Kwakzalvers stellen foute diagnoses bij de behandeling van zieke paarden met soms desastreuze gevolgen: paarden blijven kreupel of houden de klachten. De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde en de Dierenbescherming willen een verplichte keuring van paarden door bevoegde dierenartsen.
Herstelproces
Julius Peters, voorzitter van de paardensectie van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde trekt vanavond aan de bel. Eigenaren stappen vaak naar een kwakzalver omdat die veel goedkoper is dan een dierenarts. "Ik denk toch dat er in Nederland een paar honderd actief zijn. En ze behandelen ook nog eens zowel dieren als mensen", aldus Peters. Volgens Peters behandelen deze genezers duizenden paarden. Met soms desastreuze gevolgen. Ook de Dierenbescherming herkent het probleem. "Het gaat vaak van kwaad tot erger, want in plaats dat het paard er beter van wordt, wordt het paard nog veel slechter en dan is het herstelproces veel langduriger en ook kostbaarder. Het is penny wise and pound foolish", aldus directeur Frank Dales.
Goedkoper
In Nederland zijn ongeveer 400.000 paarden, op grote maneges of fokkerijen of in kleine stallen bij de eigenaren thuis. Bij de koop van een paard zijn mensen zich vaak niet bewust van de hoge kosten van het onderhoud. Zeker als het paard een blessure krijgt en de dierenarts moet komen. Hulp in het alternatieve circuit is dan vaak goedkoper. Peters: "Wat ik dan hoor is een gedraaide milt, een geklemde ischias, of iets aan de eierstokken. Soms zelfs bij een mannelijk dier, dus dat past niet helemaal. En ook nierproblemen. Nou dat heb ik in mijn carrière als dierenarts, en dat is al 32 jaar, niet vaak gezien."
Verergeren
Ook de sectorraad paarden, het overkoepelend orgaan voor de paardenbedrijven, keurt de praktijken af. "Ik vind het een zorgelijke situatie. Het welzijn van het paard is er bij gebaat dat het ook de zorg krijgt die het hoort te krijgen", aldus Ruud Pruijsten-Timmermans namens de sectorraad. "Wij vinden het dus erg belangrijk dat er niemand aan een paard komt die daartoe niet bevoegd is, want dat zou de zaak dus best kunnen verergeren."
Tuchtcollege
Er zijn wettelijke regels die bepalen welke medische handelingen alleen mogen worden uitgevoerd door dierenartsen. Maar volgens Peters is er weinig te doen tegen een foute diagnose van een kwakzalver. "Er is geen register van. Ze staan nergens ingeschreven, zoals wij als dierenartsen en ook de dierenfysiotherapeuten in het BIG-register staan ingeschreven." En er is voor het alternatieve circuit geen controle via het tuchtcollege.
Medische keuring
De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde en de Dierenbescherming willen een verplichte halfjaarlijkse keuring van paarden. Eigenaren moeten dan paarden medisch laten controleren door een bevoegde dierenarts.
Twintig procent kreupel
Los van de problemen met alternatieve genezers heeft de Wageningen Universiteit onderzocht hoeveel paarden op maneges en fokkerijen nu blessures hebben. Ruim 30 procent van de paarden heeft rugklachten, soms mild, soms ernstig. En 20 procent is kreupel of heeft problemen met lopen. De wetenschappers onderzochten 3000 paarden op 150 bedrijven. "Elk paard dat pijn heeft is er eentje teveel", zegt Pruijsten-Timmermans van de sectorraad. "Wat wij eraan kunnen doen is de paardenhouders bereiken en hen die kennis bijbrengen en adviseren om op dat moment er anders mee om te gaan." De Tweede Kamer praat in november met staatssecretaris Sharon Dijksma over het paardenwelzijn.
Nieuwsuur wordt vanavond uitgezonden om 22.00 uur op NPO 2 (voorheen Nederland 2).