[WEG] Weber mag zilver behouden ondanks bloedende mond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

[WEG] Weber mag zilver behouden ondanks bloedende mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 12:18

http://www.bokt.nl / http://www.chronofhorse.com

Afbeelding
Chester Weber in Normandië. Foto: FEI.org

Chester Weber mag zijn zilveren medaille behouden: het bloed in de mond van een van zijn paarden is geen reden om hem te diskwalificeren. Weber behaalde gisteren een zilveren medaille bij het vierspanmennen op de Wereld Ruiterspelen in Normandië. Na zijn vaardigheidsproef had zijn linker voorpaard bloed in de mond en was het dus onduidelijk of Weber wel mocht blijven deelnemen aan de competitie.

Door de officials is besloten dat Weber zijn tweede plaats en zijn eremetaal mag behouden. Volgens de regels van de FEI mag een paard bij het mennen een bloedende mond hebben, wanneer er sprake is van weinig bloed, bijvoorbeeld wanneer een paard op tong of lip gebeten heeft.

heidy_wilco

Re: [WEG] Weber mag zilveren behouden ondanks bloedende mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:31

Hadden ze vier jaar geleden bij Adelinde moeten doen...

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:32

Wel bij mennen en niet bij dressuur? Bloed = bloed toch? Gelijke monnikken................ :?

SanderD

Re: [WEG] Weber mag zilver behouden ondanks bloedende mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:54

Het ene bloed is het andere niet, dus ik kan begrijpen dat er geprobeerd wordt onderscheid te maken op basis van de oorzaak, maar het lijkt me nogal lastig om die oorzaak met zekerheid vast te stellen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:57

SanderD schreef:
Het ene bloed is het andere niet, dus ik kan begrijpen dat er geprobeerd wordt onderscheid te maken op basis van de oorzaak, maar het lijkt me nogal lastig om die oorzaak met zekerheid vast te stellen.

Dat is wel zo, maar Parzival had toen ook op zijn lip gebeten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:16

Nou ik dacht ook meteen aan Adelinde inderdaad. Bloed is imo bloed en komt er niet zomaar. Of dit nu ruiterkundig aan te rekenen is of door het paard zelf a lá. Maar trek er dan wel 1 lijn is. Wel diskwalificatie en dan voor iedereen, of niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:42

friendly schreef:
Nou ik dacht ook meteen aan Adelinde inderdaad. Bloed is imo bloed en komt er niet zomaar. Of dit nu ruiterkundig aan te rekenen is of door het paard zelf a lá. Maar trek er dan wel 1 lijn is. Wel diskwalificatie en dan voor iedereen, of niet.

Ja toch bizar dat ze in totaal verschillende sporten een heel ander reglement hebben, eigenlijk zou hij er ook gewoon op moeten zitten dit is veel te ingewikkeld zo :o?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 13:52

Ik vind het sowieso niet kunnen maar wat ik me afvraag, wordt de mond dan niet geïnspecteerd om de oorzaak te achterhalen?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 14:38

Als dit gezien was tijdens de proef door de jury was hij ook uitgebeld. Dat was toen ook het geval bij adelinde. Mocht dat achteraf pas gezien zijn en een beet op lip was geweest was het denk ik ook anders gegaan. Adelinde is toen tijdens de proef uitgebeld door de jury.
Niet dat ik het niet oneerlijk vind.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:58

Ik snap je wel maar...vind het toch krom.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 15:59

friendly schreef:
Ik snap je wel maar...vind het toch krom.

Ik ook hoor

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:13

ik denk dat ''menbloed'' iets anders is dan ''dressuurbloed''? :o?
Met verschillende maten meten....ach,dat gebeurt overal. :7

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:18

Ik weet het geval met adelinde niet maar sommige paarden willen wel eens per ongeluk op hun tong bijten.. Om dan een combinatie uit te sluiten vind ik echt te veel van het goede.
Ik zie het op concoursen ook wel.. Rood schuimende mond omdat paard zijn tong net tussen de tanden beland... Het is een blijft een dier net zoals wij ook maar mensen zijn...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 16:21

En dàt was als ik het mij goed herinner dus ook het geval met Adelinde. Van opwinding geloof ik beet Parcival op z'n lip en toen ging het bloeden. Zoiets dacht ik.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 17:23

Bloed in de mond, is bloed in de mond. Hoe komt het dat een paard op zijn tong of lip bijt? Stress of een dergelijke bit-teugel-leidsel-voering dat het paard de controle kwijt is zichzelf daardoor beschadigd?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:15

Lienek schreef:
Ik weet het geval met adelinde niet maar sommige paarden willen wel eens per ongeluk op hun tong bijten.. Om dan een combinatie uit te sluiten vind ik echt te veel van het goede.
Ik zie het op concoursen ook wel.. Rood schuimende mond omdat paard zijn tong net tussen de tanden beland... Het is een blijft een dier net zoals wij ook maar mensen zijn...

Gek is dat, ik heb oprecht nog nooit een rood schuimende mond gezien bij paarden met rijden BEHALVE met wedstrijden. Op inrij terreinen heb ik het meer dan eens gezien. Walgelijk.
Geinig dat die paarden opeens op wedstrijd op hun tong bijten. Volgens mij heeft dat meer te maken met de prestatiedrang van hun chauffeur en bijbehorende teugelhulpen. Terechte regel, bloed = eruit, dit is helaas alleen als de jury het tijdens de proef ziet. Als het erna blijkt te zijn start men een 'onderzoek'.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 19:26

linky schreef:
Wel bij mennen en niet bij dressuur? Bloed = bloed toch? Gelijke monnikken................ :?

Dat dacht ik dus ook al bij het lezen van het artikel. Mooi voor hem dat hij de medaille mag houden etc, maar wel vreemd dat het bij de ene tak absoluut niet is toegestaan, maar bij een andere tak weer wel. Erg krom dit.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 20:54

Rare conclusie!
Bloed=bloed, ongeacht de tak van sport...

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:39

Bonita_Bon schreef:
Lienek schreef:

Gek is dat, ik heb oprecht nog nooit een rood schuimende mond gezien bij paarden met rijden BEHALVE met wedstrijden. Op inrij terreinen heb ik het meer dan eens gezien. Walgelijk.
Geinig dat die paarden opeens op wedstrijd op hun tong bijten. Volgens mij heeft dat meer te maken met de prestatiedrang van hun chauffeur en bijbehorende teugelhulpen. Terechte regel, bloed = eruit, dit is helaas alleen als de jury het tijdens de proef ziet. Als het erna blijkt te zijn start men een 'onderzoek'.

Ik heb het thuis ook 2 maal gehad hoor, en de mijne zijn op de pinken te rijden.
Het gebeurt, en ookal is het schuldig of onschuldig, bloed is bloed. In het geval van Adelinde was het tijdens de proef geconstateerd. Hier na de proef. Het is dan ook niet te zeggen of het voor af na het afgroeten is gebeurt.
Laatst bijgewerkt door newt op 08-09-14 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 21:41

Goh, we kunnen ook gewoon blij voor Weber zijn... :?

Super voor m, zilver is zeker verdient!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:17

manie schreef:
Rare conclusie!

Dat is bij mennen wel anders. Paard kan zich stoten aan het paard naast zich in het span of aan de langboom, die omhoog schiet bij een actie. Dat hoef niets te maken hebben met leidselvoering van de koetsier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:20

Ik vindt dit geen reclame voor de sport -O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:44

Want...?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:45

janouk schreef:
manie schreef:
Rare conclusie!

Dat is bij mennen wel anders. Paard kan zich stoten aan het paard naast zich in het span of aan de langboom, die omhoog schiet bij een actie. Dat hoef niets te maken hebben met leidselvoering van de koetsier.

Dan nog heeft zo'n paard pijn aan zn bakkes, misschien nog wel meer dan een rijpaard...