'Kapper' knipt manen en staart van pony

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

'Kapper' knipt manen en staart van pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 15:05

http://www.ad.nl

Afbeelding

Een pony van de familie Geurtsen in het buitengebied van Renswoude is een deel van zijn staart en manen kwijt. Die haren zijn eraf geknipt. De familie heeft geen idee wie het heeft gedaan en waarvoor de haren worden gebruikt.
De anderhalf jaar oude pony, een Welsh, raakte onlangs zijn haren kwijt. Het beest is volgens eigenaar Gert Geurtsen heel mak en daardoor gemakkelijk te benaderen. 'We vonden het heel erg bijzonder, maar hij is niet verwond. Als dat wel was gebeurd, had ik werk van gemaakt. Nu doe ik het niet, maar vreemd blijft het wel.'

Zijn vader verzorgde de pony toen de familie een paar dagen weg was. 'Het was mijn vader al opgevallen dat de pony zo'n korte staart had, maar hij veronderstelde dat wij dat hadden gedaan. Toen we thuis kwamen, zagen we het direct. Niemand heeft gezien wat er is gebeurd.'

Vermoeden
Geurtsen vermoedt dat de haren worden gebruikt voor het maken van armbanden. 'Onlangs is het ook in Woudenberg gebeurd. Ik weet het niet zeker, maar misschien zijn de haren heel geschikt voor het maken van armbanden. Ik heb geen eerlijk gezegd geen idee. Wat moet iemand nou met haren van een pony?'

De dader wist wel wat hij deed, meent Geurtsen. 'De manen en de staart hebben spieren. Daarmee kunnen ze de vliegen wegjagen. De haren zijn net boven de spieren weggeknipt. Het moet iemand zijn geweest die verstand heeft van paarden en pony's.'

De kinderen waren wel een beetje geschrokken, vertelt Geurtsen. 'Ze mogen hem graag verzorgen, de haren kammen, een paardenstaart maken. Daar zijn ze nu erg snel klaar mee...'

Klik hier voor een foto van de geknipte pony.

Noukie123

Re: 'Kapper' knipt manen en staart van pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:08

Zielig :( wie doet nu zoiets :r

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:12

Vaagheid... Dat mensen gewoon zoiets durven te doen bij het paard van een ander...

Ik sta dan op een pensionstal, dus vaak wat meer "controle"... Maar echt... Zou er niet achter moeten komen dat iemand dat bij mijn pony had gedaan... Die zou ik jarenlang met een tondeuse stalken... Achter diegene in de bus gaan zitten etc. :') (Even serieus... ik blijf erbij... dat soort mensen moeten ze als straf gewoon kaalscheren... dan leren ze het misschien af...)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:16

Dit is toch vandalisme? Gezien een paard een gevoelloos ding is volgens de wet 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:20

Ik er zeker wel zaak van maken, manen en staart knippen zonder toestemming is ook mishandeling. Die haren hebben ze om zich te weren tegen o.a. vliegen. Dat mijn pony's destijds mishandeld werden deed ik ook luchtig over het knippen, maar de politie vatte het knippen erger op dan ik had verwacht.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:30

Da's hier vlakbij!
Je zult je pony maar zo aantreffen zeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:44

Jeetje wat een klootzakken, blijf even de dieren van een ander af. Ok snap niet dag de eigenaar het hier bij laat!

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:05

Shanna schreef:
Dan snap ik niet dat de betreffende foto wel in link mag worden gezet ;)

Als je een link plaatst, plaats je de foto zelf niet? En worden er dus geen rechten geschonden. Logisch imo :)

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:10

Die pony staat er wel een beetje triest bij zeg, met dat staartstompje... :( Hopen dat ze de dader een tondeusebeurtje geven inderdaad.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:24

Net boven de spieren afgeknipt? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

Wel naar voor de pony, is ie zijn vliegafweer kwijt. Groeit wel weer aan maar het idee dat iemand dit doet op je wei.

judithwaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:57

Gelukkig is hij niet gewond! Ik bedoel dit is toch lang niet zo erg als die verwondingen met messen door heet het land? Maar normaal is het ook niet

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:31

Door zulke idioten is er bij ons camera bewaking, ongeveer 10 paarden zijn bij ons de dupe geworden.
Inclusief mijn pony, 4/5 cm van zijn zielige voorpluk af

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:14

Dit is ons vroeger ook al overkomen.
We hadden twee shetlanders met enorm lange manen, een mooi tweespan.
Ze liepen vrij afgelegen op een huurweide en daar deden we op een morgen ook die ontdekking.
Manen eraf, staart tot aan de staartwortel geknipt.
Bij ons was het een oude man (jaja, niet te geloven) die de manen en staarten eraf had geknipt om te gebruiken als nestmateriaal voor zijn duiven ...
Wij dachten eerst ook aan een overijverige penny of zo, maar meestal houden die zich daar niet mee bezig, die dwepen eerder met lange manen.
Ik moet zeggen dat ik toch schrok toen ik hoorde dat de dader een man van iets in de 70 was.
Om te janken als je je paard zo aantreft.

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:27

Awh wat een zielig gezicht die pony met zo'n stomp staartje wiet doet nou zoiets?

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 15:39

Heb het als 9 jarige ook meegemaakt dat mijn pony in de wei stond met een recht afgeknipte staart net onder de staart wortel..nooit geweten wie het was en heeft heel lang geduurd voor de staart weer aangegroeid was. Ik schaamde me dood als kind (op de pony club dachten ze allemaal dat ik het zelf had gedaan) en zo'n bejaarde duivenmelket die dan de haren er af knipt voor zijn duiven, pffff, irritant.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:12

Haren kunnen ook gebruikt worden voor pottenbakken. Zou je mooie "figuren" van krijgen.
Ik geef het iig aan een buurvrouw in de straat die het dan gebruikt wanneer ik de staart en manen bij werk

michelle4684

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:26

Ah, wat een arme pony ! Irritant…

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:30

geen idee wat je met pony haren moet? :') kom op zeg... er zijn talloze zaakjes waar je paarden armbanden kan winnen/kopen maar niet je eigen huur opsturen hun eigen paarden zijn ook geen eindeloze voorraden...
en als ze boven de staartwortel hadden geknipt was t niet best geweest. manen heeft geen spier?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:31

Wat een belachelijke actie zeg..
Zet dan ergens een advertentie neer dat je opzoek bent naar paardenhaar en dat je er wel een prijsje voor wil geven ipv het zo bij een pony af te knippen die je toevallig in de wei ziet..

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 16:48

Zal wel komen door de paardenhaar-armbandjes hype. Dit gaat nu nl. zó ver dat er meiden zijn die vrágen hoe ze aan paardenhaar kunnen komen.
Er werd ook al aan mij gevraagd of ze een stuk van mijn pony zijn manen mochten afknippen. Ik werd heel vreemd aangekeken toen ik nee zei.

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:32

Ach.. 't is toch te erg voor woorden he.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:34

bepaalde instrumenten gebruiken ook paardenhaar, dat lijkt me logischer dan armbanden

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:37

Wij hebben ruim 30 jaar geleden een merrie gehad die er hetzelfde uitzag. Keurig netjes onder de staartwortel er af......................... alleen ze stond in de box, met haar veulen. Die stond me met hele grote mooie "onschuldige" ogen aan te kijken......................
Het is weer herfst, het grote startbijten is weer begonnen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:41

Tjonge dat zal wel een paar jaar duren vooraleer die staart weer volgroeid is. Arm dier.