Een pony van de familie Geurtsen in het buitengebied van Renswoude is een deel van zijn staart en manen kwijt. Die haren zijn eraf geknipt. De familie heeft geen idee wie het heeft gedaan en waarvoor de haren worden gebruikt.
De anderhalf jaar oude pony, een Welsh, raakte onlangs zijn haren kwijt. Het beest is volgens eigenaar Gert Geurtsen heel mak en daardoor gemakkelijk te benaderen. 'We vonden het heel erg bijzonder, maar hij is niet verwond. Als dat wel was gebeurd, had ik werk van gemaakt. Nu doe ik het niet, maar vreemd blijft het wel.'
Zijn vader verzorgde de pony toen de familie een paar dagen weg was. 'Het was mijn vader al opgevallen dat de pony zo'n korte staart had, maar hij veronderstelde dat wij dat hadden gedaan. Toen we thuis kwamen, zagen we het direct. Niemand heeft gezien wat er is gebeurd.'
Vermoeden
Geurtsen vermoedt dat de haren worden gebruikt voor het maken van armbanden. 'Onlangs is het ook in Woudenberg gebeurd. Ik weet het niet zeker, maar misschien zijn de haren heel geschikt voor het maken van armbanden. Ik heb geen eerlijk gezegd geen idee. Wat moet iemand nou met haren van een pony?'
De dader wist wel wat hij deed, meent Geurtsen. 'De manen en de staart hebben spieren. Daarmee kunnen ze de vliegen wegjagen. De haren zijn net boven de spieren weggeknipt. Het moet iemand zijn geweest die verstand heeft van paarden en pony's.'
De kinderen waren wel een beetje geschrokken, vertelt Geurtsen. 'Ze mogen hem graag verzorgen, de haren kammen, een paardenstaart maken. Daar zijn ze nu erg snel klaar mee...'
Klik hier voor een foto van de geknipte pony.
wie doet nu zoiets
(Even serieus... ik blijf erbij... dat soort mensen moeten ze als straf gewoon kaalscheren... dan leren ze het misschien af...)