Een paardeneigenaar die een hartstilstand kreeg op de Chepstow renbaan in Wales krijgt een racewedstrijd naar hem vernoemd; "Alan Jackson Is Still Alive Selling Stakes". De 72-jarige Alan Jackson zag zijn paard tweede worden in een wedstrijd en viel vervolgens op de grond neer. Zijn hart sloeg drie slagen over. Dankzij het altijd aanwezige medische team kon vrijwel direct hulp worden verleend.
Mede om die reden kan Jackson het nog na vertellen: "Volgens de doktoren was de hulp nooit op tijd gekomen als dit thuis was gebeurd."
Het voorval gebeurde afgelopen juni. Het paard van Jackson, King Zeal werd tweede. Jackson zal volgende week weer op de renbaan te zien zijn. Dan zijn er tenminste twee wedstrijden te rijden. De eerste is de "Chepstow Racecourse Saved My Life Handicap Chase" en de tweede is de "Alan Jackson Is Still Alive Selling Stakes".
Voor de eigenaar een geluk bij een ongeluk dat hij op een locatie was dat er gereanimeerd kon worden. Om dan meteen een race naar hem te vernoemen....tja. Hij zal het nodige gesponserd hebben en vooral: kunnen hebben. Ken fans/supporters/sponsers van een club die tijdens/na een wedstrijd het loodje hebben gelaten en geen haan die ernaar kraait. Misschien omdat de mensen het niet hebben overleefd, en misschien omdat er geen prijzengelden gekoppeld worden aan een wedstrijd na hun overlijden....
Kortom, alles gaat weer over geld. Walgelijk gewoon.
ruitje
Geplaatst: 24-09-14 04:59
Als je nou op je 72e geld zat heb, waarom niet, in je laatste pak hoeven geen zakken te zitten!
Laat die man lekker blij zijn denk ik dan
jansje73
Geplaatst: 24-09-14 06:50
Gelukkig was er gelijk hulp voor de man.
Laatst bijgewerkt door jansje73 op 24-09-14 07:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Huh? Hij doet niet mee, hij is eigenaar van een paard. En de ene 72 jarige is de andere niet. Mijn vader is ook 73, en fit genoeg om op een tribune een wedstrijd gaan te bekijken.
cassidy, de man heeft de twee koersen waarschijnlijk zelf gesponsord...dan moet hij het toch zeker helemaal zelf weten hoeveel geld hij erin stopt?? Waarom is het zo walgelijk als hij zijn eigen ongeluk uitbuit? Hiermee heeft hij wel 2 koersen neergezet, werkgelegenheid gemaakt en deelt zijn geld uit...
Als eigenaar van een racepaard zit je niet op de tribune een race te bekijken. Je komt in de paddock voorafgaand aan de race en als je paard het goed doet sta je naast jockey en trainer om de prijs in ontvangst te nemen. Degene die de prijs uitreikt is meestal een belangrijk persoon, de koningin bijvoorbeeld als het een echt grote race betreft.
Als eigenaar heb je een hoop kosten aan een racepaard. Je betaalt het inschrijfgeld voor de race, transport, de jockey, dagelijkse training van het paard. Als je paard dan in de prijzen rijdt dan krijg je prijzengeld.
Prima dat je als pensionado zo je geld wilt besteden, anderen gaan bijvoorbeeld overwinteren in Spanje of op 4 weken vakantie in de USA. Om maar iets te noemen. Deze pensionado heeft toevallig een renpaard dat het ook nog goed doet. Kan mij best voorstellen dat je dan zo van je apropos bent dat je rikketik daar een klap van krijgt.
En net wat Woogy zegt: alleen maar leuk dat hij dan twee races wil sponsoren en die vanuit zijn naam wil laten lopen .
Cassidy
Geplaatst: 24-09-14 18:18
Wat mij betreft mag hij hoor. Zijn centen, zijn beslissing. Helemaal goed als hij wedstrijden sponsort. Zijn dat wedstrijden die al op de lijst stonden en een nieuwe naam hebben gekregen? Of zijn dit nieuw opgezette koersen? Gaan ze volgende jaar ook nog plaatsvinden? Is er een toekomst voor deze koersen of is daar geen vervolg op en blijft het een eenmalige actie?
Door het sponsoren van prijzengelden voor deze wedstrijden, zet hij zich wel in de picture en zoekt de publiciteit. Hij had ook anoniem een donatie kunnen doen aan het fonds dat de weduwen van overleden jockey's steunt, als ze na een sterfgeval berooid achterblijven. Of die ook gehandicapte jockeys ondersteund die na een ongeluk hun beroep niet meer uit kunnen oefenen. Maar ja, daar haal je de koppen van de krant niet mee.
Als je geen geld hebt, ook al overleef je zoiets, en je haalt niet dergelijke dingen aan de hand, dis het zo dat er niet publiekelijk dergelijke ruchtbaarheid aan gegeven wordt. Mijn oom is overleden tijdens een wedstrijd van zijn geliefde voetbalclub FC Volendam. Daar is ook niet bij stilgestaan, geen ruchtbaarheid aan gegeven, de wedstrijd is niet stilgelegd, er is de wedstrijd daarop niet 2 minuten stilte in acht genomen en de voetbalclub is ook niet van naam verandert.
Waarschijnlijk is dit een eenmalige sponsoring, maar wie weet is hij volgend jaar wel net zo gek Meestal gaat het om koersen die al zijn uitgeschreven en daarbij wordt het prijzengeld verhoogd met het sponsor geld en vernoemd bij een x bedrag.
Ik snap je nijd niet helemaal Cassidy, gaat het erom dat je vind dat het anders besteed had kunnen worden? Want dan kun je over alles vallen. Toen ik gisteren een pak koekjes kocht omdat ik er trek in had had ik het ook kunnen doneren want ja had ik de koekjes wel echt nodig?
elenaMM77
Geplaatst: 25-09-14 16:44
voor mijn gevoel is dan de vernoeming eerder vanwege zijn sponsoring dan dat hij een hartaanval daar overleefden..
genoeg wedstrijden, races en competities worden naar sponsors vernoemd.. veel minder dan naar daadwerkelijke sporters.. vaak alleen als zij van eenzame hoogte waren in hun tak van sport.. of een inspiratie, of daadwerkelijk hun leven lieten op die plek of in hun sport (de anton senna bocht, de willem poelstra troffee (voormalige prijs der beloften) zijn er twee die vanwege verschillende redenen altijd in mijn geheugen zullen blijven )