou je met je zweepje doen tegen een vrachtwagen die je te kort langs en te snel inhaalt?! <<)

Erika_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:13

In GB is er een sterke lobby voor het dragen van reflecterende hesjes, wanneer je met een paard langs de weg gaat. Je hebt daar minder vaak een berm waar je in kunt rijden en de wegen zijn vaak bochtiger en met heuvels. Uiteraard is dit afhankelijk, van het gebied waar je rijdt. Auto's rijden er ook op (m.i.) onoverzichtelijke wegen vrij snel en zien je dus pas laat. Ik las in een Engels paardenblad, dat automobilisten je 20 seconden sneller zien, wanneer je een reflecterend hesje aanhebt (ik hoop, dat ik het getal exact onthouden heb).

Ja, het is goed, dat automobilisten meer rekening houden met ruiters (en voetgangers). Mijn ervaring hier in Kloosterhaar, is dat mensen juist hun best doen, om rekening met je te houden.

Er is een campagne geweest van de KNHS, maar ik denk, dat je daar juist die mensen mee bereikt die al iets van omgang met paarden weten. Postbus 51 of de ANWB zou misschien een betere bron zijn.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 09:23

Hmm, ... Ik denk eerder dat ze het jasje associeren met politie.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:20

Super goed initiatief!
Sta er vaak van te kijken hoe veel men (en rij) ongelukken er gebeuren

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:52

Ik word hier ook dagelijks om de oren gereden, en als ik eens wijs: "doe ff rustig. want ik loop hier met een groot paard" dan worden ze nog pissig ook, en geven ze vaak nog meer gas.
Of remmen ze, en dan komen er dreigementen!

Ik ben van mening dat de overheid hier iets mee moet doen!
Je leest en hoort het regelmatig helaas dat er iemand verongelukt is.
Of dat het paard het niet na kon vertellen, doodziek word ik ervan want het is zo onnodig.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 09:56

Dit moet zeker ook in nederland meer aandacht krijgen, en dan wel door tv/radio/krant/billboards reclames gemaakt door de overheid. En er mogen van mij best schokkende afbeeldingen/filmpjes bij, laat ze maar eens goed schrikken.

In mijn oude woonplaats zaten hangjongeren in de bosjes bij de ruiterpaden om de paarden te laten schrikken. Vonden de heren wel leuk. Politie kon er niks aan doen, want ze moesten op heterdaad betrapt worden. Toen hebben ze aan mij gevraagd of ik wat vaker wilde buiten rijden met mijn vroegere paard. Deze kon namelijk wat trucjes en was vreselijk koel in zijn kop (vrijheidsdressuur kon en kan je het niet noemen) oa gericht naar achteren trappen. Dus toen kwam ik ze een keer tegen en met een simpel teken heeft hij 2 jongens vol geraakt op hun bovenbenen. Daarna wilde ze mij aanklagen maar toen zei de politie, tja jongens; paarden zijn in het algemeen vluchtdieren maar er zitten er ook tussen die gaan vechten. Je mogen nog mazzel hebben dat het bij blauwe plekken zijn gebleven.

Daarna hebben we die hangjongeren nooit meer gezien of gehoord.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:14

ik vind ook dat de knhs geld moet vrijmaken voor spotjes op tv...soort postbus 51 spotjes...om mensen bewust te maken ...ze krijgen toch altijd zoveel geld van de lotto enzo, mogen ze best inzetten voor de veiigheid van hun ruiters...

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:15

chamion schreef:
.

In mijn oude woonplaats zaten hangjongeren in de bosjes bij de ruiterpaden om de paarden te laten schrikken. Vonden de heren wel leuk. Politie kon er niks aan doen, want ze moesten op heterdaad betrapt worden. Toen hebben ze aan mij gevraagd of ik wat vaker wilde buiten rijden met mijn vroegere paard. Deze kon namelijk wat trucjes en was vreselijk koel in zijn kop (vrijheidsdressuur kon en kan je het niet noemen) oa gericht naar achteren trappen. Dus toen kwam ik ze een keer tegen en met een simpel teken heeft hij 2 jongens vol geraakt op hun bovenbenen. Daarna wilde ze mij aanklagen maar toen zei de politie, tja jongens; paarden zijn in het algemeen vluchtdieren maar er zitten er ook tussen die gaan vechten. Je mogen nog mazzel hebben dat het bij blauwe plekken zijn gebleven.

Daarna hebben we die hangjongeren nooit meer gezien of gehoord.

Vind ik leuk! :-)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:18

Laten we een petitie starten? Eens kijken of ik dat kan regelen!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:20

k heb er aan lopen denken om achter op mn jas
iets te zetten van

-Afstand houden om schade te voorkomen
-of paard in training laat graag hoefjes wapperen

maarja zouden ze daar van onder de indruk zijn ?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:22

Ik denk dat je dat niet ziet..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:25