Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mijn dochter was uitgenodigd voor de eventing en het was een superleuke dag en het was echt fantastisch hoe gemotiveerd de trainers waren.
RobertMF schreef:Wat ik maar nergens kan terugvinden in het Rabo Talentplan, is of dit programma ook toegankelijk is voor mensen die geen eigen pony bezitten. Ik vermoed namelijk niet.
Laat ik voorop stellen dat ik het super vind dat de Rabobank investeert in de toekomstige talenten, maar wat ze impliciet hiermee zegt, is dat talent alleen te vinden is onder de mensen die geld genoeg hebben voor een eigen (super) beestje.
Als ik kijk naar wie er vanuit het talentenplan zijn doorgestroomd naar de nationale seniorenkaders, kan ik niet anders concluderen dat dit mensen zijn die al de beschikking en toegang hadden tot materiaal en kennis.
En daar wringt voor wat mij betreft de schoen, want als papa en mama maar genoeg geld investeren in een goed paard (ik verbaas me over de investeringen die ouders doen voor hun kroost) en zoon of dochter een beetje leuk kan rondrijden, kunnen ze in aanmerking komen voor het Rabotalentenplan. Ik denk dat als ouders in sommige gevallen iets minder investeren in het paard, maar (nog) meer in training en begeleiding, deze kids er ook wel komen.
Terwijl het manegemeisje, wat super handig is met allerlei verschillende ponies, maar net even niet de centen heeft voor een eigen paard, daardoor onder de radar blijft.
Zou de Rabobank naast wat ze nu al doet, en net zoals Stichting Nationaal Olympiade Paard, niet een aantal goede ponies aan moeten schaffen en die beschikbaar moeten stellen voor het 'echte' talent?? Namelijk dat goed rijdende manegeklantje?
Ik denk dat het voor de Rabobank, KNHS en maneges niet moeilijk moet zijn om een kwalificatieplan op te stellen en de echte talenten =( die de vaardigheid, de wil, en ambitie hebben) een jaar lang een goed beest en begeleiding ter beschikking te stellen.
Ik ben dan erg benieuwd wie er beter zullen rijden wanneer ze in de ring verschijnen...
RobertMF schreef:Wat ik maar nergens kan terugvinden in het Rabo Talentplan, is of dit programma ook toegankelijk is voor mensen die geen eigen pony bezitten. Ik vermoed namelijk niet.
Laat ik voorop stellen dat ik het super vind dat de Rabobank investeert in de toekomstige talenten, maar wat ze impliciet hiermee zegt, is dat talent alleen te vinden is onder de mensen die geld genoeg hebben voor een eigen (super) beestje.
Als ik kijk naar wie er vanuit het talentenplan zijn doorgestroomd naar de nationale seniorenkaders, kan ik niet anders concluderen dat dit mensen zijn die al de beschikking en toegang hadden tot materiaal en kennis.
En daar wringt voor wat mij betreft de schoen, want als papa en mama maar genoeg geld investeren in een goed paard (ik verbaas me over de investeringen die ouders doen voor hun kroost) en zoon of dochter een beetje leuk kan rondrijden, kunnen ze in aanmerking komen voor het Rabotalentenplan. Ik denk dat als ouders in sommige gevallen iets minder investeren in het paard, maar (nog) meer in training en begeleiding, deze kids er ook wel komen.
Terwijl het manegemeisje, wat super handig is met allerlei verschillende ponies, maar net even niet de centen heeft voor een eigen paard, daardoor onder de radar blijft.
Zou de Rabobank naast wat ze nu al doet, en net zoals Stichting Nationaal Olympiade Paard, niet een aantal goede ponies aan moeten schaffen en die beschikbaar moeten stellen voor het 'echte' talent?? Namelijk dat goed rijdende manegeklantje?
Ik denk dat het voor de Rabobank, KNHS en maneges niet moeilijk moet zijn om een kwalificatieplan op te stellen en de echte talenten =( die de vaardigheid, de wil, en ambitie hebben) een jaar lang een goed beest en begeleiding ter beschikking te stellen.
Ik ben dan erg benieuwd wie er beter zullen rijden wanneer ze in de ring verschijnen...
amboewella schreef:Wat een flauwe reacties hier boven, net of de talenten die daar rijden eigenlijk niet kunnen rijden, en dat de toekomstige toppers bij een manege rijden.........Top toch als je daar mag rijden!! daar kom je echt niet zomaar!!
amboewella schreef:Wat een flauwe reacties hier boven, net of de talenten die daar rijden eigenlijk niet kunnen rijden, en dat de toekomstige toppers bij een manege rijden.........Top toch als je daar mag rijden!! daar kom je echt niet zomaar!!
Geryon schreef:Hoe wil je dat manegeruiters beoordeeld worden dan? Door een klein sprongetje te maken of een f-proefje te rijden?
RobertMF schreef:amboewella schreef:Wat een flauwe reacties hier boven, net of de talenten die daar rijden eigenlijk niet kunnen rijden, en dat de toekomstige toppers bij een manege rijden.........Top toch als je daar mag rijden!! daar kom je echt niet zomaar!!
Je hoort mij niet zeggen dat ze niet kunnen rijden en dat ze het niet verdienen. Mijn punt is, dat als je je profileert als een talentenplatform, je ook moet denken aan hen die niet het voorrecht hebben om ponies te hebben.Mijn kleine kanttekening is wel, dat zij die nu al de beschikking hebben over goed materiaal en kennis nog meer extra mogelijkheden krijgen tov de manegeruiters.
En even een vraagje aan jou: waarom zouden er bij de manege geen
potentiele toppers kunnen rijden??
RobertMF schreef:Geryon schreef:Hoe wil je dat manegeruiters beoordeeld worden dan? Door een klein sprongetje te maken of een f-proefje te rijden?
Zover als ik me kan heugen worden er op maneges ook proefjes uitgeschreven. Laat de beste van het seizoen naar een regio kwalificatie komen, om op daar door de bank aangekochte paarden ( volgens mij heeft de Rabo nog wel wat paarden uit de Eurocommerce stal tot haar beschikking) hun rijkunsten en vaardigheden te tonen. Ik zou ook niet weten hoe het precies zou moeten, maar waar een wil is, is een weg, denk ik.
Percy schreef:Ga hier als ouder met een dochter die gisteren meedeed op proberen te reageren.
Iedereen die wat meer ervaring heeft met paarden weet dat er op een manege over het algemeen meer gereden wordt voor het plezier en niet om echt goed te leren rijden. Er zijn maar weinig manege ruiters die een behoorlijk niveau aankunnen. Diegenen die dat wel kunnen krijgen negen van de tien keer wel de beschikking over een leuk bijrijdpaard/pony.
Met een manegepaard of bijrijdpaard kan gewoon ingeschreven worden bij de knhs voor wedstrijden. Je hoeft geen eigenaar te zijn om een startpas aan te vragen.
Natuurlijk gaat het dan geld kosten, absoluut waar maar elke sport kost geld, zeker als er wedstrijden gereden moeten worden. Manege lessen kosten net zo goed geld. Hoe hoger je komt in de sport, hoe duurder het wordt.
Daarnaast is het zo dat niet alle ouders barsten van het geld maar dat er veel ouders zijn die andere dingen laten om zo hun kind de sport te laten beoefenen. Dat kunnen ouders van manege ruiters net zo goed.
En tja, dure paarden. Mijn dochter heeft haar paard zelf opgeleid en werkt er keihard aan. Daarnaast rijdt ze nog paarden van andere mensen om zo mee te kunnen betalen. Niet iedereen die er gisteren was krijgt alles in de schoot geworpen.
Natuurlijk zijn er mensen die leerpaarden voor veel geld kopen en dure vrachtwagens kunnen rijden maar als die mensen daar hun geld aan willen uitgeven is dat ook hun goed recht. Kind wat er op zit moet er nog wel mee kunnen sturen.