Meer paarden verhandeld op Rodermarkt [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Meer paarden verhandeld op Rodermarkt [video]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 14:02

http://www.rtvdrenthe.nl

Afbeelding

De voorzitter van de Rodermarkt laat weten dat er dit jaar toch iets meer paarden, pony's en ezels op de markt staan, dan eerder werd gedacht. Het zou gaan om ongeveer 530 dieren. Vanochtend werd gesproken over 512 dieren. Daarmee staan er dit jaar meer dieren op de markt dan vorig jaar.

Rodernacht
Voor aanvang van de Rodermarkt vanochtend, werd vannacht gefeest in het centrum van Roden tijdens de Rodernacht. De sfeer was goed, maar de politie verrichtte wel vier aanhoudingen. Een trio van 17, 18 en 19 jaar uit Roden en Lucaswolde zou een 20-jarige Rodenaar hebben mishandeld, na een woordenwisseling. Een 36-jarige Assenaar viel tijdens een opstootje voor een café aan de Heerestraat een portier aan. Daarbij is ook een ruit van het café gesneuveld.

Tijdens de Rodernacht liepen opvallend veel dronken kinderen rond, zegt het Rode Kruis. Een meisje van 13 is in comateuze toestand naar het ziekenhuis gebracht. Volgens hulpverleners zou het vooral gaan om meisjes tussen de 12 en 14 jaar oud die veel drinken. Ook was er zelfs een jongetje van acht te zien met een glas bier in zijn hand.

Rustig
Volgens verslaggever Frits Emmelkamp was het tijdens de Rodernacht en ook vanochtend bij de aanvoer van dieren nog opvallend rustig in vergelijking tot voorgaande jaren. Vorig jaar nam de aanvoer van paarden, pony's en ezels bij de markt enorm toe. Het aantal lag toen op 522, terwijl het jaar ervoor 169 dieren werden aangevoerd. Mogelijk kwam die stijging door de invoer van een aanvoerpremie, die per dier wordt betaald. Die premie geldt ook dit jaar. Vanochtend worden de aanvoercijfers van dit jaar bekendgemaakt.

Organisatie
Dit jaar is de organisatie van zowel de paardenmarkt als de warenmarkt in handen van de Vereniging voor Volksvermaken Roden. Die vereniging organiseerde vorig jaar al de warenmarkt, maar de gemeente Noordenveld was toen nog verantwoordelijk voor de paardenmarkt. Volksvermaken gaf eerder dit jaar aan veel aandacht te willen besteden aan het welzijn van de dieren, omdat daar klachten over binnenkwamen na de markt van 2013.

Klik hier voor een video.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:39

Jezus, dat is toch niet normaal meer met dat drankgebruik van (jonge, zeer jonge) kinderen.. |(

moniek21

Re: Meer paarden verhandeld op Rodermarkt [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:29

Idd daar schrik ik ook van, ik vraag me dan af waar de ouders zijn als die kinderen in de nacht daar rondlopen .....

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:05

Uuh.. 12/13 jarigen met drank op dorpsfeesten is niet heel raar hoor, maar 8 is wel heel jong.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:13

is dat niet raar? ik vind het echt behoorlijk schrikwekkend...

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:14

Nou... dat vind ik niet helemaal normaal hoor.
Ik krijg de indruk dat er daar nogal wat alcohol gevloeid heeft, maar dat is 18+, en aangezien er ook politie rondliep, hoe komen al die minderjarigen dan aan alcohol?
Dan moeten volwassenen dat in de bar gaan halen en aan die kinderen geven dus. Maar als je dan een 12 jarige daardoor afgevoerd ziet worden na comazuipen dan ben je zelf ook wel van je padje af.

jaleesa89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:19

Ik zeg niet dat ik het niet raar vind, maar dat gebeurt nou eenmaal veel op die feesten. Weet wel dat ik niet laveloos thuis hoefde te komen en nu trouwens nog niet. Is puur wat je wel of juist niet mee krijgt van huis uit.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:46

Dan vind ik toch dat ouders daar wat lax over denken als dat echt zo is. Die grens van 18 is er niet voor niks. In America staat die zelfs op 21, dan zijn je hersens pas volgroeid.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:02

Ik weet niet of jullie de situatie op de Rodermarkt kennen, maar er is groot feest op de kermis, op straat, in en voor cafés, op het beursterrein. Die kinderen komen met een fles drank aanzetten die ze thuis stiekem uit de kelder hebben geplunderd, zuipen het op de kermis achter de attracties op of elders in het dorp. Als je achter de kermis langs naar de beurs loopt zitten allemaal groepjes kinderen met sterke drank en joints. Daar heb ik geen politie gezien de keren dat ik daar langs liep, alleen het Rode Kruis hielp er kinderen die zo'n beetje stikten in hun eigen kots. Overal waar drank verkocht wordt, wordt ID controle gedaan voor je drank mee krijgt tenzij je een bandje hebt, maar als ze dat niet vertrouwen mag je alsnog je ID laten zien.

Dat meisje schijnt al eerder dit jaar zo'n stunt gehad te hebben op een (particulier) feest waar ze achter de bar stond, daar wordt in ieder geval over gepraat.
Het jongetje van 8, tsja een glas bier in z'n hand. Wie weet moest zijn vader net zijn jas uit trekken of iets anders doen waar 2 handen voor nodig waren. Zo lang ze hem niet hebben zien drinken kan je daar geen uitspraken over doen.

Vond de markt erg gezellig.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:55

Ik zie het hier in t dorp met feesten ook hoor. Jaar of 14 ofzo. Lopen dan met een schooltas pp de rug met 2 flessen wkd of wat ook erin (in een fles sinas).

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:03

Tjha om heel eerlijk te bekennen was de eerste keer dat ik echt dronken was ook toen ik 13 was! Maar nu ben ik 22 en drink ik bijna nooit. Ben er niet slechter van geworden hoor en heb er veel van geleerd. Vooral van de dagen erna dat ik kotsmisselijk en met hoofdpijn toch naar school moest van mn moeder!

Wil niks goedpraten ofzo maar in mijn geval is het altijd goed afgelopen!

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:15

Onverantwoord, zo jong wie weet wat er nog meer kan gebeuren met zo'n kind als die niks meer kan. het zou je eigen kind maar eens zijn. Er lopen gekken zat op de wereld.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:16

Wij zijn er geweest, ik weet niet hoe ze de paarden hebben geteld maar waarschijnlijk dubbel.....

Zelf hebben we prima zaken gedaan maar er was weinig handel te doen. Prijzen waren wel goed.