Paard en wagen uit Israelisch straatbeeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paard en wagen uit Israelisch straatbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 20:02

Persbericht cidi / www.bokt.nl

Paarden- en ezelkarren zijn vanaf dit weekend niet meer welkom in de steden en op de snelwegen van Israel. Alleen voor toeristische doeleinden kan een uitzondering worden gemaakt op het nieuwe verbod. Met het besluit van de economische commissie van de Knesset komt een einde aan een bijna decennia durende politieke discussie.

Twee maanden geleden werd er een totaal verbod op het gebruik van aanspanningen aangekondigd. Maar nadat de commissie de negatieve gevolgen voor de toeristensector kreeg gepresenteerd, besloot deze tot een herziening en werd er een uitzondering gemaakt voor het gebruik in steden ten bate van de toeristensector. De uitbaters moeten de paarden en ezels dan wel goed verzorgen en regelmatig door een dierenarts laten onderzoeken.

De nieuwe maatregel dwingt handelaren in groente en tweedehands artikelen, die veel gebruik maken van paard en wagen, om over te schakelen op andere vervoermiddelen zoals (elektrische) auto's of busjes. Als zij dat niet willen of kunnen, zullen de straatventers hun werkzaamheden moeten staken.

De economische commissie is van mening dat paarden- en ezelkarren uit de tijd zijn en Israel een ouderwetse uitstraling geven, die niet strookt met het gewenste beeld van Israel als moderne `start-up natie'. Een belangrijker reden voor het verbod is het hectische Israelische verkeer. Volgens minister van Transport Katz moet er uit veiligheidsoverwegingen een verbod komen, want de karren 'vormen een groot gevaar voor gemotoriseerd verkeer en voetgangers' en veroorzaken onnodig veel files en vertragingen op de snelwegen.

paardje1983

Re: Paard en wagen uit Israelisch straatbeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 20:42

he he, worden ze eindelijk een keer wakker.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:13

Top! Maar hoe gaan die mensen nu aan hun geld komen? Rugzakje op en daar je groenten in?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 04:49

Bakfiets of een andere oplossing bedenken. Als morgen je ezel dood gaat moet je ook wat nieuws verzinnen.

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 06:41

Het is goed dat er een verbod is,maar ik vrees dat er nu heel veel paarden aan hun lot worden overgelaten,nu ze geen geld meer kunnen verdienen voor de baas.
Als je de maatstaven bekijkt hoe deze dieren gemiddeld verzorgd worden,hou ik mijn hart vast voor wat ze nu met ze gaan doen.
Om lijden te voorkomen had de overheid daar,beter een zogenaamde overgangsregeling of soort subsidie er tegenover kunnen stellen,zodat het paard nog iets opbrengt als ze het inruilen tegen een auto oid,alleen dan voorkom je dat deze dieren een hoop narigheid overkomt.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 06:57

Ik ben het helemaal eens met Wodan198021

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:01

Deze discussie loopt al 10 jaar daar. En wie zegt dat er geen overgangs periode is? En wie zegt dat het dier niet gewoon geslacht worden en opgegeten? En dus nog wat opleverd. We hebben het hier over Israël een rijk land met een hoge welvaart en beschaving.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:37

o Jee, gaan ze nu net als in bepaalde Oostbloklanden waar ze niet meer met paard en wagen de stad in mogen, hun paardjes aan een boom vastbinden om hem daar te laten verhongeren?
Mogen de dieren ,misschien nog blij zijn als ze worden opgegeten voordat ze verhongeren :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:46

Misschien kunnen de ezels gebruikt worden voor levende kerststalletjes in Bethlehem. :+

Ik moet zeggen dat ik in Israël inderdaad wel karren heb gezien waar paardjes/ezels voor liepen met heel vreemd home-made hoefbeslag, soms met stukken hout erin zelfs... werd er niet vrolijk van. Ik kan me voorstellen dat men dat af wil schaffen, het zag er behoorlijk "oost-Europees" uit, de vraag is wel wat ze nu gaan doen met die dieren nu ze "waardeloos" zijn geworden.
Vaak zijn ze van Arabieren, en of die hun paarden/ezels willen opeten weet ik niet.

Sillebil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:58

Goede zaak. Vooral in de Arabische dorpen/steden vind ik het zelf al doodeng om te rijden, laat staan met paard en wagen.
Ik moet alleen wel zeggen dat ik zelf amper paard en wagens heb gezien.. Waar gebeurt dat vooral?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:03

Je zal daar maar arme handelaar zijn met je ezeltje voor de wagen....
Ineens zie je daar je broodwinning verdwijnen, want een spaarpotje voor een nieuw vervoermiddel zoals bv een bakfiets heb je niet..
Vervolgens staat je ezel je ook nog eens werkloos aan te kijken en kost alleen maar geld.
Lijkt me dus voor de nu aanwezige dieren en mensen helemaal geen positief plan.

Blijkbaar had alleen de toeristen industrie een fatsoenlijke lobby die ervoor heeft gezorgd dat zij mogen blijven rijden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:54

Sjolvir schreef:
Je zal daar maar arme handelaar zijn met je ezeltje voor de wagen....
Ineens zie je daar je broodwinning verdwijnen, want een spaarpotje voor een nieuw vervoermiddel zoals bv een bakfiets heb je niet..

Vervolgens staat je ezel je ook nog eens werkloos aan te kijken en kost alleen maar geld.
Lijkt me dus voor de nu aanwezige dieren en mensen helemaal geen positief plan.

Blijkbaar had alleen de toeristen industrie een fatsoenlijke lobby die ervoor heeft gezorgd dat zij mogen blijven rijden.

Dat is inderdaad het dubbele van het verbod... In Roemenië is het hetzelfde verhaal. Dan verbieden ze die ezel/paardenkarren op de openbare weg, maar wat moeten die mensen dan?
Armoede minder zichtbaar willen maken lijkt het wel.