RIKILT onderzoekt verband ernstige paardenziekte en esdoorns

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

RIKILT onderzoekt verband ernstige paardenziekte en esdoorns

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 21:49

http://www.wageningenur.nl/

Afbeelding
Een Japanse esdoorn. Foto: Wikimedia Commons

Uit onderzoek dat RIKILT Wageningen UR samen met de Universiteitskliniek voor Paarden in Utrecht doet blijkt dat er een sterk verband is tussen atypische myopathie en blootstelling aan esdoornbladeren en zaden. Atypische myopathie is een ernstige ziekte die de dood tot gevolg kan hebben.

Met name in de herfst kunnen takjes met blad/zaden in de wei terecht komen en door paarden worden gegeten. Een giftige stof (hypoglycine-A) is hiervoor verantwoordelijk. Vooral de zaden bevatten de gifstof. RIKILT heeft een test ontwikkeld waarmee hypoglycine-A kan worden aangetoond in de zaden en blad.

Niet alle esdoornzaden blijken giftig. Op dit moment wordt verder onderzoek gedaan om beter te begrijpen wat hierop van invloed is.

Wilt u weten of uw esdoorns de gifstof bevatten en daarmee tevens bijdragen aan het onderzoek dan kunt u zaden laten onderzoeken bij RIKILT. Er is minimaal 50 gram zaad (helicoptertjes) nodig en de naam van de esdoornsoort (indien niet bekend een foto van boom, blad en zaad). Voor meer informatie kijk ook op de site van de Faculteit Diergeneeskunde.

Voor insturen graag contract opnemen met Hans Mol (0317-480318, hans.mol@wur.nl).

unihorses

Re: RIKILT onderzoekt verband ernstige paardenziekte en esdoorns

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:50

he dit was al bekent toch?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:08

Ik heb al monsters opgestuurd....maar niets meer over vernomen dit gaat dan om de zaailingen.
Onderzoek is nog in gang denk...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 22:57

Patrick, ik zou als ik jou was ook aan dit nieuwe onderzoek meedoen, je weet nooit of dit sneller wordt verwerkt dan het vorige.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:08

_Patrick_ schreef:
Ik heb al monsters opgestuurd....maar niets meer over vernomen dit gaat dan om de zaailingen.
Onderzoek is nog in gang denk...

Ik heb ook pas vorige week uitslag van mn zaailingen gekregen, ik heb niets ziek gehad, toch zat er veel hypoglycine in. In de bladeren minder. Wel heb ik veel zaailingen uitgetrokken, om de kans te verminderen dat ze ervan gaan eten.
Mijn zaden stuur ik ook weer op. Er begint nu wat vallen , maar nog niet veel

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:15

Hier in de woonwijk staan ook esdoorns en die verliezen wel al heel wat helicoptertjes. Wel zijn ze veel kleiner dan ik gewend ben. Misschien is het een andere soort, misschien door de lange droogte hier, dat weet ik niet, ik zal de bomen eens op gaan zoeken. Niet dat het hier kwaad kan, maar het is altijd goed om te bekijken.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:53

Sinds een paar maanden werk ik bij het RIKILT. Helaas werk ik niet mee aan dit onderzoek, maar mijn directe collega wel!

We zouden jullie hulp in het vinden van monsters heel erg waarderen! Zoals ik begreep van mijn collega is hij waarschijnlijk van plan in oktober de esdoorns te gaan opwerken en analyseren. Monster die voor die tijd binnen zijn, kunnen dus gemeten worden. Mijn collega is dol op heel veel monsters, dus doe jullie best en laat hem heel hard werken!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 26-09-14 22:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: aangepast op verzoek

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:07

Ik wil ook wel weer wat insturen, deze week even werk van maken dan

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:12

Ik zal er ook werk van gaan maken.

Ik hoop dat ik ook nog de uitslag van de zaailingen ontvang...
Weet überhaupt niet of het allemaal is aangekomen...

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 18:33

Ik zal mijn collega's vragen hoe het zit met de uitslagen van de zaailingen. Ik dacht dat het allemaal gemeten was, maar ben niet betrokken bij dit onderzoek, dus ik kan het mis hebben.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:11

Super lief, maar zo bedoelde ik het niet.
Misschien krijg ik de uitslag nog, of het is niet goed aangekomen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:52

zal kijken of ik tijd heb, heb hier een aantal Esdoorns staan, gelukkig waait het meeste juist de tuin/het bos in.

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:01

Lenora_C schreef:
Sinds een paar maanden werk ik bij het RIKILT. Helaas werk ik niet mee aan dit onderzoek, maar mijn directe collega wel!

We zouden jullie hulp in het vinden van monsters heel erg waarderen! Zoals ik begreep van mijn collega is hij van plan rond oktober de esdoorns te gaan opwerken en analyseren. Monster die voor die tijd binnen zijn, kunnen dus gemeten worden. Mijn collega is dol op heel veel monsters, dus doe jullie best en laat hem heel hard werken!

Ik moet dit bericht even nuanceren. Aangezien de planning nooit vast staat is het natuurlijk nog niet zeker wanneer jullie monsters gemeten gaan worden. Dat zal vermoederlijk in oktober zijn maar dat kan natuurlijk altijd nog wijzigen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:09

Ik heb een mailtje gestuurd met de vraag of er behoefte aan is dat ik wat verzamel / opstuur van onze Esdoorns.

Is een kleine moeite en als het helpt... :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:54

Mag je ook een sample opsturen vanuit het buitenland?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:04

Hier staan ook wat bomen om de wei die eigenlijk giftig zijn, waaronder de esdoorn en walnoot.
Echter staan ze in dit stuk wei alleen in het najaar/winter. Afgelopen winter hebben ze nergens last van gehad. Zal het spul een beetje in de gaten houden, misschien het ergste blad uit de wei halen maar verder maak ik me niet zo druk.
Eikeltjes eten ze momenteel ook.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:20

Ik had een mail gestuurd ze zijn er erg blij mee maar vanwegen extreme drukte kan het wel even duren voor je de uitslag hebt

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 06:33

Naast de vraag waarom sommige esdoorns meer giftig zijn dan andere, is mijn vraag óf paarden dáárvan ziek worden en waarom paarden er dan wel of niet ziek van worden.

Hoefbevangenheid is ook jarenlang gelinkt aan eiwit ipv suiker.

Daarnaast zegt zo'n test misschien niets voor de eigenaar: Stel je krijgt een uitslag niet giftig en het jaar erop is het wél raak? Of zou het soort-afhankelijk zijn?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:41

RuthenRoos schreef:
Naast de vraag waarom sommige esdoorns meer giftig zijn dan andere, is mijn vraag óf paarden dáárvan ziek worden en waarom paarden er dan wel of niet ziek van worden.

Hoefbevangenheid is ook jarenlang gelinkt aan eiwit ipv suiker.

Daarnaast zegt zo'n test misschien niets voor de eigenaar: Stel je krijgt een uitslag niet giftig en het jaar erop is het wél raak? Of zou het soort-afhankelijk zijn?

Zie je de titel van dit topic? De vragen die jij hebt, hebben de onderzoekers namelijk ook. Volgens mij is het inmiddels alleen duidelijk dat paarden er ziek van kunnen worden. Maar het hoe en waarom is juist nog niet helder! Dit is dan volgens mij ook geen test om eigenaren blij te maken, deze test gebruiken ze om beter in kaart te krijgen hoe het nou zit met dit stofje in verschillende esdoorns verspreid in het land. Op deze manier krijgen ze mooi veel monsters binnen.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:47

Ik ga ook zeker monster opsturen.
Ik moet 2 locaties insturen.

De vorige heeft er misschien niet nij gezeten...

Hier vallen de zaden nog niet...
Is dat bij jullie ook nog niet?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:49

Bij mij begint zowel blad als zaad flink te vallen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:48

polleman schreef:
Ik had een mail gestuurd ze zijn er erg blij mee maar vanwegen extreme drukte kan het wel even duren voor je de uitslag hebt

Is dat voor mij?

Er staan hier namelijk aan de bosrand ontzettend veel esdoorns. En hier in zwitserland is het probleem nog niet zo onder de loep genomen als in nederland.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:53

Tja, misschien heeft de omgeving ook wel invloed op de giftigheid :)

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:14

Sizzle schreef:
polleman schreef:

Is dat voor mij?

Er staan hier namelijk aan de bosrand ontzettend veel esdoorns. En hier in zwitserland is het probleem nog niet zo onder de loep genomen als in nederland.

Was gewoon in algemeen bedoeld,

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:19

Ik had gevraagd of het al gevallen zaden moesten zijn of dat ik ze van de boom mag plukken, en mocht gewoon van de boom af.

Wel zo makkelijk want dan zitten ze nog aan een tros :P