Beweging van paarden genetisch beïnvloed door de mens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Beweging van paarden genetisch beïnvloed door de mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 13:37

* http://www.bokt.nl

Afbeelding
Een IJslander in töltgang
Foto: dalli58 / http://www.flickr.com
Toen onze voorouder besloot vanuit Afrika de wijde wereld in te trekken kreeg hij op een gegeven moment hulp van het paard. Op zijn reis nam hij het paard met zich mee of domesticeerde het opnieuw. Dat de mens dus al eeuwen invloed heeft uitgeoefend op de (genetische) vorming van het paard hoeft geen verrassing te zijn. Zweedse onderzoekers hebben echter nu een specifieke genmutatie onderzocht waar de mens verantwoordelijk is voor de verspreiding ervan. Leider van het onderzoeksteam is Leif Andersson.

Het gen waar onderzoek naar is gedaan heet DMRT3 en dit gen heeft invloed op de gangen van het paard. Het gen staat ook bekend als “gait keeper” en de ontdekte mutatie in het gen oefent vooral invloed uit op de extra gangen die bepaalde paardenrassen kunnen hebben. Het gaat hier bijvoorbeeld om extra viertaktgangen zoals de tolt of de pace. De mogelijkheid tot of de daadwerkelijke beheersing van deze extra gangen vind je in paardenrassen verspreid over de hele wereld.

Andersson: “Over de hele wereld worden paarden ingezet bij alledaagse dingen. In het leger, als veedrijver, ze trekken wagens, koetsen en karren en ze worden natuurlijk recreatief of in wedstrijdverband gereden. Gedurende de eeuwen is de paardenpopulatie en de paardenrassen beïnvloed door de mens. Het doel van het paard beïnvloedde het fokbeleid. “

De aanwezigheid van DMRT3 speelt een belangrijke rol in meerdere gangen en beïnvloedt de manier en snelheid van bewegen. Het maakt in dit geval niet uit of het om een racepaard of westernpaard gaat. De meeste rassen moeten licht, soepel en makkelijk kunnen bewegen, zonder dat de ruiter heen en weer geschud wordt.

“Als we naar het Latijns-Amerikaanse ras de Paso Fino kijken is de mutatie van dit gen bijna honderd procent. Er wordt beweerd dat de (extra, red.) gangen van de Paso Fino zo licht en soepel zijn dat je met een glas wijn op het paard kunt zitten zonder een druppel te morsen.”, aldus Andersson. De Paso Fino beheerst naast de stap, galop en de tolt ook over de viertaktgangen die classic fino, paso corto, paso largo of Trocha (draftölt) genoemd worden.

Het team heeft van 141 verschillende rassen 4.396 paarden onderzocht. De onderzochte rassen komen van over de hele wereld. Door het DNA te onderzoeken blijkt dat het DMRT3-gen te vinden is in rassen uit het Eurazië gebied, de Britse eilanden, IJsland, Zuid-Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. Bij het laatste continent is het belangrijk om te weten dat het oerpaard hier is uitgestorven. De mens nam op zijn ontdekkingstocht in de nieuwe wereld het paard met zich mee.

Uit het onderzoek blijkt dat de mutatie van een tot honderd procent kan gaan. Paarden waarbij de mutatie 50 procent of meer is behoren over het algemeen tot een ras die bekend staat als een ras met extra gangen. De mutatie is wereldwijd te vinden en is in sommige gebieden meer geconcentreerd aanwezig dan in andere gebieden. In en rond Nederland is de aanwezigheid minimaal. In Zuid- Amerika is de genmutatie zeer sterk aanwezig.

“De mens heeft deze mutatie verspreid, omdat de paarden die dit gen hebben een gang hebben (van nature of de mogelijkheid om dit aan te leren) dat voor de ruiter zeer prettig is. Bij sommige rassen noemt men het ‘de tolt’. Het paard heeft in deze gang een beweging waarbij de verticale (opwaartse, red.) beweging minimaal is.”, aldus Andersson.

Kaart waarop de verspreiding van het gen te zien is. Hoe zwarter het bolletje, hoe meer het gemuteerde gen aanwezig is.

Het volledige artikel is gepubliceerd in het blad Animal Genetics nr . 45, deel 2. Het artikel is tegen betaling hier te lezen. Je vindt hier ook een samenvatting. Een andere (Engelstalige) samenvatting vind je hier.

Lees ook
[VN] Oermoeders van paarden leefden samen met de moderne mens
[VN] Mysterie paardendomesticatie opgelost
[VN] Handelaren uit Oudheid verantwoordelijk voor modern paard

s0173957

Re: Beweging van paarden genetisch beïnvloedt door de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 13:48

Dat noemen ze selectie...

8nnemiek

Re: Beweging van paarden genetisch beïnvloed door de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:54

Zoiets vind ik altijd wel interessant :)
Wel jammer dat er geen jaartallen bij staan, maar dat zou dus betekenen dat die oermens al echt heel bewust bezig was met fokken en niet zomaar wat kuddes paarden had rondlopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:02

Ik vind nog geen 5000 paarden testen en dan een conclusie trekken over alle paarden op de wereld een beetje overtrokken...

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:59

Als je dat doet met paarden uit compleet verschillende rassen en populaties is dat ruim voldoende hoor...

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:21

ik begrijp ook niet helemaal hoe 1 gen het bezitten van extra gangen kan bepalen..

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 16:50

Dat de extra gangen en er bij de " normale" paarden zijn uitgefokt wisten we toch al heel lang?

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:38

Tja, heel simpel. Als een IJslander op IJsland niet tölt, gaat hij de worst in. Zo fok je alleen verder met de paarden die goede gangen hebben en behoud je dus het gen. Verbaast me dus niks dat het door mensen komt :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:58

MayDayParade schreef:
Tja, heel simpel. Als een IJslander op IJsland niet tölt, gaat hij de worst in.

-Loopt naar buiten om Máni een troostende aai over z´n bol te geven-

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 18:02

Kuggur schreef:
MayDayParade schreef:
Tja, heel simpel. Als een IJslander op IJsland niet tölt, gaat hij de worst in.

Geef er ook maar een namens mij hoor :') Ik heb er ook een paar gehad die flink moeilijk in te tölten waren:P

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:07

piffgek schreef:
ik begrijp ook niet helemaal hoe 1 gen het bezitten van extra gangen kan bepalen..

Wat ik uit een ander onderzoek begreep (in muizen) is dat het gen codeert voor gang symmetrie. Als het gen muteerd (wat vaak wordt aangeduid als het 'hebben van een gen' - is dus niet helemaal correct, het gaat om het hebben van de mutatie in het gen) dan raakten de muizen de symmetrie van de gang kwijt en kregen ze een tölt-achtige gang.
In dit geval is het dus zo dat het DMRT3 gen zorgt voor de symmetrie in de draf, en dat een mutatie in DMRT3 ervoor zorgt dat de symmetrie 'verloren' gaat en er dus een tölt, of in ieder geval 4-takt, ontstaat. Het is dus een zogenaamde 'gain-of-function' mutatie. :-)

Hierbij even 'verloren' onder aanhalingstekens, omdat de gangenpaarden natuurlijk nog wel gewoon kunnen draven. ;)

Edit:
Citaat:
Locomotion in mammals relies on a central pattern-generating circuitry of spinal interneurons established during development that coordinates limb movement1. These networks produce left–right alternation of limbs as well as coordinated activation of flexor and extensor muscles2. Here we show that a premature stop codon in the DMRT3 gene has a major effect on the pattern of locomotion in horses. The mutation is permissive for the ability to perform alternate gaits and has a favourable effect on harness racing performance. Examination of wild-type and Dmrt3-null mice demonstrates that Dmrt3 is expressed in the dI6 subdivision of spinal cord neurons, takes part in neuronal specification within this subdivision, and is critical for the normal development of a coordinated locomotor network controlling limb movements. Our discovery positions Dmrt3 in a pivotal role for configuring the spinal circuits controlling stride in vertebrates. The DMRT3 mutation has had a major effect on the diversification of the domestic horse, as the altered gait characteristics of a number of breeds apparently require this mutation.

Mutations in DMRT3 affect locomotion in horses and spinal circuit function in mice.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:18

MayDayParade schreef:
Kuggur schreef:

Geef er ook maar een namens mij hoor :') Ik heb er ook een paar gehad die flink moeilijk in te tölten waren:P

Ja we hebben het tölten opgegeven met hem (we hebben het ook niet erg fanatiek geprobeerd; als een paard het zo niet aanbiedt waarom dan verder kwellen?).

Dat neemt niet weg dat hij bepaald niet de worst ingaat.

Voor het schapen halen, waar we nu ieder weekend mee bezig zijn kun je je geen beter paard wensen. Zeker, betrouwbaar, moedig, duikt door iedere rivier, draait zijn hoefje niet om voor steile hellingen op- en af etc.
En, heel belangrijk, hij heeft er duidelijk lol in achter schapen aan te jagen.
Maar geen ijslander zou hem willen hebben, een draver en bepaald niet vlak...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 19:43

Sammie schreef:
Er wordt beweerd dat de (extra, red.) gangen van de Paso Fino zo licht en soepel zijn dat je met een glas wijn op het paard kunt zitten zonder een druppel te morsen.”, aldus Andersson.

Mijn volgende paard wordt vast een Paso Vino! 8-)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:37

Kuggur schreef:
Ja we hebben het tölten opgegeven met hem (we hebben het ook niet erg fanatiek geprobeerd; als een paard het zo niet aanbiedt waarom dan verder kwellen?).

Dat neemt niet weg dat hij bepaald niet de worst ingaat.

Voor het schapen halen, waar we nu ieder weekend mee bezig zijn kun je je geen beter paard wensen. Zeker, betrouwbaar, moedig, duikt door iedere rivier, draait zijn hoefje niet om voor steile hellingen op- en af etc.
En, heel belangrijk, hij heeft er duidelijk lol in achter schapen aan te jagen.
Maar geen ijslander zou hem willen hebben, een draver en bepaald niet vlak...

Dan heeft hij geluk dat hij toch maar een mooie plaats gevonden heeft :)

Er zitten inderdaad gewoon af en toe IJslanders tussen die het gewoon niet kunnen. Vraag me af of ze dat gen dan ook echt niet bezitten of dat het gewoon niet naar voren komt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:33

MayDayParade schreef:
Er zitten inderdaad gewoon af en toe IJslanders tussen die het gewoon niet kunnen. Vraag me af of ze dat gen dan ook echt niet bezitten of dat het gewoon niet naar voren komt.

Diezelfde vraag hebben wij (mijn vrouw en ik) ons ook al eens gesteld. Zijn ouders zijn uiteraard wél gangenpaarden, en we hebben een halfbroer van hem (zelfde vader) die prima tölt.
Het zou best interessant zijn hem te laten testen op dit gen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 23:49

8nnemiek schreef:
Zoiets vind ik altijd wel interessant :)
Wel jammer dat er geen jaartallen bij staan, maar dat zou dus betekenen dat die oermens al echt heel bewust bezig was met fokken en niet zomaar wat kuddes paarden had rondlopen.

Dat je de fijnste paarden kiest om mee verder te fokken is alleen al als overlevingsstrategie logisch. Je wil zo veilig mogelijk zijn (dus geen paniekvogels en mens agressieve dieren bv) en zeker op lange afstanden is comfort heel prettig. Van wat ik begrijp komt er nog bij dat tolt minder belastend is en paard langer mee gaat. Scheelt flink in trainingstijd wat je overlevingskansen vergroot als je alles met de hand moet doen om genoeg voedsel, etc. te vinden.

Dat de gangenpaarden (en alles met aparte kleurtjes en/of vlekken) voornamelijk richting nieuwe wereld gingen had te maken met de goede wegen hier in west-europa, voor de wagen is draf veel praktischer qua goed trekken, maar ook eenheid in het span is makkelijker, wat zowel voor het gezien worden (status) als voor samen werken als span simpeler is. Verschillende tolt vormen hebben verschillende ritmes en dat is zowel voor het plaatje lastig als voor de individuele paarden om in eigen ritme te blijven als bv de ene in singlefoot en de andere in marcha gaat. De hier ongewenste paarden waren dus goedkoper en bleken daar met de slechte wegen in het voordeel.

Qua aantonen verantwoordelijke genen interessant. Ben alleen benieuwd hoe het nu zit met een voorbeeld zoals Kuggur die aanhaalt. Toch een extra gen betrokken? Spontane mutatie?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 00:27

Sammyoo schreef:
Sammie schreef:
Er wordt beweerd dat de (extra, red.) gangen van de Paso Fino zo licht en soepel zijn dat je met een glas wijn op het paard kunt zitten zonder een druppel te morsen.”, aldus Andersson.

Die is scherp :') haha _O-

Misschien een onnozele vraag maar is dit vergelijkbaar met bijv. een hond die vrijwel niet kan blaffen (basenji) en er eigenlijk met deze 'fout' verder gefokt wordt waar uit een ras ontstaat? Kan ik die asymmetrische gang zien als zo'n 'fout' waar blij gebruik van wordt gemaakt? :+

Best wel interessant dit :D

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:23

Sammyoo schreef:
Sammie schreef:

Briljant ! _O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:27

Thesserd schreef:
Misschien een onnozele vraag maar is dit vergelijkbaar met bijv. een hond die vrijwel niet kan blaffen (basenji) en er eigenlijk met deze 'fout' verder gefokt wordt waar uit een ras ontstaat? Kan ik die asymmetrische gang zien als zo'n 'fout' waar blij gebruik van wordt gemaakt? :+

Goede vraag, en er is een antwoord op; Er zijn fossielen gevonden van loopsporen in versteende modder van oerpaarden die tölten.
Het is waarschijnlijker dat moderne paarden deze eigenschap door veranderde bouw, en selectie op de basisgangen deze gang verloren zijjn. "Primitievere" paardenrassen tolten/telgangen vaak.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:35

MayDayParade schreef:

Misschien is het een dominant gen (om te kunnen tolten/telgang) en hebben toevallig beide ouders het recessieve gen doorgegeven, waardoor hij dus niet kan tolten?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:43

Natuurlijk mogelijk, maar gezien de variatie in beweging bij individuele gangenpaarden vermoed ik dat de zaak genetisch gezien wel eens een stuk complexer zou kunnen liggen dan één dominant of recessief gen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 15:46

Kuggur schreef:
Thesserd schreef:

Goede vraag, en er is een antwoord op; Er zijn fossielen gevonden van loopsporen in versteende modder van oerpaarden die tölten.
Het is waarschijnlijker dat moderne paarden deze eigenschap door veranderde bouw, en selectie op de basisgangen deze gang verloren zijjn. "Primitievere" paardenrassen tolten/telgangen vaak.

Ah oke, interessant! Thanks :j

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 16:26

Ja dat zou goed kunnen! Ben niet heel erg thuis in de erfelijkheidsleer, dus zou het niet weten haha :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:02

Boeiende stelling maar eigenlijk is alleen het IJslandse paard primitief toch? Alle andere toltende rassen die ik mij kan voorstellen zijn niet primitief?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:10

ruitje schreef:
Boeiende stelling maar eigenlijk is alleen het IJslandse paard primitief toch? Alle andere toltende rassen die ik mij kan voorstellen zijn niet primitief?

Ik denk bijvoorbeeld aan mongoolse paarden (je ziet paarden lateraal lopen in de video´s over de mongol derby) Er komen meer "primitieve" paardenrassen voor dan het ijslandse. En uiteraard bedoel ik met mijn stelling niet dat uitsluitend primitieve rassen tölten.