Sportdrank voor paarden is een hit in binnen- en buitenland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Sportdrank voor paarden is een hit in binnen- en buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 13:53

* http://www.omroepbrabant.nl

Top of flop? In januari van dit jaar presenteerden twee Brabantse bewegingswetenschappers een sportdrank voor paarden. De sportdrank werd ontwikkeld voor paarden die een topprestatie moeten leveren en weer snel moeten herstellen. Equana, zoals het drankje heet, was een zogeheten startup. Een nieuw bedrijf dat het gaat maken of simpelweg ten onder gaat.

Tien maanden na de lancering van Equana, de healthy horse hydration, lijken de Brabantse beweging wetenschappers Roald van der Vliet en Sander Schreven een zonnige toekomst tegemoet te gaan. Het sportdrankje voor paarden is een hit in binnen- en buitenland. "In Nederland hebben we nu dertig verkooppunten, in het buitenland is de verkoop recent gestart in Spanje. Verder is er belangstelling vanuit Duitsland, Rusland en zelfs landen buiten Europa waaronder Dubai."

Het werkt
Heel wat dichter bij huis was de fokpaardendag in Lierop waar het drankje bij de paardenliefhebbers volop in de belangstelling stond. Bij de stand van Equana werd volop gediscussieerd over het nut van het voedingssupplement.Dat de AA-drink voor paarden werkt, wordt wetenschappelijk onderschreven door onderzoekster Linda Roost. Zij voerde een proef uit met veertien paarden. Zeven paarden kregen het drankje wel en zeven niet. "De paarden die het drankje wel gebruikten herstelden heel wat sneller na zware arbeid of een zware training, dan de paarden die het niet gebruikten."

Onderzoek
In het onderzoek en de productie zitten veel geld en heel veel tijd. "Tussen het eerste idee en het opzetten van een productielijn zit twee jaar en vele tonnen aan investering", zegt wetenschapper Roald van der Vliet. Vreemd genoeg was een all-in sportdrank voor paarden wereldwijd nog niet verkrijgbaar. Houders van wedstrijdpaarden moesten tot nu toe in de weer met allerlei middeltjes om een wedstrijdpaard de juiste voeding te kunnen geven.

Gerelateerd nieuws:
[VN] Paard herstelt sneller na inspanning door 'Red Bull'

Bellarose

Re: Sportdrank voor paarden is een hit in binnen- en buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:14

Klinkt goed als het werkt, bokkers die er ervaring mee hebben? :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:31

Ik heb het mijn paard nu een keer gegeven na een voor hem zwaar uurtje lessen.
Heb het vermoeden dat je paard er wel een bepaalde spiegel in het bloed bij op moet bouwen eer het echt resultaat geeft...

Mijn paard vond het alleen niet prettig ruiken, heeft het ook behoorlijk lang laten liggen gemengd met zijn brokken. Uiteindelijk heeft hij het wel opgegeten/gedronken.

Ruikt mierenzoet :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:32

Ik zou graag het verslag van het onderzoek willen zien. zoals het er nu staat, vind ik het onderzoek niet compleet uitgevoerd. De resultaten van een onderzoek hangt van zoveel factoren af. Wat is de conditie van het paard, hebben ze een even zware training gehad etc. Etc. En dan moeten ze het ook nog met dezelfde paarden een paar keer zonder en een paar keer met sportdrankjes doen. Niet de ene helft wel en de andere helft niet.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:46

ik heb zo'n zakje gratis gehad op horse event! :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:56

Wel grappig om in hetzelfde VN lijstje het topic 'zin en onzin van supplementen' te lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:15

Ik vraag wel af wat in dat sport drankje zit. Want vaak zit in dat soort drankjes allerlei rotzooi in die inderdaad de presentatie doet verbeteren maar of je moet willen is ander vraag, en of ook wel mag tijdens de wedstrijden of dat onder doping valt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:39

Ik vraag me af hoe ze het sneller herstellen dan hebben gemeten?
Toch niet elk paard heeft dezelfde conditie etc.

Ik zou ook wel graag wat extra achtergrond info willen zien.

Klinkt wel goed.. maar werkt het echt?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:40

Toe maar wel veertien paarden...onzin dus.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:00

Volgens mij zetten ze ita verhaal over het onderzoek er bij om het geloofwaardig te doen lijken. Voor een goede studie heb je heel wat meer resultaten nodig. Statistisch is dit helemaal niet relevant! Dit mini onderzoek kan alleen een indicatie zijn of meer onderzoek relevant is!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:11

Wat is hier zo anders aan dan electrolytendrank of electrolyten door het voer mengen? En dat het aangehaalde 'onderzoek' totaal niet relevant is, lijkt mij wel duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:45

Lijkt me niet de bedoeling om paarden sportdrank te geven ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:21

Bellarose schreef:
Klinkt goed als het werkt, bokkers die er ervaring mee hebben? :)

Voor bibi? :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:03

Wat een geweldig onderzoek; wel 14 paarden gebruikt, wow! -O-

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:58

.. van begin tot eindproduct kostte het tonnen. En dat mogen de goedgelovigen, kritieklozen en onnozelen nu gaan terugbetalen om de makers een 'zonnige' toekomst te bezorgen. Tja... je paard gewoon goed trainen en voldoende rust geven tussen prestaties in kan natuurlijk ook, en is gratis.
Een paard geeft z'n grens aan en wat doet de ruiter? Niet luisteren - gooi er maar een poedertje in.

Paarden die onder de FEI-vlag lopen worden mogelijk gevrijwaard van dit soort onzin, maar ik zie al gebeuren dat de eerste de beste penny-bokt hobbelaar na een half uurtje bak-lopen vindt dat het paard 'hersteld' moet worden. -:(-

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:29

Ben benieuwd! Weet iemand waar je het kan kopen? Misschien heb ik er overheen gelezen excuus.

Jannepauli: ben het met je eens

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:41

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:45

Wat mij vooral nog van belang lijkt: Hoe lang blijft het in het bloed? En valt dit onder doping?
Voor de rest is deze onderzoeksgroep echt te klein om er echt een conclusie uit te trekken.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:09

Het is geen doping. :)

Ik hoorde dat Wolvega inmiddels ook afnemer is hiervan ivm de dravers. Daar hebben ze hun eigen onderzoek gedaan wat ik begreep en zijn laaiend enthousiast.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:53

Ik heb het hier liggen.
Ik had een kleine verpakking van iemand gekregen waarvan het paard nu maanden op rust moet staan ivm blessure.

Ik heb een zakje opengetrokken, eraan geroken en weggegooit.
Die rotzooi ga ik niet aan mijn pony voeren. Het ruikt als bubbelgum. ba.
Eigenlijk wilde ik na erg zwaar werk 1/4 of een half zakje erbij doen.

IK heb er nog 3 over.
Dee wilt mag ze gratis hebben!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:13

check dat filmpje over de zin en onzin van supplementen!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:33

Het ruikt heel zoet idd, maar als je het aanmaakt en je proeft het dan een beetje is het dus helemaal niet zoet :+

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:38

ik kan me er iets bij voorstellen dat bijv endurance paarden die een zware wedstrijd lopen, geen 60 km of zo maar echt 120 of zo. dat die er wat aan hebben

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:48

romyloverrr schreef:
Ik heb het hier liggen.
Ik had een kleine verpakking van iemand gekregen waarvan het paard nu maanden op rust moet staan ivm blessure.

Ik heb een zakje opengetrokken, eraan geroken en weggegooit.
Die rotzooi ga ik niet aan mijn pony voeren. Het ruikt als bubbelgum. ba.
Eigenlijk wilde ik na erg zwaar werk 1/4 of een half zakje erbij doen.

IK heb er nog 3 over.
Dee wilt mag ze gratis hebben!

Zijn vergeven!

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:15

Ik gebruik dit nu ruim 9 maanden. Mijn paard is sterker geworden, beter geworden en trekt de trainingen veel beter. Mijn merrie is met 25-30 graden altijd heel loom en kan hier niet goed mee overweg. Sinds ik equana geef is ze altijd super fris, staat ze er super fijn aan en maakt de temperatuur niet uit. Ik merk duidelijk een positief verschil. En nee, ben geen pennymeisje die haar paard een half uurtje traint. Merrie loopt zzlicht en in de training zzzwaar. Ik ben van mening dat je pas goed commentaar kan geven als je het gebruikt hebt. En nee, je merkt geen verschil na een keertje geven. Ik vond dat ik pas verschil merkte na een maand ongeveer. Op het doosje staat drie keer per week, maar ik geef het maar 2 keer per week omdat ze anders te heet wordt.

Edit; wij zijn ook een verkooppunt!