Kalmerende stem helpt paarden niet om iets te leren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Kalmerende stem helpt paarden niet om iets te leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 12:19

www.horsetalk.co.nz / bokt.nl

Mensen kunnen baat hebben bij een kalmerende stem die hen aanmoedigt in stresserende situaties, maar wetenschappers hebben ontdekt dat dat geen effect heeft op paarden.

De onderzoekers uit de Verenigde Staten, Italië en Duitsland hebben geen bewijs gevonden dat kalmerende stemhulpen paarden zouden helpen om een beangstigende taak aan te leren. Hun bevindingen zijn gepubliceerd in The Journal of Veterinay Behavior.

Volgens Camie Heleski, onderzoekster aan de Michigan State universiteit, en haar collega's wordt vaak aangenomen dat paarden begrijpen dat strenge stemhulpen gebruikt worden als terechtwijzing en kalmerende stemmen als positieve bekrachtiging of om te kalmeren. "Als paarden het verschil niet kunnen maken, terwijl hun begeleiders denken dat ze dat wel kunnen, kan dat leiden tot oneerlijke of ongepaste training," zeggen onderzoekers.

In de studie werden 107 paarden gebruikt, van twee verschillende locaties in de Verenigde Staten en zeven locaties in Europa. Ze werden willekeurig ingedeeld in twee groepen: de groep die onderworpen werd aan kalmerende stemmen (groep A, 58 paarden) en de groep die onderworpen werd aan strenge stemmen (groep B, 49 paarden). Alle paarden, van verschillende rassen en leeftijden, kregen een gestandaardiseerde test voor de kiezen. Ze moesten leren om over een dekzeil op de grond te stappen. De paarden uit groep A kregen 'braaf paard' te horen, op een zachte, kalmerende manier (gemiddeld 51.2 decibel), als ze richting het dekzeil stapten. De paarden uit groep B kregen 'hou op' te horen, op een luide en strenge manier (gemiddeld 61.7 decibel), als ze dat deden. Als de dieren er meer dan tien minuten over deden om voor het eerst over het dekzeil te stappen, slaagden ze niet in de test.

Uit analyse bleek later dat de twee groepen niet veel van elkaar verschilden wat betreft het risico op falen. 22.4% van de paarden in groep A faalde, bij groep B was dat 24.5%. Bij de paarden die met succes over het dekzeil stapten, zagen de onderzoekers dat de tijd om te voldoen aan de criteria voor kalmte (erover stappen met weinig of geen angst) niet veel verschil tussen groep A en B. Er was geen verschil tussen de gemiddelde hartslag van de paarden die over het dekzeil stapten en zij die dat niet deden. Er was ook geen verschil tussen de gemiddelde hartslag van de paarden in groep A en B. Daaruit concludeerden de onderzoekers: "In de context van deze studie helpen kalmerende stemhulpen het paard niet om een nieuwe, potentieel beangstigende taak aan te leren."

Snadrem

Re: Kalmerende stem helpt paarden niet om iets te leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:22

Op die manier niet nee. Als je echter de kalme stem al vaker hebt gebruikt op positieve momenten en de harde stem op negatieve, dan denk ik dat je toch wel degelijk een verschil gaat zien.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:23

Altijd interessant dit soort onderzoeken. De uitkomst is precies zoals ik dacht. Wel heb ik het idee dat een paard een enthousiaste stem als beloning ziet of door heeft dat ie iets goeds doet. Maar 'kalmeren' voelt vaak ook meer alsof de ruiter het voor zichzelf doet, persoonlijk vind ik juist dat je op moet passen dat het niet overkomt als belonen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:23

Hebben ze ook getest of het niet effect heeft op de ruiter om kalmerende hulpen te geven (dus dat de ruiter kalm is) en daardoor ook in de andere hulpen kalmer is? En dat die andere hulpen of lichaamstaal effect heeft op het al dan niet geslaagd aanleren van een taak.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:27

Ben het eens met Snadrem en AlphaDaemon. Mijn paard kent het wel. Praat ik op een kalmerende manier, dan heb ik hem er zo over heen. Maar ga ik tegen hem zeggen hou op, op een hardere boze manier, dan deint hij naar achter en doet hij zijn hoofd omlaag.

Belonen is heel vrolijk goed zo, braaf zeggen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:30

'Als de dieren er meer dan tien minuten over deden om voor het eerst over het dekzeil te stappen, slaagden ze niet in de test. '

Sommige paarden hebben van zichzelf al meer tijd nodig dan andere
Beetje vaag om tijd mee te nemen als bepalende factor ipv de reactie van het paard op de stem zelf

Stem helpt niet direct om iets te leren maar kan mijn inziens wel een kalmerende werking hebben, waardoor de hersenen eerder overgaan in het denken/onderzoeken dan in vluchten.
Die indirecte werking zie ik zelf wel.

uiteraard mag ieder daar zijn mening over hebben

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:06

Als je rustig, lief of kalmerend praat neem je onbewust een zachtere houding aan in je lichaam, ik denk dat daar voornamelijk verschil in kan zitten. Paarden communiceren nou eenmaal met lichaamstaal. Als iemand boos of streng is zie je dat ook vaak in de lichaamshouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:09

Dit lijkt mij hetzelfde als wijzen bij honden. Van nature kennen ze dit niet maar door dagelijkse omgang met mensen gaan ze leren wat wijzende mensen van ze willen. Bij paarden zal dit vergelijkbaar zijn. Ze kennen en snappen het niet maar zullen snel genoeg geluid koppelen aan houding en gedrag van mensen en het op die manier gaan 'begrijpen'.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:15

Associëren (met lichaamstaal) is het toverwoord :P

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:22

Een zachte stem voor belonen en een harde strenge stem voor straffen is imo aangeleerd gedrag. Een paard communiceert via lichaamstaal. In veel gevallen zal de ruiter veel kalmere hulpen en lichaamstaal geven wanneer deze op een rustige manier praat dan wanneer deze op een strenge manier praat.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:30

tja dit is niet echt een eerlijk onderzoek. Er zijn veel meer factoren die hier bij komen kijken asl het karakter van het paard, de lichaamstaal van de begeleider/ruiter.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:42

Wanneer er iets is gebeurd waardoor je adrenaline omhoog schiet ( bijvoorbeeld een paard wat een ander heeft geschopt en je met een druk paard in je hand staat en een slachtoffer achter je op de grond) helpt het weldegelijk om rustig tegen het dier te praten. Wanneer je zelf langzaam en zacht/rustig probeert te praten in zo'n situatie zal je adrenaline iets zakken of je stress en neem je een andere houding aan. Die energie die je uitstraalt voelt je paard en wanneer jij rustiger wordt, zal het paard dat ook enigszins worden.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:04

Gedrag en leerprocessen van het paard zijn sowieso nog een onderbelichte tak in de wetenschap. Het is natuurlijk ook lastig onderzoeken. Maar ik kan me voorstellen dat een geruststellende stem niet helpt in stresserende situaties, wanneer een paard een stresserende situatie echt niet aan kan, maakt het 't ook alleen maar erger als je de situatie blijft herhalen, er treedt dan geen gewenning op maar juist sensibilisatie. Een geruststellende stem wordt dan niet met rust maar met die vervelende situatie geassocieerd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:14

larakuhr schreef:
Als je rustig, lief of kalmerend praat neem je onbewust een zachtere houding aan in je lichaam, ik denk dat daar voornamelijk verschil in kan zitten.

Dat denk ik ook ja. Daarom praat ik ook altijd tegen mijn paard. Niet omdat ik denk dat hij het letterlijk begrijpt, maar wel omdat het mij onbewust helpt om uit te stralen wat ik bedoel te zeggen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:49

Zou je als stresserend paard niet veel meer hebben aan een doortastende stem die rustig maar duidelijk zegt 'Kom, dit gaan we even doen!'? En dat je daarbij geen zachte en lieve, maar juist een actieve, leidende en beschermende houding hebt? Lijkt me dat je met een vriendelijk 'braaf paard' eigenlijk zegt 'Joh, goed dat je bang bent', wat SanderD ook al schreef. Belonen al dan niet met zachte stem op het moment dat paard echt ontspant en niet meer lijkt te malen om het enge object lijkt me veel effectiever.
Hier werkt een enthousiast 'Kom, als het aanvalt bijt ik het wel een oor af!' altijd wel. :D

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:08

Het helpt mij in ieder geval wel. Zo neem ik de lichaamstaal aan die het paard wel zal begrijpen denk ik dan..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:10

Klinkt als een heel vaag onderzoek waardoor ik bij de uitkomst ook vraagtekens heb. Denk dat je met een andere manier testen had kunnen "bewijzen" dat het juist wel werkte.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:11

Een paard die angstig is kan sowieso niets leren. :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:11

Gewoon conditioneren heet dat, wat een flut onderzoek. Mijne weet dondersgoed dat ik hem in bepaalde situaties ergens la gs wil hebben bijvoorbeeld buiten en heb als je maar vaak genoeg iets doet legt het paard vanzelf de link. Dat een paard niet zomaar achter een wildvreemde die zachtjes braaf paard zegt aanloopt snap ik ook.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:40

Communicatie tussen mensen en paarden is een samengaan van verschillende factoren : wie communiceert, omgeving, situatie, houding, stem, gebaren, enz.
Daar een factor uitlichten = stemgebruik is zinloos en geeft een totaal vertekend beeld over het stemgebruik.

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:56

Bij die van mij moet ik echt een rustige stem gebruiken als ze iets eng vinden, want anders gaan ze echt niet voorbij of over hetgeen wat ze eng vinden. Als ik niets zeg gebeurd er niets en als ik een harde stem gebruik zeker niet en als ik alleen mijn been of de zweep gebruik dan ga ik kanten op die ik juist niet wil. Dus voor mijn gevoel en misschien ook wel bij mijn paarden of hoe ik ze dat heb aangeleerd werkt een rustige stem juist wel bij angstige situaties voor het paard. Al heb ik snel genoeg door wanneer ze doen alsof het eng is en dat ze mij gewoon willen uitproberen. Dan gebruik ik mijn stem om duidelijk te maken dat ze gewoon door moeten lopen en er niets aan de hand is. Eigenlijk altijd lopen ze dan toch langs het 'zeer enge' object bv. en hebben ze dan al lang genoeg door dat ik hun trucje ook door heb.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:06

als dit onderzoek zo is dan mogen ze eens verklaren waarom men paard los kan trainen en op mijn stem niveau alles kan laten doen. en waarom als ik met een hoge stem "galop" zeg hij wel lekker weg galoppeerd en als ik met een lage stem "galop" zeg er niks gebeurd en hij rustig blijft draven.

daarbij word stem ook vaak gebruikt met bepaalde lichaamstaal, bewegingen die je maakt wanneer je iets wel of niet wil hebben, wanneer hij van hand moet veranderen en enz...

als ik van een afstand naar men paard schreeuw omdat hij op moet houden met de bak balken op te eten weet hij niet hoe snel die weg moet komen en dat is niet omdat ik een vriendelijk verzoek in dien om op te houden. dus onderzoek of niet maar naar mijn mening werkt stem gebruik prima. en men paard reageert er ook fantastisch op. ook op rustig en vriendelijk stem gebruik.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 18:14

Lumea schreef:
Een zachte stem voor belonen en een harde strenge stem voor straffen is imo aangeleerd gedrag. Een paard communiceert via lichaamstaal. In veel gevallen zal de ruiter veel kalmere hulpen en lichaamstaal geven wanneer deze op een rustige manier praat dan wanneer deze op een strenge manier praat.

Dat klopt, dat is aangeleerd gedrag; zie je bij alle groepsdieren die rangen en standen kennen. Kijk maar naar mensen, honden, paarden in het wild, leeuwen, apen, mensapen etc

Wij mensen hebben in onze babytijd net zo goed geleerd dat zacht/lief/vrolijk praten iets positiefs betekend en schreeuwen/snauwen iets negatiefs. En toen wij nog geen ontwikkelde taal hadden communiceerden wij ook voornamelijk via lichaamstaal, wat we overigens nog steeds doen.
Ook wij mensen krijgen communicatie pas volledig door als stem gekoppeld is aan lichaamstaal.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 22:12

Ik denk ook dat dit per paard heel erg kan verschillen, en dat het ook heel erg verschilt tussen wie de persoon is met de kalme stem. Ik denk dat een paard beter luistert (en dus waarschijnlijk meer kalmeerd) naar de stem van iemand die het paard al jaren kent als "vriend" dan iemand die is uitgekozen omdat hij maar een rustige stem heeft, en het paard nog nooit heeft gezien

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 00:52

ja precies, het heeft ook met vertrouwen te maken dan enkel de stem.