Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 22:31

* http://www.bokt.nl

Afbeelding

De wilde Brumby kuddes in het Nationale Kosciuszko Park in Australië lijden aan overbevolking. Er zijn teveel paarden op een te klein stuk grond. De lokale autoriteiten besloten in 2008 om de paarden niet vanuit de lucht af te schieten. Zij hebben gekozen voor een strategie dat inhoudt dat enkele paarden worden gevangen om zo de kudde uit te dunnen. Dertig procent komt terecht bij particulieren, de overige paarden gaan naar het slachthuis. Het aantal paarden dat gevangen wordt is onvoldoende, aangezien de kudde nog steeds elk jaar groeit.

Nu blijkt echter dat de wilde Brumby's hun eigen overleden soortgenoten opeten. Gedrag dat nog niet eerder is gezien. Australische onderzoekers troffen in de besneeuwde bergtoppen van het park twee paarden aan die met hun snuit in de buik van een overleden paard zaten. In eerste instantie dachten de onderzoekers dat zij enkel aan het snuffelen waren aan het dode paard. Terwijl zij dichterbij kwamen, zagen zij dat de paarden uit de buikholte aan het eten waren. De aangetroffen (levende) paarden zijn uitgemergeld, waarbij de botten duidelijk uitsteken. De onderzoekers vermoeden dat de honger er toegeleid heeft dat de paarden aan het karkas van een soortgenoot zijn begonnen.

In 2007 werd duidelijk dat de groep paarden de beplanting in het park vertrapten, zij verdrongen ook het overige wild leven in het park. Naar aanleiding daarvan werd besloten om de grote van de kudde te reguleren. De gevolgen van de beslissing in 2008 staan, gezien het paardenleed en het weinig effectief zijn van de huidige maatregelen, nu in de spotlights en de autoriteiten overwegen een nieuw plan op te zetten. Het afschieten vanuit een helikopter wordt hierbij opnieuw overwogen.

In deze link tref je een informatieve video aan met mogelijk schokkende beelden.

Meer weten over het park en de paarden lees dan hier.

Lees ook
[VN] Australië gaat tienduizend wilde paarden afschieten [audio]
[VN] Afschieten van wilde paarden in Australië begonnen
[VN] Australische landbouwers eisen neerschieten wilde paarden

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:35

En telkens is de mens schuld. :\
Je hoort mij niet zeggen dat het in de natuur in een hongerperiode niet ook af en toe zou voorkomen. Maar dat wij mensen onze "wilde" dieren in veel te kleine gebieden opsluiten en dan zonder in te grijpen toekijken naar de gruwelen die zich daar afspelen, om vervolgens de natuur als "gruwelijk" te bestempelen, vind ik onbegrijpelijk. -O-

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:36

Afschieten is verschrikkelijk zielig en ik begrijp niet hoe mensen dat kunnen doen :(
Maar ik vind het nog altijd beter dan hongersnood waarbij ze zelfs soortgenoten moeten eten

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:38

Oh dit kan ik mij nog goed herinneren. Was er toen op tegen om ze af te laten schieten.
Dat hadden ze achteraf beter wel kunnen doen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:39

soesita schreef:
En telkens is de mens schuld. :\
Je hoort mij niet zeggen dat het in de natuur in een hongerperiode niet ook af en toe zou voorkomen. Maar dat wij mensen onze "wilde" dieren in veel te kleine gebieden opsluiten en dan zonder in te grijpen toekijken naar de gruwelen die zich daar afspelen, om vervolgens de natuur als "gruwelijk" te bestempelen, vind ik onbegrijpelijk. -O-

Wil je even geen aannames doen dat een natuurpark in Australie net als een "natuurpark" in Nederland afgesloten is met een hek?

Ik ben het er helemaal mee eens dat - als dingen echt onhoudbaar worden - er door de mens ingegrepen dient te worden. Maar lees voor het gemak even alle topics door over het ingrijpen van de mens. Want afschieten vanaf de lucht schijnt ook weer niet te mogen, en er zijn genoeg idealisten die alle dieren even willen vangen en elders onder willen brengen. Zonder ook maar behept te zijn met enige vorm van kennis hoe het er in Australie uitziet, en met name, hoe groot de afstanden zijn en hoe onherbergzaam het is.

Furrow

Re: Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:42

Ik wist niet dat een paard vlees zou kunnen verteren gezien hun maag-darm systeem en het gebrek aan scheurkiezen en de sterk ontwikkelde wangen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:44

Er zijn meer locaties op de wereld waar aangetoond kan worden dat paarden bijv. ook vis eten....

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:44

Er was heel lang geleden toch een topic op bokt met een artikel waarin stond dat paarden wel degelijk vlees aten en konden verteren? Zelf met 'bewijzen' waarin paarden op 'jacht' gingen?
Iemand enig idee?

Iets met dit boek geloof ik: http://www.lrgaf.org/deadly_equines.htm

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:46

Buikholte.... Opening in de buik waar semiverteerd voedsel aanwezig is? Artikel zegt nergens vlees?

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:46

Als die paarden uit de buikholte aten, dan aten ze misschien de maag/darmen die nog gevuld waren met een beetje voedsel?

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 02:25

Cassidy schreef:
Er zijn meer locaties op de wereld waar aangetoond kan worden dat paarden bijv. ook vis eten....

Wilde IJslandse paarden eten volgens mij inderdaad vis. Wordt in van die tonnen neer gezet geloof ik.

'The main protein sources in Iceland are fish and fish products, for example has salted herring been used as protein supplement for winter fed or grazed horses for many decades.'
bron

Karlijnxxx schreef:
Buikholte.... Opening in de buik waar semiverteerd voedsel aanwezig is? Artikel zegt nergens vlees?

Ja daar moest ik ook aan denken.

Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Het leed is groot en wat je ook dood er zullen paarden afgemaakt moeten worden. Of de natuur of mens dat doet is nog de vraag. Het zou fijn zijn als er in elk geval een humane manier komt om dit probleem op te lossen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 05:26

Goh. Hierbij denk ik direct aan de Oost(of dood-) vaardersplassen...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 05:44

Nou daar zal Staatsbosbeheer blij mee zijn. Nog meer interessante natuur. Waar je zelf helemaal niks aan hoeft te doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 06:39

Gevangen worden en dan nog 50% kans op slacht, dan liever direct afschieten. Scheelt een flinke lijdensweg. Overigens is vangen en omscholen ook een harde een stressvole overgang waarvan ik me afvraag of dat echt zoveel beter is dan afknallen.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 06:52

Dat afschieten van uit helicopters waar ze het over hebben.... Dan vraag ik me af:

Die paarden worden dus van boven neergeknald, maar vanaf zo'n afstand kun je toch nooit netjes en fataal schieten? Liggen er dan niet grote aantallen paarden op de grond met een schotwond waarbij ze niets meer kunnen en langzaam dood gaan? Dit lijkt mij nogal cru...

Wel echt vreselijk dat ze daar zo'n honger kennen dat ze in de buikholten van soortgenoten zitten...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:11

"dangerous horseshit" Tja ga dan ook niet fietsen in een gebied wat overbevolkt is met paarden. :')

Nee, zonder grote predatoren zal de populatie alleen maar kleiner worden door menselijk handelen. Natuurlijk kan je ook wachten dot ze een hongerdood sterven maar dat is ook zo sneu. Er zal vast wel een betere manier zijn dan vanuit een helikopter, want ik denk, dat als deze dieren echt "wild" zijn ze toch echt niet blijven staan door het geluid van een heli. Te voet dieren afschieten lijkt mij een veel betere optie en minder stressvol.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:20

Wat een zinloos filmpje. :')

Schokkend hoor zon grote berg poop. :+

Ik had graag beelden gezien van die kannibalistische paarden, dat vind ik wel interessant.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:21

Mijn question is, waar zijn de roofdieren in dat gebied?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:26

Zijn er niet... Het is Australië. Naast wat krokodillen (die in het binnenland minder tot nauwlijks voorkomen), slangen etc. heb je daar niet zo veel groots dat vlees eet.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:26

miss_lizje schreef:
Zijn er niet... Het is Australië. Naast wat krokodillen (die in het binnenland minder tot nauwlijks voorkomen), slangen etc. heb je daar niet zo veel groots dat vlees eet.

Oke, geen puma's ofzo? Ik weet er niet veel van vandaar mijn vraag.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:28

@ Amandavd: Die fietsen erdoor en filmen de boel....
Laatst bijgewerkt door kanniet op 24-09-14 07:29, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Uh, die zaten daar op hun fiets te klagen over paardenstank. :+

Vroeger aten mensen paarden gewoon op. Wij zijn letterlijk degenen die het beest in zijn wilde vorm van de aardbodem afgevreten hebben.

Australie kent helemaal geen roofdieren die een paard op kunnen eten. En een roofdier dat dat wel kan, gaat waarschijnlijk ook allerlei dieren opeten die wel inheems zijn, nog meer problemen...

troi

Nee, heel vroeger waren er buidelwolven maar die zijn uitgeroeid helaas..

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:32

NoName126 schreef:
Goh. Hierbij denk ik direct aan de Oost(of dood-) vaardersplassen...

Dan denk je verkeerd. In de Oostvaardersplassen word heel goed op de dieren gelet en de zieke/ernstig gewonde dieren worden geholpen door middel van afschot.

Raar verhaal dit. Lijkt mij logischer dat ze voedsel resten uit de maag en darmen eten maar daar zal wel (bijna) niks in hebben gezeten dus dan ga je toch denken dat ze inderdaad het vlees eten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:33

kanniet schreef:
@ Amandavd: Die fietsen erdoor en filmen de boel....

Het was maar een vraag, maar als jij zo graag wilt lachen op de vroege ochtend :P