Sonador schreef:Waarom heb je een baby in de auto, de kans dat je gewond raakt in een auto is groter, dan dat je gewond raakt op een koets toch.
En denk dat dat niet helemaal klopt. Je hoort meer van auto-ongelukken omdat er ontzettend veel mensen met een auto rijden. Maar met mennen heb je met een paard te maken en de kans dat zo'n dier schrikt en er vandoor gaat is niet bepaald denkbeeldig. De kans dat je een ongeluk krijgt met pakweg 200 men-uren naar mijn idee zeker net zo groot als met 200 uur autorijden.
En dan de impact: En een auto staat meteen stil, je zit in een kooi met kreukelzones en een baby zit vast in een zitje. Een rennend paard met een wagen staat niet meteen stil, is onbestuurbaar, de wagen kan omslaan en de opzittenden vallen eraf, komen eronder etc. En vastzetten in een zitje is ook geen optie. Ik heb wel eens een wagen ondersteboven zien liggen achter een rennend paard....wees blij dat daar geen baby in een zitje op vast zit). De meeste menners die ik ken, hebben in hun leven meer menongelukken meegemaakt (paard in de sloot, wagen omgeslagen etc) dan auto-ongelukken.
Ik moet bekennen dat dat voor mij ook een reden is om geen kwetsbare mensen mee te nemen op de wagen. Dus niet mijn 90jarige buurvrouw met haar broze botten en ook geen baby's. Je weet gewoon: als zij letsel oplopen, dan is het enstig en komt het niet meer goed. Met een Jan Plezier met van die oerbrave koele beesten ervoor zal het best gaan (al lees je in de media ook over nare ongelukken daarmee). Maar uiteindelijk: zelfs het braafste paard blijft onberekenbaar.
Wij rijden ook altijd met cap op en wie meegaat moet ook een cap op. Dat is al een probleem met baby's. Als er al caps voor zouden zijn, kunnen hun nekspieren dat niet dragen. Maar stel dat één van mijn pony's een keer schrikt van een knallende uitlaat van een passerende motor, op de loop gaat, de wagen omkiepert en een baby eraf valt en ongelukkig op het hoofd terecht komt. Ik moet er niet aan denken....
Citaat:
Laten we dat nu niet zo snel veroordelen!
En daar ben ik het wel mee eens. Het is al erg genoeg dat dit gebeurd is en niemand zit op een preek te wachten. Het lijkt me niet dat een moeder willens en wetens dit soort situaties opzoekt met haar baby.
Maar wat ik wel hoop is dat mensen hierdoor wat meer stil staan bij het gegeven dat mennen echt geen risicoloze bezigheid is. Dat er in de toekomst geen ergere ongelukken gebeuren.