[WEG] Nederlandse voltigedames sluiten goed af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

[WEG] Nederlandse voltigedames sluiten goed af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 19:52

http://www.knhs.nl

De zusjes Carola en Esther Sneekes hebben het WK voltige in Frankrijk sterk afgesloten. In de Pas de Deux kür eindigden de dames als negende met een score van 7.331, over twee finale onderdelen was hun eindresultaat 7.429. Carola Sneekes was ook de eerste Nederlandse voltigeur in 20 jaar die een individuele finale op een WK wist te halen. Hierin eindigde zij als vijftiende met een gemiddelde score van 7.362.

De dames kijken zeer tevreden terug. Carola Sneekes die als enige Nederlandse de finale haalde, raakte tijdens het toernooi behoorlijk geblesseerd aan haar enkel, maar zette toch door. In het eerste onderdeel van de finale speelde de blessure haar behoorlijk parten, maar in de afsluitende kür ging het zeer goed. Carola vertelt: “Het is moeilijk te zeggen hoeveel invloed de enkelblessure op mijn voltigeren gehad heeft. Je probeert er niet mee bezig te zijn, maar ergens zit het toch in je hoofd. Bij het naar het paard toe rennen was ik wel iets trager, maar eenmaal op het paard ging het heel goed. Ik ben heel blij met de manier waarop ik in de kür dit WK heb afgesloten. Afgelopen winter heb ik een zware elleboogblessure gehad en ik ben nu zo blij dat het gewoon eindelijk weer goed gaat. Die enkel gaat wel weer over”, zegt ze stralend.

Zus Esther haalde de individuele finale niet, maar deed het goed in de Pas de Deux. “De Pas de Deux was echt heel leuk, dat zijn we in 2011 begonnen met het idee, ‘dat is weer eens iets anders’. Het is inmiddels alleen een beetje uit hand gelopen met hier een mooie negende plaats als resultaat. En ik ben natuurlijk super blij voor mijn zus. Ik ben altijd heel zenuwachtig als zij moet. Zij voltigeert op mijn paard Nolan, dat maakt het nog extra spannend. We trainen wel veel samen, maar dan op de ton. We voltigeren maar twee keer in de week op ons paard, meer vinden we te zwaar voor hem. De paarden moeten dan toch de hele tijd alleen linksom galopperen en dat is best belastend. De andere dagen rijden we lekker buiten of een beetje dressuur met hem, en een sprongetje maken vinden we allebei ook leuk.”

Moeder Marjo Sneekes treedt voor beide dames op als longeur. “Carola is heel lang geblesseerd geweest aan haar elleboog, dat heeft ons winterprogramma helemaal in de war gestuurd. Na de winter raakte ik zelf aan mijn rug geblesseerd waardoor we weer een tijd niet goed konden trainen. Esther heeft deze winter wel goed kunnen presteren met een derde plaats in de wereldbekerfinale, Carola heeft toen in mijn plaats gelongeerd. Toen iedereen weer fit was zijn we er keihard tegen aan gegaan met dit mooie resultaat. Nolan heeft ook nog nooit zo goed gelopen als dit weekend, de beoordeling die het paard krijgt telt voor een kwart mee dus dat is ook super belangrijk. Ons doel was de finales halen, dat is ondanks al het blessureleed gelukt. Dit zijn voor ons hele goede scores, ik ben super trots.”

Zoals verwacht ging de zege naar de Britse Joanne Eccles met een score van 8.718.

gomir

Re: [WEG] Nederlandse voltigedames sluiten goed af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:15

Ik vind het zo leuk voor de meiden! En natuurlijk voor het hele team er omheen!

(In de eerste alinea moet de naam Eshter trouwens nog wel even door Carola vervangen worden.)

mamajolijn

Re: [WEG] Nederlandse voltigedames sluiten goed af

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:24

Zijn er ook ergens videobeelden van het voltigeren (anders dan op feitv.com).

Zou de dames graag in actie zien. :)