Z2 kampioen: Kirsten Brouwer.
Dit weekend werden de jaarlijkse kampioenschappen in Ermelo weer verreden. Vrijdag 5 september mochten alle combinaties met een ticket voor de Hippiade aan start komen in de klasses L2 tot en met ZZ-licht. Ondanks dat het weer niet zo mooi was als voorspelt, was de sfeer goed. De eerste combinaties kwamen om 09.00 uur aan start. De tribunes waren 's ochtends nog aan de lege kant maar liepen later op de dag verder vol. Vooral tijdens de tweede proef van het Z2 en ZZ-licht was er genoeg publiek om de deelnemers aan te moedigen.
Nadat op vrijdag 5 september alle combinaties naar Ermelo kwamen voor de eerste selectie van de Hippiade Paarden, stonden zaterdag de finales op het programma. Aan het einde van de dag reden 18 blije kampioenen mee in de afsluitende kampioenenparade.
Op het Nationaal Hippisch Centrum kwamen vandaag alleen de beste ruiters uit alle klassen aan de start. De dressuurruiters die zich hadden geselecteerd op de vrijdag reden een tweede proef en de springruiters sprongen een tweede manche met de allesbeslissende barrage. Het aanwezige publiek kon deze dag volop genieten van sportieve strijd en mooie kampioenschappen.
Dressuur
Jonna Schelstraete uit Gemonde pakte de kampioenstitel in de klasse ZZ-Licht met haar zevenjarige Cupido. In de Kür op muziek reed ze een nette score van ruim 75%. Jonna: ‘Ik was na afloop hartstikke trots op mijn paard! Het is mijn eerste kampioenstitel op de Hippiade.’
In de klasse Z2 won Kirsten Brouwer met de KWPN goedgekeurde Charming Mood. De kampioene vertelt blij: ‘Ik ben helemaal gelukkig, want we zijn pas sinds vier maanden een combinatie. Dit was ook pas onze vierde wedstrijd samen, maar hij deed het hier heel goed en liep behoorlijk stabiele proeven.’
Britt Bos met Dulong opnieuw kampioen te worden, dit maal in de klasse M2. Zij werd met de Westenwind zoon al twee maal eerder Nederlands Kampioen. Britt vertelt aan de nieuwsredactie: "Dulong voelde vrijdag erg goed aan, hij was heel scherp. We maakten nog wel een fout in het achterwaarts gaan, maar voor de rest liep hij naar mijn zin. Dat bleek uiteindelijk ook in de scores. De tweede dag hielden wij het zelfde recept aan. Samen met mijn trainer hebben we een paar concurrenten bekeken en nog besproken op welke punten ik in mijn proef moet letten. Ook tijdens de tweede dag was hij met losrijden al zo op mij gericht, dat wij echt klaar waren voor de finale proef. Deze was nog beter dan die van vrijdag. Alles waar we op geoefend hadden verliep zoals het boekje. Twee weken voor het NK hebben wij proefgericht getraind met oog op de kampioenschappen en hem nog sneller gemaakt op de hulpen.

Kampioen M2: Britt Bos. Foto: Photo Kim/ photokimnl.weebly.com
In de klasse M1 werd Saskia van Es met de Johnson zoon Elastico de nummer een. Saskia mag haar kampioenstitel prolongeren, zij werd namelijk tijdens de afgelopen winter kampioenschappen ook al eerste in de categorie L2 met hetzelfde paard. Saskia vertelt hierover tegen de nieuwsredactie: "Het is nog steeds onwerkelijk. Natuurlijk train je er hard genoeg voor om een zo goed mogelijke score en resultaat te rijden, maar dat het nu voor de tweede maal lukt en dan ook een tweede maal een kampioenstitel is ongelooflijk. Ik besef het nog steeds niet. Elastico is een getalenteerd paard, ook voor het zwaardere werk wat hij nu al laat zien. Toch doe ik heel rustig aan, ik ben heel zuinig met hem. Hij moet het wel allemaal met plezier doen! Momenteel heeft hij even rust, maar het indoorseizoen staat in het teken van de M2. Darna zullen we de overstap maken naar het Z, waar ik erg naar uitkijk!"
Springen
In de hoogste klasse, het ZZ, gaf de pas zeventienjarige amazone Vicky Helthuis uit Weerselo iedereen het nakijken met haar Chappeau. Na een geweldige barragerit mocht zij de gouden medaille en kampioenslint ophalen. ‘Ik vond dat er hier vandaag fijne parcoursen stonden, ze liepen lekker zonder dat ze te makkelijk waren. Ik heb mijn paard Chappeau nu twee jaar en we zijn al aardig op elkaar ingespeeld. Dat bleek vandaag wel weer.’
Carolein van der Plasse zette met de zesjarige merrie Delta Mossel Daddy Cool de klasse Z-springen op haar naam. De kampioene vertelt: ‘Daddy Cool is voorzichtig en denkt altijd mee. Daarnaast heeft hij een enorme galop. Al het werk is simpel voor hem, maar ik houd in de training er wel steeds rekening mee dat hij nog zo jong is.’

M1 kampioen: Saskia van Es.
Uitslagen Hippiade Paarden 6 september
Dressuur
Klasse L2
1. Suzanne van de Ven – Vdv D’avicci (RV Sint Jan) 66,44%
2. Minke van der Linden – Edmar D (RV de Kuuklanders) – 66,22%
3. Mellany van de Vostenbosch – Estoril (LR de Deltaruiters) 65,89%
Klasse M1
1. Saskia van Es – Elastico (RV Personality) – 71,33%
2. Miranda Pakvis – Entertainer (RV Bernoski) – 71,00%
3. Jennifer Sekreve – San Siro (RV Oost-Veluwse)- 67,78%
Klasse M2