Vanmiddag begon in Caen de Kür op Muziek voor de beste 15 dressuurruiters van de wereld. Uiteindelijk ging het goud naar Charlotte Dujardin die met Valegro (v. Negro) over de 90 procent heen kwam. Met 92,196 procent werd ze overtuigend eerste. "Dit voelt geweldig, dit is echt fantastisch. Na Londen kon het eigenlijk al niet beter. Daarna het EK en nu het WK. Weer twee keer goud en teamzilver. Het ging gewoon goed." Hoe bereidt Dujardin zich voor op dit soort wedstrijden. Is er bijvoorbeeld sprake van stress of druk? "Ik doe gewoon mijn ding. Dat wat ik moet doen. Ik denk er niet teveel over na. Dat is met Valegro ook niet nodig. Hij geeft je zo'n geweldig gevoel. Zenuwen zijn niet nodig." Waar gaat ze zich de komende tijd op focussen? Alles wat er te winnen viel, is nu wel gewonnen toch? "Haha, ik denk dat ik maar met pensioen ga. Haha. Nee, er zit nog wel wat werk aan Valegro. Hij wil zo graag verder naar het volgende onderdeel dat zijn stap soms wat rommelig gaat. Hij wil echt zijn best doen. Wat betreft onze nieuwe Kür hadden we na de Olympische Spelen een moeilijke taak. Je moet je hoogtepunten goed weten te plannen. Ik heb hiervoor ook overleg gehad met Carl. We gaan dus zeker niet met pensioen! Ik vind jonge paarden trainen en opleiden geweldig. We gaan voorlopig gewoon door. De enige die nu met pensioen gaat is Freddie, onze mascotte van de WEG. Hij is met iedereen op de foto geweest, dus hij is inmiddels wereldberoemd . Hij krijgt een speciaal plekje." Op de vraag of Hester streng is voor haar antwoordt ze: "Nee, hij is niet streng of gemeen. Hij traint goed en ik heb veel aan hem te danken. Carl is dol op een drankje doen en pakt elke gelegenheid aan om wat open te trekken. Dus zo gaan we het vanavond waarschijnlijk vieren. Verder geen gekke dingen."
Zilveren Helen Langehanenberg die Damon Hill (v. Donnerhall) is ook tevreden. "Ja, ik ben tevreden. Het ging echt perfect. Hij was fris. Ik ben geweldig trots op hem. Dit is onze eerste WEG en hij ging goed. Hij geeft alles en hij deed zijn best. Ik was niet nerveus. Dat word ik zelden bij een wedstrijd. Je moet gewoon je best doen. Damon Hill is een geweldig paard. Hij is eerlijk. Net een hond, hij zou zo bij je op de bank slapen. Elke keer is hij weer beter. Voor mij is hij altijd geweldig." Helen Langehanenberg kreeg 88,286 procent.
Bronzen Adelinde Cornelissen die zich perfect tussen Kristina Sprehe en Langehanenberg wist te plaatsen zegt over haar Kür: "Parzival is geweldig. Ik ben zeer trots dat hij maar door blijft gaan. Voor Parzival heb ik op dit moment nog niks op de agenda staan, maar hij blijft doorgaan. We zien wel wat er op ons pad komt." Over stoppen denkt Cornelissen nog niet serieus na. "Hij heeft deze medaille echt verdiend. We zien het wel." De jury beloonde de Kür met 85,679 procent. Heeft Cornelissen last van stress vlak voor zo'n grote wedstrijd? "Nee, het is net wat Charlotte zegt. Je moet ook je paard kunnen vertrouwen." Hoe creëer je een goede Kür? "Mijn floorplan is niet moeilijk. Ik wil eindigen met de piaffe, want dat is een sterke eigenschap van hem. Zijn passage is ook een sterk punt bij hem. Ik wil bijzondere muziek voor Parzival, dus ik pas de muziek op hem aan." Bij de prijsuitreiking werd Parzival een beetje heet. Hij kwam een aantal keer omhoog en Cornelissen besloot om richting de uitgang te gaan. "Hij heeft vorig jaar een operatie gehad en ik wilde het risico eigenlijk niet nemen."
Het was Morgan de Barbançon met Painted Black (v. Gribaldi) die met een oude Kür van Anky van Grunsven het spits afbeet. "Ik ben zo tevreden met de afgelopen week. Ik ben nog jong, dus het is voor mij al geweldig om hier te zijn. Ik rijd nu vier jaar op Painted Black, maar ik ken hem van binnen en buiten." Wat Adelinde Cornelissen woensdag in de Special overkwam, had De Barbançon vandaag. Strafpunten voor te laat binnen rijden. "Ja dat is inderdaad wel jammer." Met 74,393 procent werd De Barbançon 15de.
Direct hierna kwam Hans Peter Minderhoud in de ring. Hij zou uiteindelijk met 75,554 procent 14de worden met Johnson (v. Jazz). Hij nam de gok om zijn nieuwe Kür te rijden. Als Johnson meer ervaring krijgt op dit niveau kan deze Kür zeker voor hem werken. Op een gegeven moment slopen er wat foutjes in. Minderhoud was zelf ook niet tevreden met de proef. "Johnson was in de war en dacht dat we halverwege al klaar waren. Toen moest ik aan het werk om hem geconcentreerd te houden. Hij is nog jong en moet nog meer kracht ontwikkelen. We hebben het geprobeerd, zeg maar...Hij hoort wel mooi bij de 15 beste paarden!"

Parzival vond de prijsuitreiking iets minder leuk.
De Deense Nathalie zu Sayn-Wittgenstein leek in de ring veel werk te hebben aan Digby (v. Donnerhall). Iets dat gedurende de kür sterk verbeterde. Zu Sayn-Wittgenstein zegt hier zelf over: "Ik ben wel tevreden met de Kür. Digby schrok buiten en dat nam hij mee de ring in. Ik maakte dus een fout in het begin in de draf. Digby mag nu écht met pensioen."
Voor Groot-Brittannië kwam Micheal Eilberg in de ring met de schimmel Half Moon Delphi (v. Donnerhall). Eilberg toonde een mooie Kür, waarbij de muziek zeker goed uitkomt bij de getoonde gangen. Met 79,732 procent werd hij uiteindelijk achtste. "Het voelde goed vandaag. Het is eigenlijk ongelooflijk. Mijn paard voelde super tijdens de wedstrijd. We hebben nog wel wat finetuning nodig."
Anna Kasprzak toonde met Donnperignon (v. Donnerhall) haar kunnen op de muziek van Phil Collins. Voor de Deense Kasprzak was het haar eerste WEG. "Hij was wat moe vandaag, dus de piaffe en de wissels gingen niet helemaal zoals ik wilde. Hij is vijftien jaar, ik leer er nog elke dag van. "
De Amerikaanse Steffen Peters met Legolas (v. Laomedan) scoorde uiteindelijk 77,321 procent. "Ik gok altijd op de 80 procent, maar met 77 procent op de WEG ben ik zeker meer dan tevreden. Hij voelde meer ontspannen aan dan anders, dus ik kon er meer aanrijden. Bij de uitgestrekte stap lukte dat zeer goed, we gingen gelijk over naar de piaffe. De wissels zijn altijd wat lastig, maar ze gingen goed. Evenals de piaffe-pirouette-piaffe overgangen. Het publiek reageerde er goed op. Legolas is na drie dagen nog steeds vol energie, fantastisch!"
Na Peters kwam onze eigen Diederik van Silfhout in de ring met Arlando (v. Paddox). Paddox is ook door Van Silfhout gereden. De jonge negenjarige Arlando rijdt Van Silfhout nog maar sinds dit voorjaar in de Grand Prix. "Arlando is nog maar negen jaar en heeft echt geweldig gepresteerd de afgelopen week. Ik ben erg blij met de resultaten. Arlando was wat moe, maar deed nog steeds zijn best." De combinatie kreeg 77,285 procent en werd uiteindelijk elfde.
Na de pauze kwam Victoria Max-Theurer met Augustin (v. August der Starke). Max-Theurer knalde als eerste door de 80 procent grens heen. Zelf zegt ze over haar proef: "Ik heb drie goede proeven gereden de afgelopen week. Het is geweldig geweest. Voor mij en voor het paard. Ik ben echt trots op mijn paard. "
De tweede combinatie voor Amerika is Laura Graves die met Verdades (v. Florett As) al gedurende de hele week zeer goed weet te presteren. Graves kreeg 82,036 procent voor haar proef. "Hij heeft de afgelopen week geweldig gepresteerd. Meer dan ik had verwacht. Ik denk dat we onze Kür in de toekomst wel moeilijker kunnen gaan maken."
Voor Duitsland kwam na Graves Kristina Sprehe in de ring. In de Special won ze brons, dus het werd enorm spannend wat het resultaat vandaag zou worden. Sprehe reed met Desperados (v. De Niro) uiteindelijk naar 83,125 procent. Op dat moment goed voor de eerste plaats, maar er zouden nog vier ruiters na haar komen. "Dit heeft wel kracht en energie gekost. De sfeer is hier goed. Dit is mijn eerste wereldkampioenschap. Ik heb twee medailles. Ik ben extreem tevreden." Sprehe werd uiteindelijk vierde.
Tinne Vilhelmson-Silfvén stuurde Don Auriello (v. Don Davidoff) naar 80,375 procent. Helaas geen persoonlijke reactie van Vilhelmson-Silfvén.
reactie Adelinde
Kijk, lees en klets mee: [VN] [HK][WEG] De dressuur is begonnen! - kijk en klets mee!
De eerste foto's: [VN] [WEG] De eerste foto's! *Update*
En nog meer foto's: [EV-ITP] Fotoverslag van de eerste dag Wereld Ruiterspelen dressuur
Foto's dag twee: [EV-ITP] De tweede dag op de Wereldruiterspelen: Fotoverslag
Foto's dag drie: [EV-ITP] En ook de woensdag in beeld: Wereld Ruiterspelen 2014
Allerhande informatie vind je in dit artikel
[VN] [WEG] Waarheen leidt de WEG?
Blog's:
[VN] Blog WEG: T-minus 36 hours and counting..
[VN] [WEG] De nieuwsredactie is gearriveerd in Normandië..!
[VN] [WEG] Blog: Regen, regen, regen, regen en.. brr regen..
[VN] [WEG] Blog: Spanning en zzzzz.. euh... sensatie
[VN] [WEG] Blog: Spannend tot de laatste lijn!
Lees ook:
[VN] [WEG] Eerste dressuursessie van dag 1 zit erop
[VN] [WEG] Dressuur dag 1: quotes, terugblikken, video's en meer
[VN] [WEG] Samenvattingen van dag 2 Grand Prix
[VN] [WEG] Eerste dressuursessie van dag 2 zit erop [video's]
[VN] [WEG] Nederland naar brons 'dankzij' Charlotte Dujardin
[VN] [WEG] En dan nu officieel: Nederland naar brons!
[VN] [WEG] Terugblik op de tweede Grand Prix dag: Nederland brons
[VN] [WEG] Halverwege de Special Diederik aan kop
[VN] [WEG] Geen Nederlanders op het podium in de Special
[VN] [WEG] De Grand Prix Special was speciaal [video's]