[WEG] Cortes 'C' van Beezie Madden is het beste springpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

[WEG] Cortes 'C' van Beezie Madden is het beste springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 07:57

www. worldofshowjumping.com / bokt.nl

Afbeelding
Cortes 'C' onder eigen amazone Beezie Madden. Foto: FEI.org

Cortes 'C' (Randel Z x Darco), de ruin van Beezie Madden, was het beste springpaard op de Wereldruiterspelen. De twaalfjarige BWP-ruin sprong zondag de vier rondes tijdens de finale foutloos. Cortes 'C' zag er het hele kampioenschap lang superfit uit en haalde afgelopen week slechts één balk naar beneden.

In totaal sprongen Cortes 'C' en de andere paarden die in de finale raakten negen rondes, voor de medailles uitgereikt werden.

Celine_Famke

Re: [WEG] Cortes 'C' van Beezie Madden is het beste springpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:01

Dat is toch dat paard die zijn mond constant open had?

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:10

Celine_Famke schreef:
Dat is toch dat paard die zijn mond constant open had?

Ja, volgensmij wel

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:23

Nou idd, dat zag er minder vriendelijk uit :( top prestatie van die paarden!
Je kunt het natuurlijk ook zien als makkelijkste paard! :P

In de finale vond ik die van die fransman ook geweldig springen! <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:31

_KiMbErLeY_ schreef:
Nou idd, dat zag er minder vriendelijk uit :( top prestatie van die paarden!
Je kunt het natuurlijk ook zien als makkelijkste paard! :P

In de finale vond ik die van die fransman ook geweldig springen! <3

En dat worden zulke bloedkikkers echt niet vanzelf. Dat worden ze door goed rijden en opvoeden. Als ik zie hoeveel bokkers dat al niet met hun HTK paard klaar krijgen denk ik dat er best een compliment voor Beezie Madden af mag ook.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 08:54

4 top ruiters en 4 top paarden van de wereld en nog commentaar geven hier op bokt :') volgens mij rijden de meeste hier nog geen deuk in een pakje boter :')

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:02

Waar is de "vind ik leuk" knop :D Corien! helemaal gelijk

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:23

Beste springpaard is dus gebasseerd op de finale omdat hij onder alle 4 de ruiters foutloos bleef?
Alle paarden bleven foutloos onder hun eigen ruiter.. is cortes dan niet eerder het makkelijkst te rijden paard ipv beste paard? De fouten bij zenith kwam namelijk gewoon door foutief aanrijden door de ruiters.. bij de andere paarden heb ik daar minder op gelet maar ook daar zullen ongetwijfeld de balken voornamelijk door de ruiter gevallen zijn..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:29

Is niet alleen gebaseerd op de 4 rondjes van gisteren, maar overall in de wedstrijd was dit het paard met de minste springfouten.

diaghilev5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:33

SusanH schreef:
Is niet alleen gebaseerd op de 4 rondjes van gisteren, maar overall in de wedstrijd was dit het paard met de minste springfouten.

Ja een fantastisch paard!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:36

Is het zeker :j

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:42

horsies5 schreef:
Beste springpaard is dus gebasseerd op de finale omdat hij onder alle 4 de ruiters foutloos bleef?
Alle paarden bleven foutloos onder hun eigen ruiter.. is cortes dan niet eerder het makkelijkst te rijden paard ipv beste paard? De fouten bij zenith kwam namelijk gewoon door foutief aanrijden door de ruiters.. bij de andere paarden heb ik daar minder op gelet maar ook daar zullen ongetwijfeld de balken voornamelijk door de ruiter gevallen zijn..

Die van de Zweed tikte er toch echt 1 af onder zijn ruiter....
En in de OP word aangegeven dat er over alle wedstrijden word gekeken en in totaal is er maar 1 afgetikt.

Maar was wel een fantastisch paard zeg!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:50

het was geweldig om naar te kijken. Cortes leek wel het "gemakkelijkst" te kunnen springen. Ruim genomen in ieder geval. Ik zat gister op het puntje van mijn stoel. En heb genoten van de rust van Jeroen Dubbeldam. *\o/*

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:36

Beste paard durf ik niet te zeggen, ondanks de 4 keer nul. Persoonlijk vind ik gekeken naar de technieken het paard van Dubbeldam het beste springen, voor de kracht vind ik het paard van de Zweed beter.

Het paard van Madden was imo het makkelijkste te rijden, maar gekeken naar de andere punten vond ik het zeker niet het beste paard..

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:17

Oh mijn god jongens, gun de Belgen eens een klein beetje trots :')

Paard heeft de minste springfouten gemaakt over het de hele WEG, zo simpel is het. Maakt hem dat makkelijk rijdbaar? Misschien.
Misschien is het een paard dat echt voor zijn ruiter rijd en van het hout blijft. Maakt hem dat het beste paard? In mijn ogen wel. Dubbeldam's paard was absoluut niet slecht, maar bleef niet foutloos. Misschien door de ruiter, misschien omdat het paard zich niet goed aanpast aan andere rijstijlen, andere ruiters.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:26

Quebelle, niet gek dat het paard van dubbeldam niet foutloos bleef de ruiters hadden 3 minuten om hem te "leren kennen" en Zenith is niet de makkelijkste als jij als ruiter dat "gevoel' niet hebt tja dan heb je met Zenith een probleem ;)

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:30

Makkelijk paard denk ik zeker niet. Paard wil gewoon graag van het hout afblijven. Dat wil niet zeggen dat het een makkelijk paard is.
Ik denk dat de mensen die dat beweren hier er niet eens een rondje mee kunnen springen.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:34

Vergeet hierin denk ik ook niet de leeftijden en ervaringen vd paarden. Dubbeldam gaf zelf nog aan dat hij zelf niet eens zo hoog had ingeschat vanwege leeftijd en ervaring van zenith...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:34

_xManadisx_ schreef:
Makkelijk paard denk ik zeker niet. Paard wil gewoon graag van het hout afblijven. Dat wil niet zeggen dat het een makkelijk paard is.
Ik denk dat de mensen die dat beweren hier er niet eens een rondje mee kunnen springen.

Ik zou je laatste opmerking maar even terugnemen als ik jou was ;)

Je hebt paarden die zich snel aan de nieuwe ruiter aanpassen, deze zijn makkelijk(er) te rijden dan paarden die enorm gevoelig zijn en waar je niet zo een handigheid in hebt (Het paard van Dubbeldam is een enorm sensibel paard, die moet je echt leren kennen voordat je bijvoorbeeld de handigheid na de sprong krijgt. Ik neem aan dat je zelf heb gezien hoe het paard van Dubbeldam reageerde na de sprong? Elke ruiter heeft hem bij het losspringen zeker 1 keer tegen het hek aan gepakkeert :') )

Cortes was gewoon makkelijker te rijden gekeken naar het paard van Dubbeldam (of het paard van de Fransoos... Dat dier heeft zijn leeftijd en je kon zien dat ondanks de kundigheid van Dubbeldam, het paard leger was na het laatste rondje)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:38

Ik hoorde Dubbeldam over Cortes 'C' zeggen "amazing horse". Zou hij dat gezegd hebben omdat ie zo makkelijk z'n rondje sprong of omdat hij fantastisch springt? Ik persoonlijk denk dat laatste :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:38

Dat zo'n paard makkelijker te rijden is zegt ook wat over de ruiter die hem getraind heeft. En in hoeverre de ruiter z'n rijden kan aanpassen aan zo'n dier op korte (zeer korte) termijn. Ik denk dat je op dat niveau niet meer echt makkelijke paarden treft. Die hebben allemaal een ego, anders zouden ze zo goed niet springen. :+

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:42

eenitraM schreef:
_xManadisx_ schreef:

Ik zou je laatste opmerking maar even terugnemen als ik jou was ;)

Je hebt paarden die zich snel aan de nieuwe ruiter aanpassen, deze zijn makkelijk(er) te rijden dan paarden die enorm gevoelig zijn en waar je niet zo een handigheid in hebt (Het paard van Dubbeldam is een enorm sensibel paard, die moet je echt leren kennen voordat je bijvoorbeeld de handigheid na de sprong krijgt. Ik neem aan dat je zelf heb gezien hoe het paard van Dubbeldam reageerde na de sprong? Elke ruiter heeft hem bij het losspringen zeker 1 keer tegen het hek aan gepakkeert :') )

Cortes was gewoon makkelijker te rijden gekeken naar het paard van Dubbeldam (of het paard van de Fransoos... Dat dier heeft zijn leeftijd en je kon zien dat ondanks de kundigheid van Dubbeldam, het paard leger was na het laatste rondje)

Ik had jou dan graag een rondje willen zien springen gisteren op Cortes. Echt hoor, een 'makkelijk' paard is het niet hoor.
Leeftijd zal zeker een rol spelen, maar Zenith was gisteren gewoon niet het beste paard. Dat hij dat niet kan worden met meer ervaring wil ik niet zeggen. Het ging om het moment en op dit moment blijft het zo da Cortes de enige was die foutloos bleef. IMO is dat nu dan het beste paard dat daar in dat rondje mee liep. Op een andere dag was het misschien wel een ander paard geweest. Met een dag rust er tussen denk ik ook dat Casall nooit die fouten had gemaakt.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:15

Ik heb net de rondjes nog eens herbekeken en inderdaad, ik moet zeggen dat Cortes voor mij (en blijkbaar voor de WEG) veruit de beste is. Cortes is enorm meedenken in het parcour vind ik, hij heeft weinig hulp van de ruiter nodig. Beezie stuurde hem ook met gemak door die driesprong heen, waar Cassall en Zenith hulp nodig hadden. Paard heeft zeker veel kracht, hij is ook enorm lang en 'lomper" gebouwd dan Zenith, die veel bloediger en flitserig is.
Van Cassall had ik al de indruk dat die al wat moe was.

De titel "Best paard van de WEG" gaat imo over verschillende factoren;
is het paard foutloos
kan het paard zich aanpassen aan de ruiter
is het paard flexibel genoeg om 4 verschillende "rijstijlen" te accepteren
raakt hij nog vlot door het parcour na het 5 keer gesprongen te hebben.
Als je deze factoren bekijkt, dan kan het toch niet anders dan op Cortes uit te komen?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:16

Overall kun je er idd meer over zeggen en het paard sprong zeker goed :)
Ik had de OP verkeerd begrepen en dacht dat het enkel om de final four ging en dat vond ik een rare conclusie.. overall snap ik het en dan lijkt het me een verdiende titel voor dit paard

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:21

Rex_Rolfo schreef:
Ik hoorde Dubbeldam over Cortes 'C' zeggen "amazing horse". Zou hij dat gezegd hebben omdat ie zo makkelijk z'n rondje sprong of omdat hij fantastisch springt? Ik persoonlijk denk dat laatste :)

Hij sprong èrg ruim inderdaad. Bij iedereen viel me dat op. Dus Cortes is wat dat betreft gewoon een heel erg goed paard. Of iedereen hem ook kan rijden laat ik mij niet over uit. Hij lijkt me wel eentje met een gebruiksaanwijzing maar goed, als je die kent..