Het Zeeuws Kampioenschap sjezenrijden in Oostkapelle is afgelopen weekend geëindigd in mineur. Het paard van één van de deelnemers moest worden ingeslapen, omdat het bij een ongeluk zijn voet ernstig verwondde. Voorzitter van de Zeeuwse Ringrijders Vereniging Lein Kodde had dit in dertig jaar nog nooit meegemaakt. "Het was een compleet drama."
De laatste en beslissende wedstrijd van het ringrijseizoen verliep afgelopen zaterdag tot die tijd zonder problemen. "Het ging allemaal uitstekend, tot rond 14.30 uur het paard van één van de 48 wagens op hol sloeg. De menner kon het paard daardoor niet de bocht insturen", aldus Kodde.
Het paard reed vervolgens met wagen en al rechtdoor tegen en over de stoep en kwam in de bosjes terecht. In de vaart liep het dier ernstige verwondingen aan één van de voeten op. Een veearts werd erbij gehaald en constateerde dat er niets anders opzat dan het paard uit zijn lijden te verlossen. "Het is diep en diep triest. Voor de menner en de ringsteekster, maar ook voor alle andere deelnemers", zegt Kodde.
De organisatie besloot om het Zeeuws Kampioenschap Sjezenrijden af te breken en geen kampioen aan te wijzen. De inzittenden van het rijtuig bleven allen ongedeerd. Het afsluitende feest ging in aangepaste vorm door. "Het was goed om met alle deelnemers na te praten. Gelukkig hebben omstanders weinig meegekregen, maar dit wil je natuurlijk nooit meer meemaken."
Sterkte aan de eigenaren van het paard, maar wat een geluk dat het paard geen omstanders onder de voet heeft gelopen en ook de opzittenden ongedeerd zijn gebleven.
Ik ken helaas de eigenaresse.. heel erg veel sterkte met dit verlies. Vreselijk.
_Patrick_
Geplaatst: 22-09-14 20:24
Ik ken het paard en eigenaresse ook, wil haar hier ook heel veel sterkte wensen Ik weet nog goed toen ze hem kocht, hoe blij ze was der 1e eigen pony... Nu helaas zo onverwachts afscheid moeten nemen van haar maatje vind het zo erg voor haar...
Ik ken de eigenaresse niet persoonlijk maar weet wel wie zij en haar paard zijn.. Wat een vreselijk ongeluk zeg Ik wil de eigenaresse enorm veel sterkte wensen met het verlies van haar maatje!
Iris82
Geplaatst: 23-09-14 03:41
Heel veel sterkte met het vreselijk grote verlies van je geliefde paardje. Ik ken je verder niet maar als ik de reacties zo lees was het echt je vriendje.