[WEG] Belgische jumpingploeg strandt in kwalificaties

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

[WEG] Belgische jumpingploeg strandt in kwalificaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 08:03

www.sporza.be / bokt.nl

Afbeelding
Jos Verlooy. Foto: Wikimedia Commons

De Belgische springruiters zijn uitgeschakeld op de Wereldruiterspelen in Caen. Pieter Devos en Olivier Philippaerts deden het vandaag niet goed genoeg voor een plaats in de top tien van de kwalificaties. Die was nodig voor de finale van morgen. België eindigde uiteindelijk 13e op 31 landen, de ambitie was de top vijf en het bijhorende ticket voor Rio 2016. Individueel kon Grégory Wathelet zich als enige nog plaatsen.

Gisteren in het jachtparcours, het eerste deel van de kwalificaties, was de val van Jos Verlooy een domper, maar als achtste had België nog een goeie kans om om de medailles te mogen strijden. Gisterochtend liep het echter weer grondig fout: nu was het Pieter Devos, die met Dream of India Greenfield viel toen hij de laatste hindernis wou nemen. "Halverwege het parcours leek het of Dream geen adem meer kreeg. Hij wilde nog wel, maar had geen krachten meer en stuikte in elkaar", legt Devos (foto) ontgoocheld uit. "Mijn been zat onder zijn lichaam, dus ik moest wel van mijn paard stappen. Dat betekende de uitsluiting. Tijdens de opwarming ging het goed met Dream en na de val ook. Het is afwachten wat de dierenarts zegt."

Na Devos ontgoochelde ook Philippaerts vanochtend met 12 strafpunten. In de namiddagsessie pakten Jos Verlooy en Grégory Wathelet elk vier strafpunten. De dertiende plaats was zo het deel van het Belgen, die vier jaar geleden nog brons veroverden in Lexington (VS).

Dirk Demeersman, de assistent-bondscoach, baalde. "Toch ben ik van mening dat wij het potentieel hadden om ons bij de beste tien te plaatsen. De voorbereiding was goed en wij hadden de beste combinaties van het moment. Alleen waren de omstandigheden tegen ons: Lansink die uitviel, Verlooy die viel en Dream of India die onverklaarbaar ineenstuikte. Maar daar moeten we ons niet achter verschuilen. Dat hoort bij een wereldkampioenschap. Ook de Britten, de die olympisch en Europees kampioen zijn, haalden de top tien niet. Dit Belgische team won dit jaar nog de prestigieuze landenprijs in Aken, maar zo zie je dat in onze sport winst en verlies heel dicht bij elkaar liggen."

Van de vier Belgen kon enkel Grégory Wathelet de top 50 halen individueel. Met 4,16 strafpunten staat hij voorlopig 16e. Hij mag als enige landgenoot strijden om de medailles. "Ik ga proberen zo hoog mogelijk te eindigen, maar als we realistisch zijn is de 9-jarige Conrad de Hus nog te jong en te onervaren om op een WK dat zes dagen duurt, tot op het einde top te zijn", beseft Wathelet.

België pakte op de vierjaarlijkse ruiterspelen de laatste twee gouden plakken op de individuele jumping: Jos Lansink in 2006, Philippe Le Jeune in 2010.