Britse ruiter rijdt achttien maanden met gebroken nek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Britse ruiter rijdt achttien maanden met gebroken nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 11:52

http://www.bokt.nl / http://horseandhound.co.uk

Afbeelding

Dressuurruiter Jody Haswell uit West Sussex heeft achttien maanden paardgereden met een gebroken nek. Dit heeft de ruiter recent gehoord van zijn arts.

Jody viel een tijd geleden van een jong paard, maar is nooit naar een dokter gegaan met zijn klachten. “Ik ben direct weer gaan rijden, en overtuigde mezelf ervan dat ik niks ernstigs had. Toch voelde ik mij de twee weken daarna alsof ik er niet helemaal bij was”, vertelt de ruiter. Hij negeerde zijn klachten en ging gewoon door met rijden, ondanks de aanhoudende migraine.

Uiteindelijk besloot Jody, achttien maanden na het ongeluk, toch naar de dokter te gaan omdat zijn hoofdpijn aanhield. Daar vertelde de arts hem dat hij waarschijnlijk zijn nek had gebroken door de val van het paard. Jody heeft zijn lesje wel geleerd en vertelt nu aan iedereen dat ze bij een val naar de eerste hulp moeten, zeker als ze zich niet helemaal goed voelen. “Wees niet zo gek als ik”, zegt de dressuurruiter.

De Britse ruiter viel van een jong paard toen hij aan het trainen was in de rijbak. Het paard maakte een sprong waarbij Jody uit het zadel werd geworpen. Tijdens de val maakte het paard weer een sprong waardoor Jody zijn hoofd hard stootte aan het zadel. Hij droeg gelukkig een cap en beseft zelf ook dat dit ergere verwondingen heeft voorkomen. “Mensen zouden te allen tijde een cap moeten dragen tijdens het rijden, zeker nu ze tegenwoordig zo modieus zijn.”

Jody heeft samen met zijn vrouw Hannah een drieling van bijna twee jaar en dit was één van de redenen waarom hij niet naar het ziekenhuis is gegaan na zijn val. “Ze kunnen net lopen en praten en dat is veeleisend. Ik ben altijd bezig en vond dat ik geen tijd had om mezelf te laten checken”, vertelt de ruiter, die gemiddeld zes tot tien paarden per dag traint.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:58

"Daar vertelde de arts hem dat hij waarschijnlijk zijn nek had gebroken"

Misschien eens een plaatje nemen om hier zeker van te zijn? :')

Keell94

Re: Britse ruiter rijdt achttien maanden met gebroken nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:01

Meestal als je je nek breekt ben je verlamd niet? Wel vreemd dat hij alleen migraine had en verder niks. Betwijfel dan of zijn nek wel echt gebroken is.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:05

vreemd verhaal dit....

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:07

Misschien een breukje?
Hoeft natuurlijk niet helemaal door.

Maar apart is het zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:09

Strasshorse schreef:
Meestal als je je nek breekt ben je verlamd niet? Wel vreemd dat hij alleen migraine had en verder niks. Betwijfel dan of zijn nek wel echt gebroken is.

Nee hoeft niet. :) Zeker een stabiele breuk kan goed genezen.
Maar een arts met röntgen ogen vind ik zeker nieuws waardig. :+

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:10

Kan hoor, ook mensen met een gebroken rug worden wel eens vanuit de huisarts gewoon naar huis gestuurd, moeten ze het eerst maar even aankijken..................................

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:10

als het een stabiele breuk is hoef je er niet eens zoveel last van te hebben, maar het is een enorm risico.

bij een stabiele breuk zijn er wel breuklijnen maar is het bot niet ten opzichte van elkaar verplaatst. De nek en rug zijn omringt door spieren en banden waardoor de botten keurig op hun plaats blijven zitten.

Maar als je dan een gekke beweging maakt en de boel gaat alsnog verschuiven heb je wel een probleem.

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:11

Op het moment dat je een scheurtje in een wervel hebt noemen ze dat ook een breuk. Dat betekend niet automatisch dat er schade is aan het ruggenmerg en verlammingsverschijnselen.
De dokter zal het naar ik aanneem hebben verteld naar aanleiding van een foto.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:13

Strasshorse schreef:

Nee hoor, een scheurtje in een nekwervel noemen ze ook een breuk. Bovendien hangt de schade ook af van welke nekwervel het betreft. Ik heb zelf heel wat jaren terug ook een scheur in een nekwervel opgelopen en heb ook jarenlang behoorlijke hoofdpijnklachten gehad. Het blijft ook een zwak punt, want als mijn haar te lang (en dus te zwaar) wordt is mijn hoofdpijn ook weer terug.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:18

Strasshorse schreef:

Dat is een veel gehoord vooroordeel. Er zijn breuken die een verlamming of zelfs de dood tot gevolgd hebben maar andere breuken zijn minder ernstig.

Ik heb zelf mijn rug gebroken en mensen kijken vreemd als ik zeg dat ik nog wel kan lopen. Men is ook bij een rug fractuur ervan overtuigt dat het een verlamming tot gevolg heeft. Goed, ik voel mijn benen niet en heb soms uitval maar ik loop nog wel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:19

Strasshorse schreef:

Nee hoor, heb zelf precies hetzelfde gehad. Ook een hele tijd mee doorgelopen en gereden.
Had enorme hoofdpijn, zag zwart voor ogen, tintelende vingers en weinig kracht in mijn armen.
Heb nog steeds weinig kracht in mijn armen, maar alles functioneert normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:22

Ik brak mijn rug na een val in Februari... ik had 2 dagen kans op een dwarsleasie en ben geopereerd en ben hier voorlopig nog wel even zoet mee. Een ander had verlamd kunnen zijn.

Mijn moeder heeft twee keer haar rug gebroken, en hier word niets mee gedaan.

Het ligt er maar net aan hoe de breuk is. Ik vind het geen vreemd verhaal. Maar wel heftig!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:55

`Dokter, ik loop nu al langer als een jaar met hoofdpijn rond`
`Oh, dan zal je nek wel gebroken zijn`

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:17

Strasshorse schreef:

Da's afhankelijk v.d. locatie en het type breuk, vooral bij een C3-C7 breuk is dit het geval.

Ik had zelf, naast een tijd knock-out te zijn geweest, ook vooral hoofdpijn/migraine en misselijk, al kon dit ook te maken hebben met een zware hersenschudding. In mijn geval ging het om een Densbreuk (C2).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:29

klinkt wel lekker sensationeel zo.

"Britse ruiter rijdt achttien maanden met scheurtje in nekwervel"

bekt natuurlijk nét even iets minder :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:39

Niets sensationeels aan. Was hij met een scheur nog een keer gestuiterd dan had het er wel ernstig uitgezien.
Net als mensen die met een gebroken rug doorlopen, een keer raar van de drempel stappen en spontaan een dwarsleasie hebben door verschuiven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:54

Mi_Amore schreef:
"Daar vertelde de arts hem dat hij waarschijnlijk zijn nek had gebroken"

Misschien eens een plaatje nemen om hier zeker van te zijn? :')

Ik geloof niet dat na 18 maanden, anderhalf jaar!! Nog een duidelijke scheur te zien is op een foto...
Dikke kans dat die foto gewoon is genomen, en dat wel iets te zien is, maar niet duidelijk wat er precies is geweest ten tijde van de val.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:01

Dat kan wel. Als je een bot dat gebroken is niet stabiliseerd dan kan het gebeuren dat het niet aan elkaar kan groeien.
Maar waarschijnlijk er is dat ze gezien hebben dat er een oude breuk gezeten heeft, dat kun je zien aan de botstructuur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:12

Sizzle schreef:
Dat kan wel. Als je een bot dat gebroken is niet stabiliseerd dan kan het gebeuren dat het niet aan elkaar kan groeien.
Maar waarschijnlijk er is dat ze gezien hebben dat er een oude breuk gezeten heeft, dat kun je zien aan de botstructuur.

Ik denk persoonlijk niet dat het volledig gebroken is geweest. Een scheur lijkt me een stuk aannemelijker...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 15:15

Ik heb een los stuk wervel in mijn rug, dat hebben ze in het ziekenhuis over het hoofd gezien. Ik heb daar lang mee doorgelopen tot het schade aan het ruggenmerg bracht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:01

Knap van de ruiter dat die zo mee door reed.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:06

Strasshorse schreef:

8 op de 10 zijn in een klap overleden, van die 20% krijgen een aantal een dwarslaesie maar dit hoeft niet. Wel kun je dit met bewegen meteen forceren. Of dit een echte breuk geweest is zou ik heel gek vinden maar ik ben geen dokter dus het zou in theorie kunnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:08

Scheur = breuk.

Ik ben er ook maanden mee doorgelopen met een scheur in het bot in mijn scheenbeen. 'Voordeel' was dat door de belasting ik op een gegeven moment echt niet eens meer erop kon staan. Dus toen pas naar de dokter en die had zoiets van 'breuk!' en gelijk door naar het ziekenhuis voor foto's. T is dat die plek dus continu werd belast want anders had ik er nog langer mee doorgelopen.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:55

Strasshorse schreef:

Je hoeft echt niet verlamd te zijn als je je nek breekt. Ikzelf heb mijn nek op 3 plaatsen gebroken en heb er niks aan overgehouden als af en toe een beetje hoofdpijn hihi