Topruiters helpen talenten verder op weg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Topruiters helpen talenten verder op weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:13

Persbericht KNHS

Tijdens de Rabo Talentendag op de schitterende terreinen van het KNHS-Centrum in Ermelo droegen Anky van Grunsven, Adelinde Cornelissen, Elaine Pen, Maikel van der Vleuten, Diederik van Silfhout, Frank Hosmar, Tim Lips en vele andere topruiters hun kennis over op ruim 200 hippische talenten van Nederland.

Deze topruiters waren net zo gemotiveerd bezig als de bondscoaches Rob Ehrens, Roelof Bril, Luc Steeghs, Martin Lips, Alice Waanders, Wim Ernes, Tineke Bartels en Joyce Heuitink. De in de Olympische hippische disciplines rijdende jeugd luisterde naar de gegeven opmerkingen en aanwijzingen en trachtte ze direct in de praktijk te brengen. Net als vorig jaar waren er ook paradressuurruiters op deze talentendag aanwezig, want mede dankzij de ondersteuning van de Rabo Foundation maakt deze groep hippische sporters integraal deel uit van de KNHS. De Rabo Talentendag is een unieke schakel in de keten.

Voorafgaand aan de Rabo Talentendag wordt er in de regio’s gescout tijdens de Rabo KNHS Nationale Selectiedagen. Het tweede selectiemoment vindt plaats tijdens deze Rabo Talentendag. Tijdens deze Rabo Talentendag, geven tal van topruiters in de disciplines springen, dressuur en eventing hun medewerking. Ook de 'oud' Rabo Talenten van het Jaar Marlies van Baalen, Elaine Pen en Maikel van der Vleuten gaven instructie aan jonge ruiters. De veelvoudig Olympisch kampioene Anky van Grunsven gaf aanwijzingen en deelde ook direct complimenten uit wanneer haar opmerking werden omgezet in daden. Er werd hard gewerkt en de jonge talenten, die vanuit alle windrichtingen naar het KNHS-centrum in Ermelo zijn gekomen, probeerden de aanwijzingen die ze kregen direct in de praktijk te brengen.

Daar is ook de essentie van deze dag: de aanwijzingen die ontvangen worden kunnen omzetten in daden. Daarin herkennen de gelouterde topruiters de talenten. Op het hoofdterrein waren de bondscoaches Luc Steeghs, Roelof Bril en Rob Ehrens de hele dag bezig om springruiters te helpen en op de VIP-tribune hadden enkele tientallen VIP’jes een plaats gevonden. Zij keken naar Anky, die samen met Daniëlle Heijkoop een boeiende clinic gaf. Daarna was er een ontmoeting tussen de VIP-gasten en Anky en de mogelijkheid tot vragen stellen werd met beide handen aangegrepen. Vervolgens was er een fotoshoot en Anky ging maar wat graag met de VIP-gasten op de foto. Tegelijkertijd deelde Maikel van der Vleuten tientallen handtekeningen uit.

Gezien het enthousiasme van de jonge ruiters op de Rabo Talentendag 2014 om direct het geleerde in de praktijk te brengen heeft de ervaring vanaf 1999 geleerd dat ook deze dag wederom zijn waarde voor de hippische topsport in de toekomst heeft bewezen.

Meer informatie: http://www.knhs.nl/talentenplan

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:52

Wij waren er bij :) Mijn dochter was uitgenodigd voor de eventing en het was een superleuke dag en het was echt fantastisch hoe gemotiveerd de trainers waren.

Of je uiteindelijk geselecteerd wordt is natuurlijk nog de vraag maar deze dag was al heel leerzaam en ze waren in de cross in elk geval erg gecharmeerd van onze Daimler.

Was heel leuk om eens mee te maken en bij te zijn :j

Geryon

Re: Topruiters helpen talenten verder op weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:00

Oud stalgenootje van mij was er met het springen. Nu duimen dat ze erbij zit!

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:38

Ik was erbij als groom voor een crossruiter :D het was echt gaaf en veel geleerd van de tips van tim lips! :)

Edit: spelfout

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 06:04

Ik ben er 2 jaar geleden met mijn pony geweest en kan nog steeds zeggen dat het rabo talentenplan met leukste is wat ik heb meegemaakt met de pony's. Een top plan die mensen de kans geeft eens beoordeelt te worden en instructie te krijgen van de grote namen in paardensport. Ook het de lessen reeks die volgt als je geselecteerd wordt is helemaal super!
Ik duim voor diegene die zijn geweest dat ze worden geselecteerd!!

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:13

Wat ik maar nergens kan terugvinden in het Rabo Talentplan, is of dit programma ook toegankelijk is voor mensen die geen eigen pony bezitten. Ik vermoed namelijk niet.

Laat ik voorop stellen dat ik het super vind dat de Rabobank investeert in de toekomstige talenten, maar wat ze impliciet hiermee zegt, is dat talent alleen te vinden is onder de mensen die geld genoeg hebben voor een eigen (super) beestje.

Als ik kijk naar wie er vanuit het talentenplan zijn doorgestroomd naar de nationale seniorenkaders, kan ik niet anders concluderen dat dit mensen zijn die al de beschikking en toegang hadden tot materiaal en kennis.

En daar wringt voor wat mij betreft de schoen, want als papa en mama maar genoeg geld investeren in een goed paard (ik verbaas me over de investeringen die ouders doen voor hun kroost) en zoon of dochter een beetje leuk kan rondrijden, kunnen ze in aanmerking komen voor het Rabotalentenplan. Ik denk dat als ouders in sommige gevallen iets minder investeren in het paard, maar (nog) meer in training en begeleiding, deze kids er ook wel komen.

Terwijl het manegemeisje, wat super handig is met allerlei verschillende ponies, maar net even niet de centen heeft voor een eigen paard, daardoor onder de radar blijft.

Zou de Rabobank naast wat ze nu al doet, en net zoals Stichting Nationaal Olympiade Paard, niet een aantal goede ponies aan moeten schaffen en die beschikbaar moeten stellen voor het 'echte' talent?? Namelijk dat goed rijdende manegeklantje?

Ik denk dat het voor de Rabobank, KNHS en maneges niet moeilijk moet zijn om een kwalificatieplan op te stellen en de echte talenten =( die de vaardigheid, de wil, en ambitie hebben) een jaar lang een goed beest en begeleiding ter beschikking te stellen.

Ik ben dan erg benieuwd wie er beter zullen rijden wanneer ze in de ring verschijnen...

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:56

RobertMF schreef:
Wat ik maar nergens kan terugvinden in het Rabo Talentplan, is of dit programma ook toegankelijk is voor mensen die geen eigen pony bezitten. Ik vermoed namelijk niet.

Laat ik voorop stellen dat ik het super vind dat de Rabobank investeert in de toekomstige talenten, maar wat ze impliciet hiermee zegt, is dat talent alleen te vinden is onder de mensen die geld genoeg hebben voor een eigen (super) beestje.

Als ik kijk naar wie er vanuit het talentenplan zijn doorgestroomd naar de nationale seniorenkaders, kan ik niet anders concluderen dat dit mensen zijn die al de beschikking en toegang hadden tot materiaal en kennis.

En daar wringt voor wat mij betreft de schoen, want als papa en mama maar genoeg geld investeren in een goed paard (ik verbaas me over de investeringen die ouders doen voor hun kroost) en zoon of dochter een beetje leuk kan rondrijden, kunnen ze in aanmerking komen voor het Rabotalentenplan. Ik denk dat als ouders in sommige gevallen iets minder investeren in het paard, maar (nog) meer in training en begeleiding, deze kids er ook wel komen.

Terwijl het manegemeisje, wat super handig is met allerlei verschillende ponies, maar net even niet de centen heeft voor een eigen paard, daardoor onder de radar blijft.

Zou de Rabobank naast wat ze nu al doet, en net zoals Stichting Nationaal Olympiade Paard, niet een aantal goede ponies aan moeten schaffen en die beschikbaar moeten stellen voor het 'echte' talent?? Namelijk dat goed rijdende manegeklantje?

Ik denk dat het voor de Rabobank, KNHS en maneges niet moeilijk moet zijn om een kwalificatieplan op te stellen en de echte talenten =( die de vaardigheid, de wil, en ambitie hebben) een jaar lang een goed beest en begeleiding ter beschikking te stellen.

Ik ben dan erg benieuwd wie er beter zullen rijden wanneer ze in de ring verschijnen...

Hier ben ik het mee eens want als ouders al genoet geld hebben voor toppony ook voor superzadel en geweldige instructrice dan is het simpel.
Ik zeg niet dat zulke mensen niet goed kunnen rijden of het niet verdienen,
Maar er moeten ook kansen zijn voor mensen die niet genoeg geld maar wel ambities hebben

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:35

[/quote]
Hier ben ik het mee eens want als ouders al genoet geld hebben voor toppony ook voor superzadel en geweldige instructrice dan is het simpel.
Ik zeg niet dat zulke mensen niet goed kunnen rijden of het niet verdienen,
Maar er moeten ook kansen zijn voor mensen die niet genoeg geld maar wel ambities hebben[/quote]

Helemaal mee eens, ik zeg ook niet dat dit het andere uitsluit. Maar om echt het echte talent te vinden en te willen investeren in de jeugd, moet je ook die mensen een kans geven die niet rijkelijk toebedeeld zijn met ponies, materiaal en begeleiding.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:48

RobertMF schreef:

AMEN!!

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:45

Wat een flauwe reacties hier boven, net of de talenten die daar rijden eigenlijk niet kunnen rijden, en dat de toekomstige toppers bij een manege rijden.........Top toch als je daar mag rijden!! daar kom je echt niet zomaar!!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:48

amboewella schreef:
Wat een flauwe reacties hier boven, net of de talenten die daar rijden eigenlijk niet kunnen rijden, en dat de toekomstige toppers bij een manege rijden.........Top toch als je daar mag rijden!! daar kom je echt niet zomaar!!

Mag ik vragen waarom je deze reactie flauw vind? RobertMF zegt nergens dat de ruiters niet goed kunnen rijden, alleen dat het zonde is dat het alleen is voor mensen met geld voor een eigen pony. :)

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:07

amboewella schreef:

Je hoort mij niet zeggen dat ze niet kunnen rijden en dat ze het niet verdienen. Mijn punt is, dat als je je profileert als een talentenplatform, je ook moet denken aan hen die niet het voorrecht hebben om ponies te hebben.Mijn kleine kanttekening is wel, dat zij die nu al de beschikking hebben over goed materiaal en kennis nog meer extra mogelijkheden krijgen tov de manegeruiters.

En even een vraagje aan jou: waarom zouden er bij de manege geen potentiele toppers kunnen rijden??

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:11

Hoe wil je dat manegeruiters beoordeeld worden dan? Door een klein sprongetje te maken of een f-proefje te rijden? :+

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:16

Geryon schreef:
Hoe wil je dat manegeruiters beoordeeld worden dan? Door een klein sprongetje te maken of een f-proefje te rijden? :+

Zover als ik me kan heugen worden er op maneges ook proefjes uitgeschreven. Laat de beste van het seizoen naar een regio kwalificatie komen, om op daar door de bank aangekochte paarden ( volgens mij heeft de Rabo nog wel wat paarden uit de Eurocommerce stal tot haar beschikking) hun rijkunsten en vaardigheden te tonen. Ik zou ook niet weten hoe het precies zou moeten, maar waar een wil is, is een weg, denk ik.

amboewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:18

RobertMF schreef:
amboewella schreef:

Je hoort mij niet zeggen dat ze niet kunnen rijden en dat ze het niet verdienen. Mijn punt is, dat als je je profileert als een talentenplatform, je ook moet denken aan hen die niet het voorrecht hebben om ponies te hebben.Mijn kleine kanttekening is wel, dat zij die nu al de beschikking hebben over goed materiaal en kennis nog meer extra mogelijkheden krijgen tov de manegeruiters.

En even een vraagje aan jou: waarom zouden er bij de manege geen

potentiele toppers kunnen rijden??

Ik denk dat er bij manege ruiters echt wel toppers bij kunnen zitten, en als ze echt talent en de wil hebben vinden ze hun weg echt wel!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:28

RobertMF schreef:
Geryon schreef:

Zover als ik me kan heugen worden er op maneges ook proefjes uitgeschreven. Laat de beste van het seizoen naar een regio kwalificatie komen, om op daar door de bank aangekochte paarden ( volgens mij heeft de Rabo nog wel wat paarden uit de Eurocommerce stal tot haar beschikking) hun rijkunsten en vaardigheden te tonen. Ik zou ook niet weten hoe het precies zou moeten, maar waar een wil is, is een weg, denk ik.

Hmm, door een manegeruiter op een goed paard te zetten krijg je imo geen goed beeld van het talent van de ruiter. Je ziet dan meestal juist een beginner die niet eens kan sturen of aangaloperen, gewoon omdat die paarden zo enorm verschillen van manegepaarden en zoveel knopjes hebben waarbij je hele andere en veel moeilijkere knopjes in moet drukken dan bij manegepaarden.

Ik denk dat het gewoon geen doen is. Dat je een manegeruiter niet kan beoordelen op talent omdat ze enkel manegepaarden tot hun beschikking hebben. Een ruiter die er handig mee is zoals jij aangaf, hoeft alsnog geen oog voor de sprong te hebben, of niet dat 'ruitergevoel' te hebben.

Om dat te laten zien hebben ze wel een beter paard nodig.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:51

Altijd een moeilijk gegeven in de paarden wereld. Geld en materiaal opent helaas vaak deuren die voor anderen gesloten blijven.
Ik vind het Rabo talenten plan zeker een goed initiatief. Alleen jammer dat er altijd alleen maar ruiters en amazones in het talenten team komen die al bij de junioren en young riders rijden. Kortom die al de nodige connecties hebben in de bovenste regionen van de sport en ook al een geweldig paard en instructie hebben. De groep daaronder kan zich wel kwalificeren maar stromen maar heel zelden door. Maar dergelijke talenten dagen bieden wel de mogelijkheden om toch eens bij de groten te lessen wat natuurlijk wel weer leuk is.
De manege ruiter valt bij dit initiatief vaak buiten de boot, maar als zij officieel zouden starten dan kunnen ze wel deelnemen aan de selecties. Want ook met een leuke manege pony kan je officieel starten en meedoen aan wedstrijden om je te kwalificeren. Ik denk dat het bij dergelijke talenten jachten helaas niet mogelijk is om overal te scouten. Maar wellicht kunnen ze wel iets doen met de FNRS.

RobertMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:54

[/quote]Hmm, door een manegeruiter op een goed paard te zetten krijg je imo geen goed beeld van het talent van de ruiter. Je ziet dan meestal juist een beginner die niet eens kan sturen of aangaloperen, gewoon omdat die paarden zo enorm verschillen van manegepaarden en zoveel knopjes hebben waarbij je hele andere en veel moeilijkere knopjes in moet drukken dan bij manegepaarden.

Ik denk dat het gewoon geen doen is. Dat je een manegeruiter niet kan beoordelen op talent omdat ze enkel manegepaarden tot hun beschikking hebben. Een ruiter die er handig mee is zoals jij aangaf, hoeft alsnog geen oog voor de sprong te hebben, of niet dat 'ruitergevoel' te hebben.

Om dat te laten zien hebben ze wel een beter paard nodig.[/quote]

Ik denk dat als ze ( en dan bedoel ik de maneges, KNHS, Rabo, en wie weet meer) met elkaar er uit zouden komen wat de kriteria zou moeteen zijn, dat het zeker wel mogelijk is.
Je hoort mij ook niet zeggen dat de beginnende manege ruiters hiervoor in aanmerking komen, want die vallen net zo hard door de mand als beginnende ruiters met een eigen pony.

Het gaat mij om de jongens en meiden die vanaf hun 5de tot ver in de puberteit week in week uit rijden. Op een manege paard een M proefje weten te rijden, elke paard een hindernis over weten te krijgen, talent, drive en doorzettingsvermogen, maar geen geld voor een eigen beest dat zij ook de beschikking/toegang krijgen om hun talenten te ontwikkelen.

Zoals je het nu schetst geef jij aan dat alleen pony bezitters ruitergevoel en inzicht kunnen ontwikkelen/ hebben. Ja dat ontwikkelen ze en kunnen het vaak alleen toepassen op hun eigen beestje.

Maar geef je ogen eens de kost als deze kids op een andere pony moeten rijden, je staat verbaast hoeveel er dan door het ijs heen zakken.

Dus geef de vergevorderde manegeruiter maar eens een kwaliteitspaardje tot zijn/haar beschikking en begeleidt dat maar eens goed, ik denk dat we verbaast zullen staan van het resultaat....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:23

Ik heb het ook niet over beginnende manege ruiters maar goede en ervaren manegeruiters. Zij zijn gewend om andere knopjes in te drukken die vooral breder zijn dan de knopjes op een ervaren paard dat goed aan de hulpen staat. Waardoor ze niet eens meer fatsoenlijk kunnen sturen, aangaloperen, laat staan een goed parcours afleggen.

Dus zo'n dagje geeft imo gewoon niets aan. Dan moet je er inderdaad een heel traject mee aan gaan. Maar dan moet je er eerst nog achterkomen of ze het kunnen en daarna of ze het talent hebben om ermee verder te gaan. Dat is een veel langer traject dan kijken of de ruiters die het al kunnen het talent hebben dat ze zoeken.

De manegeruiter die wordt ondekt, is meer een penny verhaal. Niet echt realistisch, omdat het gewoon heel moeilijk is om die te ontdekken.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:33

Ga hier als ouder met een dochter die gisteren meedeed op proberen te reageren.

Iedereen die wat meer ervaring heeft met paarden weet dat er op een manege over het algemeen meer gereden wordt voor het plezier en niet om echt goed te leren rijden. Er zijn maar weinig manege ruiters die een behoorlijk niveau aankunnen. Diegenen die dat wel kunnen krijgen negen van de tien keer wel de beschikking over een leuk bijrijdpaard/pony.
Met een manegepaard of bijrijdpaard kan gewoon ingeschreven worden bij de knhs voor wedstrijden. Je hoeft geen eigenaar te zijn om een startpas aan te vragen.

Natuurlijk gaat het dan geld kosten, absoluut waar maar elke sport kost geld, zeker als er wedstrijden gereden moeten worden. Manege lessen kosten net zo goed geld. Hoe hoger je komt in de sport, hoe duurder het wordt.

Daarnaast is het zo dat niet alle ouders barsten van het geld maar dat er veel ouders zijn die andere dingen laten om zo hun kind de sport te laten beoefenen. Dat kunnen ouders van manege ruiters net zo goed.

En tja, dure paarden. Mijn dochter heeft haar paard zelf opgeleid en werkt er keihard aan. Daarnaast rijdt ze nog paarden van andere mensen om zo mee te kunnen betalen. Niet iedereen die er gisteren was krijgt alles in de schoot geworpen.

Natuurlijk zijn er mensen die leerpaarden voor veel geld kopen en dure vrachtwagens kunnen rijden maar als die mensen daar hun geld aan willen uitgeven is dat ook hun goed recht. Kind wat er op zit moet er nog wel mee kunnen sturen.

DutchFarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:37

RobertMF: Je brengt een aantal goede punten naar voren. Door de jaren heen is de wedstrijd paardensport hoe langer hoe meer een ronduit dure aangelegenheid geworden. Natuurlijk was het heel vroeger een sport voor koningshuizen en adel, waarbij de gewone mens blij was om een goed werkpaard te hebben waardoor er brood op de tafel kwam.

Uiteindelijk is het werkpaard afgeschaft en gingen vooral veel van de oorspronkelijke gebruikers van die werkpaarden, de boeren, gaandeweg meer en meer naar een fokkerij van sportpaarden toe. Dit was de tijd dat de paardensport toegankelijker werd, hoewel zelfs toen diegene met meer geld nog steeds uiteindelijk het beste paard kreeg.

Het meisje in de buurt wat op de manege al had geleerd goed te kunnen sturen, kon de oude fokmerrie en later ook de jonge aanfok van de boer gaan rijden en op wedstrijden uitbrengen. Een vader van een lid van de plaatselijke rijvereniging die in het bezit was van een varkensvrachtwagen o.i.d. verzorgde het transport voor de paarden als de wedstrijd te ver was om er te paard naar toe te gaan. Vrijwel niemand had een eigen paardenaanhanger. Het trainen van het paard werd allemaal gratis gedaan door dat meisje, ze was al blij dat ze kon blijven rijden en ervaring op doen. Natuurlijk was het zo dat die jonge paarden van de boer niet allemaal zo talentvol waren en als ze dat al wel waren, dan werden ze ook vlot door de boer verkocht aan mensen die het geld hadden. "Het meisje in de buurt" kon dan weer opnieuw beginnen met een jong paard of ging weer terug naar het rijden van de fokmerrie. :)

Dit meisje kon nog zo handig zijn met paarden, dat enkele echt goede paard bleef ook niet over voor haar. En doordat het verkocht werd als het goed ging op wedstrijden, kwam ze ook nooit verder in de sport.

Tegenwoordig moet de boer betalen om zijn jonge aanfok te laten rijden door een ruiter of amazone die handig is met jonge paarden. Er zijn wellicht minder geinteresseerden om deze taak gratis te doen of wellicht minder echt handige amateur ruiters/amazones die zulke jonge paarden een gedegen opleiding kunnen geven.

In ieder geval is het zo dat door de jaren heen geld een steeds belangrijker rol is gaan spelen in de paardensport. Om echt te kunnen bovendrijven is rijtalent alleen doorgaans helaas niet voldoende en daarom denk ik dat er inderdaad een aantal talentvolle ruiters/amazones volledig onder de radar blijft. Dit is natuurlijk zeer frustrerend voor een jong talent wiens ouders de beurs niet kunnen of willen opentrekken om hun kind alle kansen te geven om succesvol in de sport te worden.

Toch zijn er soms nog wel wat kansen voor echt talent, zonder dat er meteen een heel goed paard beschikbaar is. Neem nou het voorbeeld van Adeline Cornelissen. Zij reed dit zeer sensibele en moeilijke jonge paard Parzival voor een eigenaar die het dier wilde verkopen. Doordat hij toen onaantrekkelijk was voor kopers kon toenmalig amateur amazone Adelinde hem blijven rijden. Natuurlijk had Parzival een enorm fysiek vermogen, daar lag het niet aan, maar om het paard mentaal 100% mee te krijgen, dat vergde een staaltje rijkunst en geduld waar menigeen had opgegeven.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te vinden natuurlijk, maar inderdaad door het geheel genomen geeft de beschikking over voldoende financiele middelen meer kansen om tot de hippische sportwereld te kunnen toetreden. Daarbij wil ik tot slot nog opmerken dat ik het diegene die de kansen wel krijgt van harte gun en hoop dat ze de mogelijkheden ten volste benutten.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:58

Hierboven wordt gezegd dat het jammer is dat mensen zonder paard of zonder toppaard ook de kans moeten krijgen. Helemaal mee eens!!! Maar de rabobank maakt winst aan dit soort dagen volgens mij, je krijgt een jas waar iedereen super trots op is maar eigenlijk ben je een levensgroot reclame bord met die jas aan. Verder is het ontzettend duur een pony maandelijks te betalen voor iemand anders, ook al rijdt diegene super er valt helaas met wedstrijden rijden geen geld te verdienen dus stalling, voer, DA, hoefsmid moet dus eigenaar zelf helemaal ophoesten.

Verder vind ik dit raboplan aan andere kanten weer top. Want wij hebben een aantal jaar geleden een groene pony gekocht die uit de hengstenkeuring kwam (voor de welsh te grof gebouwd maar wij waren er verliefd op). Daar zelf veel tijd in gestopt en ik heb daarmee hieraan mee kunnen doen omdat dit opzich zelf geen geld kost. Internationaal starten is super duur maar dit is zonder startgeld dus voor meer mensen toegankelijk. Wel ben ik het er mee eens dat er in de lagere klasses in de wedstrijden en op manege meer gekeken moet worden naar talent en talentontwikkeling.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:18

Percy schreef:
Ga hier als ouder met een dochter die gisteren meedeed op proberen te reageren.

Iedereen die wat meer ervaring heeft met paarden weet dat er op een manege over het algemeen meer gereden wordt voor het plezier en niet om echt goed te leren rijden. Er zijn maar weinig manege ruiters die een behoorlijk niveau aankunnen. Diegenen die dat wel kunnen krijgen negen van de tien keer wel de beschikking over een leuk bijrijdpaard/pony.
Met een manegepaard of bijrijdpaard kan gewoon ingeschreven worden bij de knhs voor wedstrijden. Je hoeft geen eigenaar te zijn om een startpas aan te vragen.

Natuurlijk gaat het dan geld kosten, absoluut waar maar elke sport kost geld, zeker als er wedstrijden gereden moeten worden. Manege lessen kosten net zo goed geld. Hoe hoger je komt in de sport, hoe duurder het wordt.

Daarnaast is het zo dat niet alle ouders barsten van het geld maar dat er veel ouders zijn die andere dingen laten om zo hun kind de sport te laten beoefenen. Dat kunnen ouders van manege ruiters net zo goed.

En tja, dure paarden. Mijn dochter heeft haar paard zelf opgeleid en werkt er keihard aan. Daarnaast rijdt ze nog paarden van andere mensen om zo mee te kunnen betalen. Niet iedereen die er gisteren was krijgt alles in de schoot geworpen.

Natuurlijk zijn er mensen die leerpaarden voor veel geld kopen en dure vrachtwagens kunnen rijden maar als die mensen daar hun geld aan willen uitgeven is dat ook hun goed recht. Kind wat er op zit moet er nog wel mee kunnen sturen.

Sorry maar hier ben ik het niet mee eens,
Bij mij in de omgeving zijn er echt wachtlijnen voor een goed paard.
Ikzelf heb 2 jaar gezocht om uiteindelijk een shetlander te kunnen verzorgen.
Ik zeg niet dat ik heel goed kan rijden maar zit wel op een hoger niveau dan een manegeklant.
Heb op het paard van een manege eigenaar gereden dat net ingereden was.
Ik heb bijvoorbeeld ook op andere eigen paarden gereden van bekenden en heb ook weleens op een hengst gereden.
Ik kan longeren en alles.
En hier is het echt 20+.
Ik heb geen paard tot mijn beschrikking om wedstrijden te rijden maar zou het wel willen.
Ik kon een goed paard rijden maar dat was 20 km.
Dus er zijn soms geen mogelijkheden tot een goed bijrijdpaard.
en over een manegepaard,
Ja het zou kunnen maar een écht goed manegepaard is zelden te vinden die goed wedstrijden kan lopen.
En hoevaak kan je dan trainen per week? Niet zo vaak.
Het zou best kunnen maar er zitten ook zat anderen op die het paard weer andere dingen willen leren.
Ik bedoel het niet boos, en wil het alleen uitleggen dus voel je alsjeblieft niet aangevallen :)

Edit: en bij een manegepony moet je eerst nog tot de f8 rijden om dan naar knhs te kunnen in de b

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:33

Ik snap je punt Robert, maar ik vind het niet gek dat dergelijke dingen er niet zijn voor ruiters zonder paard/ pony. Want wat moet je verder in de sport als je niet de beschikking hebt over een pony of paard?
De talentjes vallen een instructrice/ instructeur op de manege ook wel op en die kan er dan wel wat van zeggen. Maar goed zonder geld en ouders die overal met je mee willen gaan schiet t nog niks op...

Ben het met je eens dat ze veel talent wat er rond rijdt missen.
Als ik kijk naar de eventing, iedereen die M of Z geklasseerd is tot een bepaalde leeftijd wordt uitgenodigd en er vallen er weinig af die niet door mogen naar de trainingen. Dus ja... Allemaal talent?
Echt niet alles, maar goed hoe groter de vijver hoe makkelijker je die ene vis vind. ;)

Zo'n dag zegt eigenlijk ook weinig.. Wat is talent? Je kan het wel super doen op die dag, maar wie zegt dat het aan jou ligt? Voor t zelfde geld is degene met talent je paard en is het heerlijk om daarop te rijden. Of omgekeerd het kan helemaal mis gaan door de zenuwen op zo'n dag..
Het is een goede reclame voor de Rabobank al die dekjes en jassen waar iedereen in rond loopt en de naam die er aan hangt en de bekendheid etc, dat verdienen ze ook wel met alles wat de Rabobank doet voor de paardensport. :)
Het is toch ook gewoon leuk voor iedereen die daar mee rijd. Lekker laten rijden en als ze echt zo goed zijn dan komen ze er wel!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:40

Meggiesannie: natuurlijk hoef je het niet met mij eens te zijn, daar voel ik me echt niet door aangevallen :)

Ik snap jou ook wel maar het is helaas zo dat bijna geen een manegeruiter in staat is om een sportpaard in training te houden. Wij hebben één medeberijdster, een meisje/jonge vrouw die is opgeleid op een manege die het wel belangrijk vindt dat de leerlingen rijtechnisch verbeteren. Zij kan de paarden onderhouden maar helaas, ze kan maar eens per week door haar studie.

We zijn op zoek gegaan en kregen een tip over een 14-jarig meisje die bovengemiddeld zou rijden op de manege. Helaas kreeg ze het niet voor elkaar om onze paarden netjes rond te rijden. Als ze was gekomen had dat betekent dat ik haar constant had moeten begeleiden. Had ik misschien nog wel een kans willen geven maar ze kon hier niet komen met het openbaar vervoer en de ouders hadden geen tijd/zin om haar te brengen en te halen. Dan houdt het op. Toen wij de paarden nog op pension hadden moest ik ook dagelijks mijn dochter brengen, er bij blijven en weer mee terug nemen. Natuurlijk is het ook mijn hobby/sport maar ik kon er zelf niets meer mee. Deed het alleen voor mijn kind.

Vergevorderd op een manege is iets heel anders dan een privépaard rijden.

Dutchfarm heeft ook een punt. Vroeger waren er de kinderen die de paarden van de boeren/buitenlui reden die onder hun kont werden verkocht maar toch, daar leerden ze van. Die leerden veel meer dan de kinderen die nu op de manege rijden. Je werd er handig van. Heb het zelf ook gedaan, ook naast een eigen pony/paard.

Welshfan: de hele bedoeling van sponsoring is dat je er als bedrijf beter van wordt. Het is geen geldschieterij en/of vrijwilligerswerk. Het mes snijdt aan twee kanten. Iedereen die een sponsor heeft maakt reclame voor die sponsor anders heeft het voor de sponsor geen nut en zouden er geen sponsors meer zijn.

Verder ben ik van mening dat in de lagere klasse's er toch op zijn minst de bereidheid moet zijn van ouders en kind om hogerop te komen. Daarom heeft het totaal geen zin om daar te scouten. Hoeveel mensen/kinderen komen de B niet door en blijven dan steken?

Sannn heeft ook groot gelijk. Wat moet je in de wedstrijdsport zonder de beschikking over een eigen paard of pony? Het zijn namelijk niet alleen de ruiters die worden gekozen, het is de combinatie en die combinatie moet wel in stand blijven.

Verder Sannn: het is dus de combinatie paard/ruiter. Een slecht paard kan niet door een goede ruiter zo ver gebracht worden maar net zo min kan een goed paard een slechte ruiter daar brengen.
Ik ga er wel van uit dat de trainers daar door de zenuwen en de daardoor gemaakte fouten heen kan kijken. En ook al is een paard nog zo getalenteerd, zet er een slechte ruiter op en het paard presteert niets.

En zo gek is het niet dat je uitgenodigd wordt als je op een bepaalde leeftijd een bepaald niveau in de eventing bereikt hebt want dan moet je toch wel serieus aan de weg timmeren voor je zover bent. Door ben je dan zeker niet want het is een kans van één op vijftig zo ongeveer om na de talentendag ook door te kunnen stromen.