Staaroperatie bij paarden blijvend succesvol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Staaroperatie bij paarden blijvend succesvol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 15:11

http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com
Ingezonden door Jans

Afbeelding

Goed nieuws voor paardeneigenaren met een paard dat blind is geworden door staar. Recent onderzoek laat zien dat meer dan 25% van de paarden die geopereerd worden aan staar, twee jaar na dato nog steeds kunnen zien.

Dennis Brooks, professor in de Oogheelhunde bij dieren aan de Universiteit van Florida, geeft aan dat een staaroperatie een diverse groep van veulens en paarden met een aangeboren afwijking in de ogen, een trauma, uveïtis (oogontstekingen) en andere oorzaken ten goede kan komen.

Staar is een vorm van matheid in het oog waardoor het lijkt of er een constante mist voor de ogen hangt. Staar kan slechts een klein plekje op het oog zijn maar ook het hele oog omvatten. De mate van zichtverlies is dan ook afhankelijk van de grootte van de staar.

Een operatie aan het oog is bij staar de voorkeursbehandeling omdat er geen andere behandelingen bekend zijn. Met name bij paarden en veulens die merkbaar last hebben van de staar in hun dagelijks leven wordt een operatie aangeraden.

De techniek die Brooks bij voorkeur toepast bij staaroperaties heet ‘Phacoemulsification' waarbij er ultrasone golven gebruikt worden om de staar los te maken van het oog waarna deze weggezogen wordt.

Hoewel paarden het over het algemeen op de korte termijn na een operatie goed doen is er over de lange termijnresultaten nog niet veel beschreven. Brooks en zijn team hebben daarom de dossiers van 95 paarden, waarbij door de eerder genoemde Phacoemulsification-operatie 111 staarplekken zijn verwijderd bekeken.

Het team van Brooks heeft aan de hand van deze dossiers vast kunnen stellen dat op de korte termijn 95% van de geopereerde paarden het zicht terug heeft gekregen. In de periode na de operatie tot twee jaar na de operatie loopt dit percentage terug naar 25%. Brooks geeft aan dat dit een veelbelovend resultaat is omdat het de veiligheid vergroot van het paardrijden en het gebruik van paarden in de dagelijkse activiteiten.

Het complete onderzoek is gepubliceerd in ‘Veterinary Ophthalmology’ en is hier te lezen.

MiniMouse

Re: Staaroperatie bij paarden blijvend succesvol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 18:23

In america is dit reeds succesvol.
Zover ik weet doen ze deze operaties in Nederland nog niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:37

Nou, zo'n positief artikel vind ik dit niet. Feitelijk staat er dat bijna 74% van de geopereerde paarden niet meer kan zien na 2 jaar. Niet echt een positief resultaat, echt niet eigenlijk.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:26

Jammer dat er zo weinig over bekend is. Mijn paard heeft ook staar, hij lijkt er geen last van te hebben. Maar met buitenrijden vliegt hij soms alle kanten op omdat er opeens een tak op de weg ligt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:42

Kan je aan de ogen van een paard zien dat hij staar heeft?
Zo als leek?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:54

Dat weet ik niet, ik zie er wel waas in. Maar dr veearts heeft dat gezegd tegen mij.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:04

Die van mij heeft ook al een jaar of 5 staar. Het ging wel goed, het stond aardig stil.
Maar sinds een paar maanden is ze nog slechter gaan zien waardoor ze heel onzeker wordt. Terwijl ze juist altijd de dominantste in de groep was met alles en iedereen de strijd aanging, staat ze nu onderaan en durft niet meer....

Ben bang dat ik straks met een (bijna) blind paard zit.
Zolang ze zich goed en veilig voelt is dat niet erg, maar dat blijft aankijken...