Dit is wat ik heb kunnen "jatten" van de site van Horse & Hound. Als ik iets naar beneden scroll wordt de text leesbaar.
Horse & Hound schreef:The Dutch equestrian federation will continue its controversial collaboration with a UAE endurance yard, following Dutch success in the World Equestrian Games (WEG) ride in Sartilly last week (28 August).
Marijke Visser, 21, won silver on Laiza De Jalima — 11 minutes behind winner Sheikh Hamdan Al Maktoum — with Joyce van den Berg ninth on Run De Colombier.
Both horses were provided by Sheikh Abdullah Bin Faisal Al Qasimi and trained by Dubai-based Pakistani Anzaq Mehmood.
The Dutch federation has repeatedly spoken out against Middle Eastern endurance practices and when UAE-owned horses were selected, endurance advisor Marc van der Dungen resigned in protest.
Maarten van der Heijden, the federation’s sports director, said: “We have been critical and will continue to be critical. We have shown that with good riding and preparation you have horses still fit to go on.”
Ms Visser also competes in dressage, making her a “good role model”, he added.
Mr Mehmood, based this summer near the King’s Forest in Suffolk, is not connected with the Maktoum-owned stables that have featured in the endurance controversy.
He also saddled Riverwatch for Argentina’s Josephina Chas, 22nd, and was the only professional handler to see all his horses complete Sartilly.
“The biggest thrill was Laiza De Jalima winning the best condition award,” he told H&H. “With horses you have to be patient, and let them tell you when they are ready for the next level.”
Wat ik mij dus wel afvraag:
- Mogen Joyce en Marijke nu af en toe deze paarden gaan uitbrengen op wedstrijden (het zij ze gegund hoor!)??
- Gaan ze ze nu echt trainen? Of blijven de paarden bij Trainer Mr Mehmood staan en door hem en zijn personeel gereden worden en gaan Joyce en Marijke er met enige regelmaat heen om te trainen?
- Blijven deze paarden ook uitgebracht worden door andere gelegenheidsruiters?
En dan de opmerking van Maarten van der Heijden "We hebben laten zien dat met goed rijden en goede voorbereiding, je paarden hebt die fit to continue zijn." ??WE hebben laten zien?? WIJ hebben helemaal niks laten zien! Die paarden zijn getraind door Mehmood. En hardstikke leuk dat die meiden er een maand lang in een tentje in de wei hebben gebivakkeerd, maar daarmee train je geen paard. En dan rijst bij mij meteen weer de vraag: die paarden hadden toch een week of 3 geleden nog een andere wedstrijd gelopen? Hoeveel train je dan nog in die tussentijd tussen 2 grote wedstrijden?
En een ander ding dat ik mij blijf afvragen: Hoe zit het met de filosofie van de bondscoach om de teampaarden zoveel mogelijk samen te laten trainen zodat ze elkaar goed leren kennen en zich in de wedstrijd aan elkaar kunnen optrekken? Zijn Laiza en Run bij die teamtrainingen geweest? Of worden deze ideeen in de wilgen gehangen ten gunste van de kans om goeie paarden getraind door een professioneel trainer te mogen uitbrengen voor Nederland?
Afgezien van de persoonlijke prestaties van Marijke en Joyce en het feit dat ik ze de kansen van harte gun, vind ik wel dat de KNHS zijn principes wel heel erg makkelijk aan de kant schuift zodra ze kunnen profiteren van de kwaliteiten van derden.