Charlotte Dujardin werd met 92,196 procent overtuigend
de nieuwe wereldkampioen
Stephen Clarke, juryvoorzitter bij de FEI, zegt desgevraagd door dressage-news.com dat de jurering tijdens de WEG volkomen correct en acceptabel is verlopen. Wel merkt hij op dat officials meer bij de sport betrokken zouden zijn als er een betere onkostenvergoeding tegenover stond. Clarke was zowel jurylid tijdens de Olympische Spelen van Londen in 2012 als tijdens de WEG van dit jaar. Tijdens de Grand Prix landenwedstrijd was Clarke de hoofdjury. Clarke is sinds 2013 de algemene juryvoorzitter bij de FEI. Eén van zijn taken is het creëren van een discussiedraagvlak bij de juryleden onderling.
“Ik denk dat als je naar de complexiteit van het geheel kijkt, de huidige manier van jureren op een vrij goede manier gebeurt. De resultaten in Caen onderstrepen dit. Ik accepteer dat er onvermijdelijke kleine verschillen hier en daar optreden. Naar mijn mening waren de uiteindelijke, definitieve resultaten volkomen correct en acceptabel. Dit toont aan dat het huidige systeem zo eerlijk mogelijk verloopt.”
“Ik heb in Caen met een goed geïnformeerd team samen gewerkt. Zij hebben zich zeer integer gedragen, voor mij was het absoluut een plezier en privilege om met hen samen te werken”, aldus Clarke. Clarke heeft tijdens de WEG samen met Isabelle Judet (FR), Elizabeth McMullen (CAN), Susan Hoevenaars (AUS), Liselotte Fore (VS), Francis Verbeek (NED) en Dietrich Plewa (DUI) de Grand Prix, de Special en de Kür op muziek gejureerd.
Als we in de toekomst nog meer willen verbeteren, dan moeten we op zoek gaan naar een methode waarbij we de mensen meer kennis en ervaring kunnen bieden. Op deze manier kunnen we mensen aansporen om jurylid, steward of onderdeel van de technische delegatie te worden. We dienen onze kennis goed over te dragen. Deze mensen hebben onze respect nodig.” In een aantal landen is er een discussie ontstaan om deze mensen een realistische onkostenvergoeding te geven.
“Als alle landen het met elkaar eens worden, dan zijn mogelijk meer mensen geneigd om mee te helpen. Zij steken nu hun tijd ergens anders in, omdat het ze anders geld kost. Uiteraard is het erg makkelijk om te zeggen. We zullen ons ook moeten realiseren dat de organisaties met een strak budget te maken hebben. Zeker in deze tijden”, aldus Clarke.
Over het onderwijzen van de technische staf en juryleden draagt Clarke onder andere het volgen van seminars en cursussen aan. Ook een mentor en schaduwjurering lijken hem een goed idee. Bij de FEI waren er plannen in werking gezet om de huidige trainingstechnieken te moderniseren. “Er kan eigenlijk nooit genoeg educatie zijn, maar ook hier geldt dat er natuurlijk een kostenplaatje aan zit.”
“Hoe je het ook wendt of keert, een gemakkelijk antwoord is er eigenlijk niet. Het belangrijkste is dat iedereen in onze sport samenwerkt. Echt samenwerkt en niet bij een kleine tegenslag uit emotie maar direct iets de wereld in slingert. Onze toekomst ziet er dan goed uit."
Gerelateerde artikels:
[VN] Dressuurbeoordelingen beïnvloed door emoties
[VN] Jureringssysteem voor kür op Global Dressage Forum
[VN] Publiek jureert mee tijdens CHIO Aken
[VN] Gedragsdeskundige stelt nieuwe manier van jureren voor