Levend Paardenmuseum in Hollandsche Manege

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Levend Paardenmuseum in Hollandsche Manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 07:20

http://www.bokt.nl / http://www.levendpaardenmuseum.nl

Op zondag 5 oktober wordt in de Hollandsche Manege het Levend Paardenmuseum officieel geopend door minister van Onderwijs Jet Bussemaker. Na anderhalf jaar van voorbereiding, heeft het museum in de Amsterdamse Vondelstraat een geheel eigen gezicht gekregen, waarbij het monumentale pand zelf het belangrijkste object in de collectie vormt.

De Hollandsche Manege is de oudste rijschool van Nederland. De geschiedenis van de rijschool gaat terug tot in 1744, het huidige pand - een Rijksmonument - werd in 1882 gebouwd. Tot op de dag van vandaag is de manege in gebruik als rijschool.

De missie van het Levend Paardenmuseum is om de paardrijkunst en de wereld van het paard aan een zo’n breed mogelijk publiek te presenteren in zijn historische, monumentale omgeving: De Hollandsche Manege. Alle activiteiten in het museum hebben als doel de belangstelling voor de klassieke rijkunst en de geschiedenis, ontwikkeling en betekening daarvan in relatie tot de geschiedenis van de Hollandsche Manege te bevorderen.

Rivendell

Re: Levend Paardenmuseum in Hollandsche Manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:17

Misschien moeten ze daar eerst eens iets doen aan paarden welzijn voor ze er over gaan vertellen

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:24

Rivendell schreef:
Misschien moeten ze daar eerst eens iets doen aan paarden welzijn voor ze er over gaan vertellen

Is het daar slecht dan?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:19

dream_lot schreef:
Rivendell schreef:

Is het daar slecht dan?

Toen ik daar kwam - wat onderhand al bijna 10 jaar terug is - stond het merendeel van de paarden in enorm kleine stands. Verder weet ik niet meer hoe het daar aan toe ging want het is zo enorm lang geleden en als 8-jarig kind ben je van alles onder de indruk :D

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:29

Piekosjj schreef:
Rivendell schreef:

Toen ik daar kwam - wat onderhand al bijna 10 jaar terug is - stond het merendeel van de paarden in enorm kleine stands. Verder weet ik niet meer hoe het daar aan toe ging want het is zo enorm lang geleden en als 8-jarig kind ben je van alles onder de indruk :D

Dat de paarden daar in stands staan komt doordat het een monumentaal pand is. Dit pand is va de gemeente Amsterdam en word gehuurd door de manege. Er is veel overleg om dit op te lossen ook met de politiek. Ik ken namelijk een van de eigenaren

NandaFanM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:02

Monumentaal pand of niet...paarden horen niet in stands!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:05

Er is ook geen weiland. Het gebouw is prachtig maar.niet geschikt voor paarden.

Toby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:22

En dan entreegeld vragen aan iedereen die gewoon even op de manege wil rondkijken (dat doen ze blijkbaar al jaren)...absurd!!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:27

Ik heb de website even snel bekeken, nog niet alles doorgelezen. Ik krijg de indruk dat je nu een toegangskaartje moet kopen om in de manege te komen? Worden er dan geen gewone lessen meer gegeven waar bij je gewoon kan komen kijken? Ik dacht dat ook BLOK (studentenruiters) er bv. reden en de Carousselgroep.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:01

Arme paarden, voorbeeld van hoe het NIET moet!

Chibi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:08

Klopt dat de meeste paarden daar in stands staan, maar dat is nog niet het ergste. Er wordt daar ook wat afgezaagd, ik heb daar wel eens een les gezien en daar wordt letterlijk verteld aan mensen hoe ze lekker in die mond moeten zagen om ze maar fake rond te laten lopen

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:48

"Alle activiteiten hebben tot doel het bevorderen van belangstelling voor en het geven van inzicht in de klassieke rijkunst, en de geschiedenis, ontwikkeling en betekenis daarvan in relatie tot de geschiedenis van De Hollandsche Manege. "

>> De paarden hebben als activiteit ons iets te leren, maar we steken er geen bal van op en gaan op de oude toer verder.

Dat welzijn zal hen volgens mij echt een spreekwoordelijke worst zijn...

Op die hele website is nergens een foto te vinden is van een paard in de wei of in een fatsoenlijke stal. Wel kijken ze allemaal flink kwaad en sacherijnig (en terecht, als je dat filmpje eens goed bekijkt)....

Nee hoor, absoluut geen voorbeeld en zeker geen museum waardig.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:51

Ik ben er ook geweest, op het penny shadow gebeuren, en idd in stands, geen wei , borstels zien er niet uit... niet goed :( was er ook erg onder de indruk van op 11 jaar (???)
vond het niet kunnen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:14

Ik ben er toevallig laatst geweest en ging er naartoe zonder meteen een oordeel te trekken. Maar daar ben ik wel van teruggekomen.. inderdaad die stands, maar dat niet alleen, ook de ventilatie en het licht was om te huilen. Veel paarden waren schraal en dof in hun vacht, bijna allemaal stalbenen (niet zo gek) en de instelling is daar echt dat een paard bedoeld is voor het rijden en verder zullen ze met eten, drinken en wat stro wel gelukkig zijn. Er werd daar letterlijk gezegd "Mijn paarden zou ik nooit op de weide/paddock zetten; dat is mij veel te gevaarlijk en komt alleen maar ellende van". Een bijzondere denkwijze maar niet de mijne.. Ik hoop snel dat er wat gebeurt aan de stands en dat er bijvoorbeeld de 'lelijke' binnenbaan verbouwd wordt naar paddock(s) en de stands omgebouwd naar stallen, want de ruimte etc. die zij nu hebben en de omstandigheden maken dit gebouw niet meer geschikt voor de hedendaagse paardenhouderij en voldoet al helemaal niet aan de gezondheidsnormen voor het welzijn van paarden. En omdat het een manege is, denk ik dat ze hun klanten ook een verkeerde visie geven op de paardenhouderij. Eeuwig zonde van zo'n prachtig pand, maar ik denk niet dat het haalbaar is om er nog paarden te houden zoals het nu ingedeeld is.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 20-09-14 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:20

Het is een prachtig gebouw. Perfect als museum. Paarden en rijschool? Nee daar is het al lang niet meer geschikt voor. Gaat niet meer samen met het dieren welzijns gebeuren.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:22

Walgelijk dat dit een voorbeeld zou moeten voorstellen voor paardenhouderij. Paarden zijn geen museumstukken, maar levende wezens met behoeftes. Laat die dierenpolitie daar maar eens wat aan doen.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:37

Ik heb even gegoogled. Wat een prachtig gebouw!! Maar als ik het zo lees geen beste manege. Volgens mij kunnen ze het beter gebruiken voor verhuur/shows/etc.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:54

Ik heb er zelf leren rijden vroeger en ik heb er veel geleerd. Hoe het wel en niet moet zag ik goed om mij heen. Ik heb geluk gehad met mijn instructrices want bij sommigen werd bv zagen niet afgestraft.

Ik vind het jammer om te zien dat het nog meer een bedrijf is geworden.
Heel fijn hoor, soms op de wei in t park, ritje in t bos etc, maar veel plannen lopen al heel lang en is nog niets mee gebeurd.
Zoals idd wat hierboven werd genoemd het ombouwen van de stallen, dat plan lag er volgens mij bij de vorige eigenaar al.
-En er zijn echt wel dingen mogelijk waar toestemming voor is, het gebeurd gewoon niet. Dat is er zo zonde aan.

Jammer dat dit gebouw en vooral de paarden als museumstuk gebruikt worden, het zijn nog steeds dieren.
Ik zal er iig niet snel weer gaan rijden.

Een mooi gebouw is het zeker, maar als diervriendelijke manege ontzettend gedateerd.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 08:42

Erg jammer dat het met de paardvriendelijkheid niet zo best is. :(
Volgens mij is het best haalbaar om een museum te maken met levende paarden, alleen zal je dan al snel een soort educatieve kinderboerderij gemaakt hebben, alhoewel me dat niet slecht in de oren klinkt. Als het zo'n museum zou zijn hadden ze waarschijnlijk de mogelijkheid om onwetende paardenmensen wat bij te brengen, en als ze een deel van die stands laten zitten maar er een neppaard inzetten of iets dergelijks kun je ze nu juist vertellen dat paarden het vroeger niet zo lekker hadden als nu.. (Dit was waar ik aan dacht toen ik de titel las.)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 08:52

Prima plek dus voor een museum als ik het zo hoor. Maar niet met levende paarden.
Zet er een stel opgezette paarden in en speel in de rijbaan filmpjes af van de lessen. Dan kan iedereen zien hoe het er " vroeger" aan toe ging en iedere wel denkend mens zal dan snappen dat dit niet meer van deze tijd is lijkt mij.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:32

Ik vermoed zomaar dat dat museum is gekomen om inkomsten voor de toekomst zeker te stellen. De eigenaar zal ook aanvoelen dat de dierenwetten de komende jaren de huidige manegefunctie onmogelijk maken. Zeker gezien het een monument is en je dus ook niets kunt verbouwen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 09:53

1 jan 2017 zullen stands verboden zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:19

In een manege maar ook in een museum?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:25

Waarschijnlijk betekend een verbot op zoiets gewoon simpelweg het niet in gebruik nemen van stands. Je mag ze vast wel laten zitten mits ze maar niet gebruikt worden om paarden en pony's te stallen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:35

Ik hoopte even dat dit betekende dat er geen paarden meer stonden.
Helaas |o

Al meer als 30 jaar een doorn in mijn oog die manege.