Vaccin tegen melanomen bij paarden in de maak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Vaccin tegen melanomen bij paarden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 11:31

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Schimmels zijn uitzonderlijk gevoelig voor melanomen.

Een vaccin tegen melanomen bij paarden wordt op dit moment klinisch getest in Missouri. Melanomen bij paarden zijn een groot probleem en komen voornamelijk bij schimmels voor. De tumoren kunnen langzaam groeien, maar ook kwaadaardig zijn. Op dit moment zijn er nog weinig behandelingen beschikbaar. Zolang de tumor het paard niet irriteert wordt er gekozen om het met rust te laten. Anders is het wegsnijden of bevriezen een oplossing. In sommigen gevallen wordt er gekozen voor een behandeling met chemotherapie of cimetidine.

Mogelijk komt daar nu verandering in, het biotechnologische bedrijf Morphogenesis geeft aan dat zij een grote klinische test starten met een vaccin gericht tegen melanomen. Er wordt onderzocht hoe effectief en veilig het is om het vaccin, genaamd ImmuneFx, te injecteren bij paarden. "We hebben al grote successen geboekt met het middel. Uit dit onderzoek moet blijken hoe succesvol het is als behandeling tegen melanomen bij paarden." zegt Pat Lawman.

ImmuneFx wordt al meer dan twintig jaar gebruikt bij verschillende types kanker bij honen, katten en paarden. In dit onderzoek zal men het middel direct in de melanomen bij paarden injecteren. Er wordt verwacht dat het onderzoek minimaal een jaar zal duren.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:33

Nou ik kan niet wachten op de uitslag.

Ragdollcat

Re: Vaccin tegen melanomen bij paarden in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:39

Dat is mooi! en hopelijk werken zoiets ook bij de mensen???

Dus als het mogelijk is bij de dieren dan moet er ook een vaccin te maken zijn tegen kanker bij de mensen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:33

Helaas komt dat voor mijn grote vriend te laat.......

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:30

Dat zou heel fijn zijn als er iets gevonden wordt! Voor mijn merrie is het ook te laat, maar voor haar dochter (die met 2 jaar al melanomen had) hopelijk niet! En natuurlijk voor alle andere paarden. Maar meestal duurt zoiets wel heel lang voordat het echt goed getest is..... Ik ga het iig volgen

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:42

Hopenlijk is het wat. Mijn pony heeft op verschillende plekken melanomen gelukkig zitten ze hem niet in de weg

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:05

Wat komt het vaak voor he. In ieder geval ken ik wel genoeg paarden die het hebben.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:08

Hopende op positief resultaat!
Misschien voor mijn merrie te laat, maar de toekomst hopelijk niet!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:44

Wat hoop ik op goeie resultaten hier staat er pensioenertje er helemaal vol mee heeft er gelukkig nog geen last van.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:39

Ragdollcat schreef:
Dat is mooi! en hopelijk werken zoiets ook bij de mensen???

Dus als het mogelijk is bij de dieren dan moet er ook een vaccin te maken zijn tegen kanker bij de mensen.

Er bestaan ook vaccins bij mensen die bepaalde kankervormen kunnen bestrijden / minder hard laten groeien. Ik verwacht dat de paarden-variant daarop gebaseerd is. Goed dat daar in geïnvesteerd wordt! :)

Minpunt voor heel veel kankersoorten is het feit dat je dit moet inspuiten; dat kan bij melanomen (die op de huid voorkomen) maar wordt natuurlijk heel moeilijk bij iets in je lichaam of een (micro)metastase (uitzaaiing die heel klein begint en daardoor vrijwel niet te vinden is). En de ene kankersoort is de andere niet; dat dit voor één type werkt, betekent helaas niet dat we al een oplossing voor alle vormen van kanker hebben ;) .

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 08:12

Huh? Ik werd echt naar Utrecht gestuurd toen de mijne dat had. Moest je met een groep zijn en werden alle paarden ingespoten. Die verpakking was zo groot en eenmaal aangebroken kon dat niet meer bewaard worden.