Op 20 en 21 september werd de finale van de reeks Europese grand prix-wedstrijden boogschieten te paard gehouden in Hemel Hempstead (Verenigd Koninkrijk). De wedstrijd trok boogschutters uit onder andere Polen, Finland en Zweden aan. De teams, die telkens uit vier ruiters bestaan, konden in de lente en de zomer al punten verzamelen tijdens wedstrijden in Polen en Zweden.
Het Poolse team kon zijn leidersplaats behouden en kaapte het goud weg, thuisteam Groot-Brittanië haalde zilver.
Het was de eerste keer dat in het Verenigd Koninkrijk een internationale wedstrijd boogschieten te paard georganiseerd werd. "De sport is aan een opmars bezig in het Verenigd Koninkrijk," zegt Zana Cousins-Greenwood. Zana is zelf stuntruiter en heeft 17 paarden, vooral Andalusiërs. Zij richtte in 2010 het Centre of Horseback Combat op, waar de wedstrijd gehouden werd. "De paarden zijn erg slim, moedig en makkelijk te trainen. We hebben het intussen al aan ongeveer 1000 mensen geleerd."
Tijdens wedstrijden galopperen de ruiters zonder teugels over een baan, terwijl ze een boog vasthouden en een pijl uit een koker op hun heup of rug trekken. De boogschutters te paard worden beoordeeld op hun timing en precisie, als hun paard in draf valt, worden ze gediskwalificeerd.
Oeh, dat wil ik ook doen! Ik vond boogschieten altijd al leuk, en nu heb ik een paardje die dat vast wel met me wil oefenen Waar wordt dit dan in Nederland gedaan?