Bestuur Federatie Paardrijden Gehandicapten treedt af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Bestuur Federatie Paardrijden Gehandicapten treedt af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 12:48

Persbericht

In de buitengewone ledenvergadering van de FPG op donderdag 18 september jongstleden zijn de concrete plannen tot aansluiting van de FPG bij de KNHS behandeld. Een werkgroep, bestaande uit FPG-bestuursleden, FPG-leden en KNHS medewerkers heeft gedurende twee jaar met elkaar overlegd om tot een optimaal resultaat voor aansluiting van de FPG bij de KNHS te komen.

Wanneer geen aansluiting zou plaatsvinden, zouden de toekomst van de opleiding, de veiligheid en de kwaliteit van de maneges en hun ruiters met een beperking in het geding komen. Met de beoogde samenwerking kan dat toekomstbestendig worden verankerd. Daarnaast zou het niet getuigen van behoorlijk bestuur als de organisatie die ons werkveld landelijk vertegenwoordigt, de FPG, er niet naar zou streven de belangen van onze ruiters in de sportkoepel te behartigen.

Het uitgewerkte voorstel tot aansluiting, unaniem gesteund door het bestuur gezien het belang van het voortbestaan van de FPG in de toekomst en de integratie van de gehandicaptensport in de reguliere sport, werd in genoemde buitengewone ledenvergadering verworpen. Tijdens de FPG-ledenvergadering werd zwaar getild aan de financiële gevolgen van de samenwerking FPG – KNHS, voor de aangesloten maneges en hun ruiters, hoewel deze financiële consequenties nog niet definitief waren, en als ondergeschikt beschouwd kunnen worden aan het beoogde doel: toekomstbestendigheid.

Als gevolg daarvan heeft het zittende bestuur besloten af te treden en de FPG-leden verzocht op korte termijn een nieuw bestuur samen te stellen en voor te dragen in een nog uit te schrijven buitengewone algemene ledenvergadering. Uiterlijk tot einde 2014 zal het aftredende bestuur de lopende zaken blijven waarnemen.

TurdusMerula

Re: Bestuur Federatie Paardrijden Gehandicapten treedt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:12

Goh, dit is toch wel nieuws... Ik ben er niet meer zo in thuis, maar het is wel bijzonder dat de FPG bij de KNHS wil... Ik kan me er niet écht in mengen omdat ik te weinig weet, maar ik kan mij niet voorstellen dat financieel onderschikt kan zijn aan andere zaken. Uiteraard wil je een toekomst opbouwen en moet handig met je mogelijkheden omgaan, maar de meeste maneges die ik ken hebben geen cent te makken en draaien op de kracht van vrijwilligers... :=
Ik vraag me af hoeveel pararuiters er zijn in verhouding tot andere mindervalide ruiters? 'Professioneler pararuiters' is bepaald een andere doelgroep dan 'de gemiddelde FPG-manegeruiter'... Eerstgenoemde groep heeft vast iets aan de KNHS, maar wat moet de tweede groep er?
De KNHS krijgt meer en meer 'macht' maar ik zie niet altijd het voordeel van in...?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:59

TurdusMerula, ik ben er ook al even uit, maar ik ga helemaal met je mee in wat je schrijft. Aansluiting bij de KNHS heeft alleen voordelen voor de kleine groep topsporters en voor de kNHS natuurlijk naar mijn idee en niet voor de overgrote meerderheid van ruiters die één keer per week ergens rijden. Die verenigingen moet je niet op kosten jagen door net als FNRS-leden KNHS-lidmaatschap per ruiter te laten betalen.
De verenigingen hebben het niet breed, maar de ruiters vaak ook niet.
Splits het desnoods in topsport die bij de KNHS is aangesloten en basis die gewoon alleen FPG-lid hoeft te zijn.
Jammer, want de wildgroei wordt hierdoor denk ik alleen maar groter, meer plekken waar met gehandicapten gereden worden die niet bij de FPG zijn aangesloten, minder kennis waarschijnlijk en hoe zal dat dan zitten met aansprakelijkheid???

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 23:57

Dat is nu hoe ik in elk geval dit nieuwsbericht lees: bestuur wil bij KNHS, achterban niet en dat via balv merken... Klinkt niet optimaal...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:17

Dat lees je goed voor zover ik het ook lees. Toch zou het zonde zijn als nu de hele FPG op zijn gat komt te liggen, dat is ook weer geen goede ontwikkeling. Hopelijk komt er een oplossing die voor iedereen bevredigend is en blijft de opleiding en de kwaliteit en veiligheid van de maneges wel behouden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:44

De KNHS is langzamerhand oppermachtig ,gezien de monopolie positie , alles is sinds de start van de KNHS onpersoonlijker en veel en veel duurder geworden .Het is meegaan in de grote massa of nergens anders naartoe kunnen . Kan me voorstellen dat het bestuur moeite heeft met zich aan te sluiten bij een geldverslindende kolos . Maar als anderzijds het voortbestaan van de FPG bedreigd wordt zal er toch een keuze gemaakt moeten worden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:21

Ik denk dat het sowieso niet goed is als een bestuur en achterban zo duidelijk tweestrijd leveren...
Hier zou toch een manier voor moeten zijn, om tot een oplossing te komen.

Teruglopen van wmo zal wellicht indirect ook tegenwerken...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:39

Goh, dat is wel nieuws.

Inderdaad - het is niet goed dat er zo'n tweestrijd is. Maar dus ook dat het ook niet echt gelukt is om uit te leggen waarom het voortbestaan en de veiligheid in het geding is. Wat biedt de KNHS die specifiek groep van FPG-ruiters (en FPG-maneges / instructeurs.) (En dat is zo'n totaal andere groep dan de pararuiters.)

Ook wordt er in dit bericht wel wat makkelijk over de financiele consequenties heengestapt maar juist voor de groep FPG-ruiters, die het toch vaak moeten betalen van hun wajong/wmo is dat wel een probleem. 'Ondergeschikt'? Nou, niet echt natuurlijk... als het nu betekent dat men het paardrijden niet voort kan zetten omdat het zowel voor de maneges als ruiters niet meer te betalen is, heb je aan de toekomst ook niet zoveel.

Jammer dat dit persbericht geen aanzet is tot meer toelichting.

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 21:55

Voor de mensen die interesse hebben in meer informatie rondom het aftreden van het bestuur van de FPG, volgende week interview ik het bestuur voor het Kleinhoefblad, contactblad voor aangepast paardrijden en therapie. Daar komt dus een uitgebreider artikel in dan het persbericht wat tot nu toe uit is gegaan. Mochten forumleden nog interessante vragen aan het bestuur hebben rondom deze kwestie dan hoor ik deze uiteraard graag!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:03

He wat leuk, het kleinhoefblad! Die komt hier altijd op de manege *D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 22:31

Ik heb geen vragen, maar ik ben wel heel benieuwd naar het artikel. Wanneer komt dat er in denk je? Ik ben nog steeds geabonneerd, hoewel ik al een paar jaar geen les meer geef, maar ik ben nog steeds heel erg geïnteresseerd!

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:07

Het interview komt in het eerst volgende kleinhoefblad. Ik heb een deadline voor 1 december, dus gaat niet lang meer duren...Ik heb net het interview gehad en ga nu hard aan de slag om hier een goed artikel van te maken :) Leuk dat jullie lezen! :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 22:09

Met wie heb je een interview gehad als ik vragen mag? Mag ook via pb.