www.knhs.nl
De successen van de wereldruiterspelen in Caen werden in Lanaken bij het WK jonge springpaarden gewoon voortgezet. Met een geweldig gereden barrage veroverde Maikel van Mierlo met Early (Harley VDL x Indorado) de wereldtitel bij de vijfjarige springpaarden. Patrick Lemmen reed de zesjarige Dacantos (v.Up to Date) ijzersterk naar het brons.
Mooie Nederlandse successen op het WK voor jonge springpaarden in Lanaken. Als laatste en snelste van de dertien barragekandidaten in het kampioenschap voor vijfjarigen stelde Maikel van Mierlo (Koningslust) de titel veilig.
“Gewoon gas er op”, was de strategie van Maikel van Mierlo. “Early is een groot paard, met veel vermogen, een grote galop en altijd scherp.” De 23-jarige ruiter was de laatste jaren al succesvol bij vele jonge paardenwedstrijden en in Lanaken. “Maar nog nooit eerder op het podium”, voegt de kersverse wereldkampioen er aan toe. Maikel rijdt de grote ruin (1.78m) al sinds zijn derde jaar en werd dit jaar derde in de ISAH Cup, het KNHS/KWPN kampioenschap voor jonge springpaarden.
Brons bij zesjarigen: Patrick Lemmen met Dacantos
Bij de zesjarigen plaatsten negen combinaties zich voor de barrage. Patrick Lemmen hield de eer van Nederland hoog en reed met de schimmel Dacontos (Up to Date x Cassini I) een sterke barrage waarin het vermogen en de hele goede voorbeentechniek van de Dacantos leiden tot een foutloos resultaat in een scherpe tijd van 34.67. Het lukte de nieuwe wereldkampioen Christian Ahlmann om ruim een seconde sneller te blijven. De Oostenrijkse Carola Wegener verwees Patrick Lemmen naar een mooie derde plaats. “Heel tevreden mee. Ik had misschien nog een galopsprong minder kunnen maken naar de laatste oxer, maar ik weet niet of ik dan wel gewonnen had. Dacontos ik rijd ik al vanaf zijn vierde voor Henk van de Broek, die hem ook gefokt heeft. Hij moet misschien nog iets sterker worden, maar verder doet hij alles goed. “
Bij de zevenjarigen deden de Nederlandse combinaties niet mee bij het verdelen van de medailles. Robbert Ehrens was op de 23e plaats de beste Nederlander. Toch klonk het Wilhelmus tijdens de prijsuitreiking. Dat werd gespeeld voor het winnende Nederlandse paard Barnike. De razendsnelle NRPS-merrie, gefokt bij gebroeders Bles in Babberich (vader van springruiter Bart Bles), prolongeerde haar wereldtitel met het Ierse supertalent Bertram Allen in het zadel.
Uitslag WK vijfjarige springpaarden
1. Maikel van Mierlo, Early (Harley VDL x Indorado), 0, 0 – 36.99
2. Angelica Augustsson (Zwe), Ard Ginger Pop (Luidam x Cruising), 0, 0 – 37.48
3. Marlon Modolo Zanotelli (Bra), Cool Clarimo (Clarimo x Concerto II), 0,0 – 38.85
Uitslag WK zesjarige springpaarden
1. Cristian Ahlmann (Dui), Hui Buh (Cornado I x Paramo K), 0, 0 – 33.45
2. Carola Wegener (Oost), Caspar Blue (Chacco-Blue x Freiherr), 0, 0 – 33.52
3. Patrrick Lemmen, Ducantos (up to Date x Cassini I), 0, 0 – 34.67
Uitslag WK zevenjarige springpaarden
1. Bertram Allen (Ier), Barnike (Baldwin x Animo), 0, 0 – 41.33
2. Christian Ahlmann (Dui), Casuality Z (Cassini III x Chellano Z), 0, 4 –
3. Niklas Arvidsson (Zwe), Hasard 1245 (Heartbeat x Voltaire), 0, 4 – 44.46