De Guards Polo Club wil voor het aankomende seizoen een nieuwe regel invoeren. Reden hiervoor is het in een coma raken van één van de spelers na een heftige val eerder deze zomer.
Vanaf 2015 zal de club waarschuwingen en boetes uitdelen aan spelers die weigeren een cap te dragen. De precieze regelvoering hiervoor moet nog wel worden bepaald volgens het hoofd van de poloclub, Neil Hobday.
De club werkt op dit moment aan de minimale eisen voor de veiligheid. Ze zijn van mening dat ze als sport de veiligheid zeer serieus moeten nemen, en hebben tot nu toe nog geen negatieve reacties ontvangen vanuit de polowereld.
Na het ongeluk met de Braziliaanse polospeler Juracy Santos, startte H&H poloreporter Aurora Eastwood een campagne voor een regel omtrent het dragen van een cap. Een online petitie voor het veranderen van de regel voor het seizoen van 2015 leverde honderden handtekeningen op.
De HPA zal op één lijn komen te staan met andere takken van paardensport wanneer zij de regel voor het dragen van een cap gaan invoeren. Zo is het dragen van een cap al verplicht in de Britse springsport, dressuur (met uitzondering van de hogere klassen) en de eventing. Het dragen van een cap is ook al verplicht voor het spelen van polo op de ponyclub. Dat het dragen van een cap steeds meer gepromoot wordt blijkt wel uit het feit dat alle vier de leden van het Britse dressuurteam vorige maand een cap droegen tijdens de World Equestrian Games.
De HPA geeft de voorkeur aan het dragen van een cap met kinband en probeert dit ook verplicht te stellen, maar veel spelers geven de voorkeur aan een cap met een enkele sluitingsband.
Het verplicht dragen van een cap zal besproken worden tijdens de bijeenkomst van het bestuur in oktober. Dan zal ook gelijk een besluit worden genomen over het invoeren van een regel over het dragen van een cap.
Het hoofd van de HPA (de nationale polobond), David Woodd, is positief verrast om te zien dat de Guards Polo Club duidelijke voornemens heeft over de nieuwe regel. Wel zal de HPA nog goed na moeten gaan welke stappen er genomen moeten worden voor het invoeren van de nieuwe regel. Zeker omdat de regel niet alleen de spelers in het land zal treffen maar ook alle spelers van andere landen die aangesloten zijn bij de HPA.
David Woodd is van mening dat het een groot probleem is. Waar wordt de grens getrokken met het dragen van een cap. Geldt het alleen voor de ruiters? Of zal het ook gaan gelden voor de grooms en de scheidsrechter. Dat er een besluit moet komen staat vast, maar dit moet wel een duidelijke en zinvolle beslissing zijn volgens Woodd.
Het is en blijft natuurlijk de keuze van de ruiter, heb zelf een keer zonder cap gereden omdat de eigenaar van een paard dat ik op de foto had gezet zei dat ik er wel even op mocht. Was 10 minuten, en ik voelde me voor geen meter veilig. Ik draag hem dus eigenlijk echt altijd maar als mensen dat niet willen wie ben je dan om ze tegen te houden?