Brits oorlogspaard krijgt postuum eremedaille

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Brits oorlogspaard krijgt postuum eremedaille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 09:40

www.hln.be / bokt.nl
Ingezonden door bokker Ine23

Het Britse oorlogspaard Warrior, dat de Eerste Wereldoorlog overleefde en bekendstond als "het paard dat de Duitsers niet kapot kregen", heeft gisteren postuum de Dickin-medaille gekregen. Warrior kreeg de onderscheiding omwille van zijn uitzonderlijke moed. De Dickin-medaille wordt door organisatie PDSA uitgereikt aan dieren die in conflicten uitzonderlijke moed hebben betoond.

Warrior arriveerde in 1914 aan het westelijke front met onder het zadel van generaal 'Galloping Jack' Seely, commandant van drie regimenten van de Canadese cavalerie. Het paard overleefde daarna de bloedigste slagen.

Zo 'vocht' hij onder andere in de slag om de Somme in 1916 en kon hij gered worden toen hij in de slag om Passendaele onder de modder bedolven raakte. Het dier overleed in 1941 thuis op het eiland Wight, waar hij in 1908 werd geboren.Een kleinzoon van generaal Seely nam de medaille van Warrior in ontvangst.

De medaille werd in 1943 ingesteld door Maria Dickin en is sindsdien 65 keer toegekend: aan 32 postduiven (die vlogen in de Tweede Wereldoorlog), 29 honden, drie paarden en een kat. In mei ging de onderscheiding nog postuum naar de hond Sasha die omkwam op patrouille in Afghanistan. De medaille van Warrior is een bijzondere onderscheiding: dit jaar is het honderd jaar geleden dat Wereldoorlog I uitbarstte.

Lees ook:
[VN] De Eerste Wereldoorlog: De paarden hadden geen keuze

xxCYNNxx

Re: Brits oorlogspaard krijgt postuum eremedaille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:49

Niet alleen de Duitsers kregen dat paard niet kapot. Als ik het zo lees had tijd daar ook heel wat jaartjes voor nodig. 33 jaar, mooie leeftijd hoor. Die warrior deed zn naam duidelijk eer aan.

En mooi dat zijn inzet in de oorlog erkend is door een eremedaille te geven. Daar is ook heel wat tijd overheen gegaan, maar beter laat dan nooit

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:25

Super mooi en inderdaad niet kapot te krijgen 33 jaar is een hartstikke mooie leeftijd

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:49

Prachtig verhaal, alleen dat stukje dat 32 postduiven de medaille ook hebben gekregen.. Ik moest toch even grinniken :+

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:54

Hihi ik ook Lowara! En ik vraag me ook af naar de rol van de kat..
Maar het blijft een prachtig verhaal met een happy end :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:55

Tjonge die was inderdaad niet levensmoe te krijgen zeg. Met recht dat hij deze medaille kreeg.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:14

berdien85 schreef:
Hihi ik ook Lowara! En ik vraag me ook af naar de rol van de kat..
Maar het blijft een prachtig verhaal met een happy end :)

Simon, Cat, 1949, HMS Amethyst's ship's cat, awarded for the disposal of many rats despite injury

http://en.wikipedia.org/wiki/Dickin_Medal

Ik was ook ineens benieuwd. Desondanks vind ik het raar om aan dieren een medaille te geven. Garandeer ze goede verzorging tot het einde van hun leven, daar hebben ze meer aan.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Sheila_%28dog%29 Bij een bezoek aan Engeland hebben we het verhaal van deze hond gelezen. Bij de uitreiking van de medaille piste ze alles onder, zo bang was ze voor al dat vertoon...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:53

Och :')

Ja vind ik ook Prrr.. Daar doe je ze veel meer plezier mee!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:56

een bekende postduif is cher ami http://nl.wikipedia.org/wiki/Cher_Ami
die zwaargewond toch het thuisfront wist te bereiken.
Zij heeft een verloren bataljon gered door toch thuis te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:10

Vind het ook een beetje een aparte prijs hoor, alsof de andere paarden die die oorlog niet hebben overleefd niet uitzonderlijk moedig waren...?

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:19

Lianne, ik vind het juist een mooie symboliek om 1 paard met een bijzondere geschiedenis een medaille te geven. Dit zie ik juist als een eerbetoon aan alle oorlogspaarden. Het maakt nu eenmaal meer indruk op mensen als er een mooi verhaal aan vast zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 00:16

Een beetje erg laat op posthuum een medaille te verlenen? Gemiste kans in mijn ogen....er zijn er meer die een beetje extra aandacht verdienen. En die niet het geluk hadden om 33 jaar oud te mogen worden.