Paardenfokker Roger Van Oproy (72) heeft 'Emilie de Diamant AS' verkocht aan de rijkste man ter wereld, Bill Gates. Van Oproy wist wel dat hij een topper in zijn stal had, maar hij vernam pas later dat de Amerikaanse miljardair de koper was. "Hij heeft het gekocht voor de achttiende verjaardag van zijn dochter", vermoedt Roger Van Oproy.
Roger Van Oproy en zijn echtgenote Mieke Caers (70) zijn al jarenlang paardenliefhebbers. Sinds 1977 fokken ze zelf raspaarden in hun stal in Vosselaar. Daaruit kwamen al meer dieren met internationale faam voort. Het eerste toppaard dat Roger ooit verkocht, was Remus Racing 2, een jumpingpaard dat drie keer Oostenrijks kampioen werd.
Roger Van Oproy kende zijn weg goed in het paardenwereldje en kocht tien jaar geleden de merrie Emilie de Diamant AS, een veelbelovende Belgische warmbloed. "Mijn ruiter Jan Vinckier heeft het paard dan grootgemaakt en al op achtjarige leeftijd is mijn paard opgemerkt", vertelt Roger. "In 2012 op een viersterrenconcours met Landenprijs in Lummen won Emilie de eerste prijs. En toen is de interesse van de familie Gates begonnen."
Acht bodyguards
Bill Gates, de medeoprichter van Microsoft, kocht het paard voor zijn dochter Jennifer. Zij beschikt nog niet over de ervaring van een professionele jumpingruiter, maar wordt wel voldoende begeleid en heeft potentieel. Het meisje kwam zelf tot in Nederland om het Kempense paard te zien voor het uiteindelijk verkocht werd. "De trainer van Jennifer Gates volgde mijn paard al langer en is vorige maand zelf naar Vosselaar gekomen", vertelt Roger Van Oproy. "Twee dagen later moest mijn ruiter met het paard naar Nederland om het daar nog eens te laten checken en toen was Jennifer erbij. Ze was in het gezelschap van acht bodyguards tijdens het bezoek. Pas toen wisten we eigenlijk dat het om de dochter van Bill Gates ging."
Kort daarna kreeg Roger een mailtje dat alles in orde was. Ook de vraagprijs was meteen goed voor de familie Gates. "Ik wil niet zeggen voor hoeveel de merrie verkocht is, maar de verkoop ging bijzonder vlot. Ze hebben niet afgedongen." Volgens insiders uit het is het paard voor ettelijke miljoenen euro's van eigenaar veranderd.
Uitnodiging
Op 12 augustus hebben Roger en ruiter Jan hun paard Emilie naar de luchthaven van Schiphol gebracht. Daarna is er nog contact geweest met de trainer van Jennifer Gates. De Kempense paardenfokker hoopt ooit nog zijn paard in actie te zien. "In januari, februari en maart houden ze in Florida elke week competities waar rijke Amerikanen met hun paarden aan deelnemen. Ik hoop dat ik bij de familie Gates uitgenodigd word om mijn paard eens in actie te zien", lacht Roger.