Paard in Drentse Vries waarschijnlijk niet mishandeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paard in Drentse Vries waarschijnlijk niet mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 14:07

http://www.rtvdrenthe.nl

Er is onduidelijkheid over een wond van een paard in Vries. De eigenaar denkt dat de paardenbeul heeft toegeslagen. De politie gaat na onderzoek niet uit van mishandeling en denkt dat het paard de verwondingen hoogstwaarschijnlijk zichzelf heeft toegebracht.

RTV Noord meldde vanochtend dat een 25-jarige ruin sinds twee weken een forse snee heeft in het bovendeel van zijn staart. De wond werd niet meteen ontdekt omdat het onder de staart zit. Ook was er aan het gedrag van het paard niets bijzonders te merken. Een buurmeisje, dat haar paard in hetzelfde weiland heeft, viel het op dat paard Henry een gele vlek onder de staart had toen de wond was gaan etteren. Henry's eigenaar Thom van Wijk vertrouwde het niet en haalde er een dierenarts bij. Die constateerde dat de wond door een scherp voorwerp moet zijn veroorzaakt.

Geen mishandeling

Van Wijk deed aangifte bij de politie. Volgens de politie heeft het paard zichzelf de verwondingen hoogstwaarschijnlijk toegebracht. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek. De politie denkt niet dat het in dit geval gaat om mishandeling, onder meer omdat de wond bij de staart zit en niet bij de geslachtsdelen van het dier. Bij de mishandelingen door de paardenbeul ging het in alle gevallen om merries en om verwondingen aan geslachtsdelen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:10

Ik dacht dat er ook ruinen waren mishandeld, zoals ik eerder meen te hebben gelezen? En....door een dierenarts geconstateerd dat het door een scherp voorwerp was...zitten er dan scherpe delen in de wei/stal/trailer ed?

Hollyleaves

Re: Paard in Drentse Vries waarschijnlijk niet mishandeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:14

Beetje vaag idd. Wat als het paard lelijk om zich heen had getrapt en toedoener eieren voor zijn geld koos? Kan heel makkelijk dan een snee ontstaan op een andere plek dan het geslachtsdeel zelf. En idd, ruinen zaten ook al in het rijtje van slachtoffers.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:17

Misschien heeft hij wel met z'n staart over een plank gehangen waar een spijker uitstak.. Je weet het niet. (Spijkers zijn immers ook scherp)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 14:29

sylva schreef:
Beetje vaag idd. Wat als het paard lelijk om zich heen had getrapt en toedoener eieren voor zijn geld koos? Kan heel makkelijk dan een snee ontstaan op een andere plek dan het geslachtsdeel zelf. En idd, ruinen zaten ook al in het rijtje van slachtoffers.

paarden kunnen zichzelf ook verwonden... kan allen al gebeuren met een scherp stokje in de wei, splinter uit een paal etc etc. niet elke wond is van eem beul...

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 15:49

Een merrie van mij had ook jaren geleden een lelijke wond bij haar geslachtsdelen. Veroorzaakt door een andere (trappende ) merrie met hoefijzers.
Helaas moet men nu eerst uitsluiten of de beul aan het werk is geweest.
Toen kwam dat gewoon niet in je op |(

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:04

Dat dacht ik dus ook gelijk. Een paard kan zich makkelijk verwonden in de wei, door al het drama trekken mensen gewoon te snel conclusies.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:16

Tuurlijk kan dat hoor, ik denk ook niet bij elke wond aan een beul. Maar het lijkt me niet dat je aangifte ed gaat doen na overleg met een dierenarts als het onwaarschijnlijk is. Hier in het noorden zijn ze nogal nuchter, vooral dierenartsen en hoefsmeden, dus vandaar dat ik t maar vaag vind dat politie dan een andere mening heeft en dat t daar mee af is.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:23

schuren aan een hek of omheining kan zeer lelijke wonden achterlaten als er bijvoorbeeld een spijker of iets anders scherps uitsteekt, zelfs een tak van een boom kan de huid doorboren als die tegen de omheining groeit.

de staart aanzet is juis zo'n plek waar paarden soms willen schurken.. DA zegt scherp voorwerp. DA zei niet Scherp voorwerp, maar geen spijker of uitstekend stuk hout van de omheining, kram van het hek of scherpe tak toch? messen zijn niet de enige scherpe voorwerpen helaas..

ben vroeger erg vaak meegeweest met DA's een meerdere malen schapen gezien die hun eigen schede hadden opengrist doordat ze lomp tegen een hek hadden staan schuren.

er was laatst hier nog een topic.. waar gedacht werd aan een beul, maar het bleek een tak te zijn geweest. meisje kwam er toen zelf achter toen ze rondom de wei zorgvuldig nazocht.

Er wordt momenteel sneller aangifte gedaan.. omdat de politie hierom ook heel duidelijk gevraagd heeft..
dus bij twijfel melding maken/aangifte doen.. dit betekent heel logisch ook dat er meerdere gevallen zullen zijn waarbij na onderzoek blijkt dat het een niet door mensen aangebrachte wond betreft..

helaas springt de media er bij de aangifte al bovenop..waardoor een hoop verwarring ontstaat en een hoop angst.. ik zou liever zien dat het in de media komt nadat de politie concludeert dat het ook om mishandeling gaat.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 08:55

Lekker loos bericht zeg. Voordat je iets de wereld in brengt die dan eerst goed onderzoek. Lekker onrust stoken.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:35

Wat ik ook heel vervelend en ook raar vind is dat ik regelmatig op FB foto's krijg doorgestuurd die ik zou moeten delen omdat waarschijnlijk ?? De dierenbeul er op zou staan.
Van de week ook weer, een foto gemaakt in het donker van een man die bij de achterhand van een paard de deken recht trekt.
Ja en ?? Eigenaar die laatste controle voor de nacht doet, wel iemand die iets doet wat niet mag, je weet het niet, dus om zomaar foto's van wild vreemde mensen te delen terwijl ik niet weet wat er aan de hand is, gaat mij veel te ver !!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:23

Die is hier ook langs gekomen inderdaad. Nu deel ik sowieso al niet zoveel dus dit ook niet.
Tegenwoordig met die penny's die zo je wei in lopen weet je het maar nooit ;)