[WEG] De Grand Prix Special was speciaal [video's]

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

[WEG] De Grand Prix Special was speciaal [video's]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 20:48

* http://www.bokt.nl

Afbeelding
Charlotte Dujardin en Valegro

Een krappe drie uur geleden waren we getuige van het wereldkampioenschap Grand-Prix Special 2014 in Caen, Frankrijk. Het niveau lag hoog en met enkele favorieten was lastig te voorspellen hoe het podium eruit zou komen te zien. Er was een lach en een traan. Er gebeurden eigenlijk weinig gekke dingen in de ring, al was er lichte frustratie te merken bij Adelinde Cornelissen.

Volgens de voormalige Engelse lerares werd ze onterecht tegengehouden bij het betreden van de arena. Toen ze arena eindelijk wel in mocht ging gelijk de bel voor het starten. Cornelissen niks anders doen dan een halve ronde maken en richting de A rijden. Volgens de juryleden deed ze dit echter te laat en kreeg ze per jurylid puntenaftrek. Het is de vraag of dit haar het brons heeft gekost. Het verschil met de nummer drie is ruim 0,3 procent, maar als je hierover gefrustreerd bent én je paard krijgt niet de kans om even te ontspannen kan dit effect hebben op je hele proef. "Ook zonder die puntenaftrek had ik nog geen brons gehad. Het zou anders zijn wanneer je voor je gevoel niet goed gereden hebt." Cornelissen wil zich nu volledig concentreren op de kür van vrijdag.

Overduidelijke winnaar was de Britse Charlotte Dujardin. Toen de proef net begonnen was zat ze op 91 procent, maar dit zakte later in. Juryvoorzitter Susanne Hoevenaars zei hier later over: "We hadden haar 90 procent willen geven, maar ja dat liet ze niet toe." Hoevenaars doelt hier op het feit dat Dujardin met Valegro (v. Negro) een paar duidelijke fouten liet zien. De eerste piaffe ging de mist in, de ruin koos er net op dat moment voor om te gaan mesten. "Ik maakte daarnaast nog twee fouten, onder andere in de wissels ging het mis. Dat was mijn fout. Ik wilde deze beter plannen, maar ik hield geen rekening met waar we precies waren in de bak. Verder ging de proef uitstekend. Alles ging geweldig. Hier goud winnen voelt echt goed. Het zou lastig worden, maar gisteren ging het goed en vandaag weer. Ik hoefde nu geen rekening te houden met het team. Ik kon vol gas geven, zoals je dat met een Ferrari zou doen." Het publiek leefde intens mee met de ruiters, zo ook bij Dujardin. "Ik voelde mij prima, ik kan wel onder druk presteren, maar ik hoorde elke gash en ohh van het publiek. Ik wilde op een gegeven moment roepen: 'Shut up!!!', maar dat kun je niet maken. Je moet leren de focus op jezelf te leggen."

Nummer twee was de Duitse Helen Langehanenberg. Zij moest met Damon Hill (v. Donnerhall) direct na Dujardin te ring in. Bracht dat nog extra spanning voor haar mee? "Nee, ik vond het niet erg om te starten na Charlotte. Damon Hill vindt het publiek net erg of spannend. Dit was goed. Ik ben ook zeer tevreden met de tweede plaats. Ook van de reacties uit het publiek had ik geen last." Langehanenberg reed naar 84,496 procent. Ze was totaal niet op de hoogte van de score van Dujardin. "Nee, dat wist ik niet. Ik heb gewoon gereden. Wat ik moet doen om Charlotte voorbij te rijden? Doorgaan. Niet teveel over nadenken, gewoon rijden en doorgaan."

Landgenoot Kristina Sprehe met Desperados (v. De Niro) werd derde met 79,762 procent. Sprehe is blij met haar derde plaats. Redelijk geëmotioneerd zegt ze: "Dit voelt echt goed. Ik ben trots op Desperados, trots op ons team. Ik heb goud en brons. We verloren wat ritme in de passages, er mocht nog wat meer energie in zitten. Maar ik vond dat goed voelde tijdens de hele proef. "Is brons meer dan je had verwacht? "Ja," zegt Sprehe lachend. "Absoluut. Ik ging echt dood toen ik naar de proef van Adelinde ging kijken. Zo spannend!" En daar heeft Sprehe gelijk in. Cornelissen zat soms boven en toen flink onder de score van Sprehe. Uiteindelijk bleef ze er net onder hangen. Sprehe kreeg 79,762 procent. Cornelissen 79,328 procent, mede dankzij een fout in de uitgestrekte stap naar de verzamelde stap. Ook de piaffe bracht daarna ongeluk mee. Parzival begon te vroeg. De KNHS heeft inmiddels laten weten een protest aan te tekenen. "Ik stond echt op tijd klaar in de tunnel, maar mocht de ring niet in." Cornelissen bleef hangen op plaats vier, net naast het podium dus.

Na de kür gaan alle paarden met vakantie. Alle drie de ruiters weten nog niet precies wat ze daarna gaan doen. Dujardin gaat misschien meedoen aan Oslo of Olympia. "Dat weet ik eigenlijk niet precies.", aldus Dujardin.

De eerste rit van de ochtend was voor Inessa Merkulova met Mister X (v. Egeus). Gisteren had zij de pech om in een hoosbui terecht te komen, vandaag mocht de Russische amazone in de zon rijden. Met 70,252 procent zien we haar niet terug in de Kür, maar dat ze de Special mocht rijden is al heel bijzonder. Merkulova: "Het eerste gedeelte ging niet zo goed, maar later waardeerde mijn paard zich op. Hij is nog jong. Dit jaar hebben we ons echt moeten voorbereiden voor dit niveau, we hebben nog niet zoveel ervaring. De volgende keer gaan we het beter doen, zodat we serieus beter worden op dit niveau."

De Fransman Marc Boblet, de beste van het Franse team startte als tweede. Met 70,924 procent zien we ook hem niet terug in de Kür. Hoe was het voor hem om in zijn thuisland in de Special te rijden met Noble Dream Concept Sol (v. Caprimond)? "Mijn paard was rustig vandaag. De pirouettes gingen goed, maar er is nog werk te verrichten aan bepaalde onderdelen. We moeten gebruik maken van de mogelijkheid om hier te starten. Gisteren was een lange dag, maar de focus lag op een rustig paard. Ik wilde haar rustig en vloeiend houden. "

Minna Telde uit Zweden met Santana (v. Sandro Hit) scoorde met 71,359 procent ook niet hoog genoeg voor de kür. "Santana was rustig vandaag, hij was veel meer in harmonie. De piaffe en de passage gingen goed. Helaas was er een kleine fout in de uitgestrekte draf aan het begin van de proef. Dat is jammer, maar ik ben verder wel tevreden."

De Deense Lars Petersen met Mariett (v. Come Back II) kreeg 69,708 procent voor zijn proef. "Twee fouten in de piaffe en de wissels kostte ons veel punten. De grond was vrij hard en dat was voor Mariett een nadeel." Hoe heeft Petersen zich voorbereidt op de WEG? "Als ik in Europa ben, dan staan mijn paarden in Noorwegen. Ik woon zelf in Amerika, dus dan kom ik hierheen voor een langere periode."
Afbeelding
Adelinde Cornelissen en Parzival

Fabienne Lutkemeier, onderdeel van het gouden Duitse team, scoorde helaas ook niet voldoende voor deelname aan de Kür. "Ik ben blij met het resultaat, maar ik had beter kunnen doen. We maakten een paar fouten in de wissels. De galop zelf was goed."

Nathalie zu Sayn-Wittgenstein waarom Digby (v. Donnerhall) weer meeliep op de WEG? "Ja Digby was met pensioen, maar in Falsterbo liep hij zo goed. De Deense federatie vroeg of ik met hem wilde meedoen aan de WEG." Digby mag in ieder geval nog eenmaal aantreden. Vrijdag in de Kür.

De proef van Edward Gal ging helaas niet zo goed. Gal was zichtbaar teleurgesteld. Voice (v. De Niro) had spanning. "Het was allemaal nieuw voor dit paard. Daarnaast is het een hengst en hij is eigenlijk nooit zo lang van huis geweest. Hij was op stal al nerveus met al die merries die voorbij kwamen. Daardoor raak je al een hoop energie kwijt. We hadden daarnaast ook last van miscommunicatie. Eigenlijk was ik vooral bezig met zorgen dat de schade niet erger werd. Ergens had ik dit verwacht en het is zoals het is. Je kan er verder weinig aan veranderen." Gal mag zich de komende tijd verheugen op 'wegstreepresultaatje' als koosnaampje. Daar kan hij tegen, aangezien hij het zelf gebruikt richting Hans Peter Minderhoud. Het is nu eens andersom.

Lange tijd op nummer één stond Diederik van Silfhout die werkelijk een geweldige proef neerzette. Hij was blij en trots. Desgevraagd zegt hij: "Wat een succes. Op zo'n laat moment nog onderdeel worden van het Nederlandse team. We zijn er gewoon voor gegaan. Alles ging goed. Ondanks dat Arlando wat moe was gaf hij alles. Hij heeft zoveel talent. Hij is nog zo jong, zijn eerste Grand Prix was in januari. Ik hoop nog ver met hem te komen."

Ook Johnson is nog niet zo erg lang op dit niveau. Ook zijn eerste Grand Prix was begin dit jaar. Hans Peter Minderhoud: "Dit was zijn eerste Special. Hij is nog hengst, maar vanaf volgend jaar willen we ons vanaf de zomer meer richten op wedstrijden. Ik ben blij met het resultaat en ik ben blij dat ik vrijdag de Kür mag rijden. Ik weet nog niet of ik mijn nieuwe kur ga rijden of dat ik het bij de oude houd."

Patrik Kittel met de voshengst Watermill Scandic (v. Solos Carex) zien we ondanks een score van 74,860 procent net niet terug in de kür. "Het begin ging goed, maar helaas maakten we in de uitstrekte draf een fout (Scandic galoppeerde aan, red.). Ook in de wissels ging het niet goed. Ik ben zeker tevreden met dit paard, hij is in goede conditie."

Voor de Amerikaanse Steffen Peters is het avontuur op de WEG nog niet afgelopen. Met een tiende plaats zien we hem op Legolas (v. Laomedan) terug. "De Specialproef is een lastige proef voor dit paard. Maar ik ben zeker tevreden. Ik verwacht meer van de Kür. Daar heb ik al boven de 80 procent in gescoord." Of Peters erbij kon zijn was nog even spannend. In juli, vlak voor Aken, had Peters een zware longontsteking. "Ik heb de halve zomer moeten herstellen, maar ik ben echt blij hier te zijn. Het is ook fantastisch om te zien hoe de Amerikaanse ruiters het doen."

Anna Kasprzak uit Denemarken zette ook een proef neer, maar kon niet lang van haar positie (tijdelijk tweede) genieten. Met Donnperignon wist ze ruim 77 procent te halen en werd uiteindelijk zevende. "Mij paard was super goed, maar ik ben toch niet zo blij. In het begin gingen we goed, maar ik raakte het een beetje kwijt." Kasprzak reed op een gegeven moment verkeerd. Ze begon aan de wissels, terwijl ze eerst nog de appuyementen moest doen. "Ik ben tevreden met de proef van gisteren (de Grand Prix, red.) en zeker blij dat we de Kür mogen rijden."
Afbeelding
Diederik van Silfhout en Arlando.

De Oostenrijkse Victoria Max-Theurer met Augustin (v. Augustin der Starke) startte als een-na-laatste ruiter en reed naar 77,857 procent met de Oldenburgse hengst. "De arena is best lawaaiig. Je hoort het applaus van de ruiter die voor jouw reed, dat maakt best indruk. Je moet er voor zorgen dat het paard bij jou blijft." Max-Theurer zien we terug in de finale.

Aan het einde van de persconferentie, waarbij alle drie de winnaars bij aanwezig zijn, werd aan iemand van de FEI nog gevraagd waarom er eigenlijk een aparte medaille uitreiking is van de Special. Dat is bij het springen immers niet. Daar werd op geantwoord: "Nee, dat klopt eigenlijk wel. Tussen het springen en de dressuur is er op dit punt verschil. Na de introductie van de kür wilden we meer aandacht voor de Special en daarom hebben we dit gelaten, de aandacht voor de Special bleek namelijk van te verslappen."

Wie de medailleceremonie heeft gevolgd vanmiddag is het misschien opgevallen. Dujardin reed met een knuffelpaardje in de rondte. Hierover zegt ze:"Ja dat is Norman, maar wij noemen hem Freddie. Sinds het begin is hij de mascotte van het Britse team."

Stand Special:

1) Charlotte Dujardin (GBR) - Valegro (v. Negro) 86,120 procent
2) Helen Langehangenberg (DUI) - Damon Hill (v. Donnerhall) 85,602 procent
3) Kristina Sprehe (DUI) - Desperados (v. De Niro) 79,762 procent
4) Adelinde Cornelissen (NED) - Parzival (v. Jazz) 79,328 pocent
5) Tinne Vilhelmson Silfvén (ZWE) - Don Auriello (v. Don Davidoff) 78,235 procent
9) Diederik van Silfthout (NED) - Arlando (v. Paddox) 75,924 procent
11) Hans Peter Minderhoud (NED) - Johnson (v. Jazz) 75,630 procent
25) Edward Gal (NED) - Voice (v. De Niro) 70,392 procent

Video's

Kijk, lees en klets mee: [VN] [HK][WEG] De dressuur is begonnen! - kijk en klets mee!

De eerste foto's: [VN] [WEG] De eerste foto's! *Update*
En nog meer foto's: [EV-ITP] Fotoverslag van de eerste dag Wereld Ruiterspelen dressuur
Foto's dag twee: [EV-ITP] De tweede dag op de Wereldruiterspelen: Fotoverslag
Foto's dag drie: [EV-ITP] En ook de woensdag in beeld: Wereld Ruiterspelen 2014

Allerhande informatie vind je in dit artikel
[VN] [WEG] Waarheen leidt de WEG?

Blog's:
[VN] Blog WEG: T-minus 36 hours and counting..
[VN] [WEG] De nieuwsredactie is gearriveerd in Normandië..!
[VN] [WEG] Blog: Regen, regen, regen, regen en.. brr regen..
[VN] [WEG] Blog: Spanning en zzzzz.. euh... sensatie
[VN] [WEG] Blog: Spannend tot de laatste lijn!

Lees ook:
[VN] [WEG] Eerste dressuursessie van dag 1 zit erop
[VN] [WEG] Dressuur dag 1: quotes, terugblikken, video's en meer
[VN] [WEG] Samenvattingen van dag 2 Grand Prix
[VN] [WEG] Eerste dressuursessie van dag 2 zit erop [video's]
[VN] [WEG] Nederland naar brons 'dankzij' Charlotte Dujardin
[VN] [WEG] En dan nu officieel: Nederland naar brons!
[VN] [WEG] Terugblik op de tweede Grand Prix dag: Nederland brons
[VN] [WEG] Halverwege de Special Diederik aan kop
[VN] [WEG] Geen Nederlanders op het podium in de Special
[VN] [WEG] De Grand Prix Special was speciaal [video's]

Peelie

Re: [WEG] De Grand Prix Special was speciaal [video's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:17

Sinds wanneer is Valegro een ruin? Dat is niet de eerste keer dat hij als ruin vermeld staat in een krantenbericht...

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:22

Peelie schreef:
Sinds wanneer is Valegro een ruin? Dat is niet de eerste keer dat hij als ruin vermeld staat in een krantenbericht...

Sinds wanneer is Valegro geen ruin ? Hij is toch echt geen hengst meer :n

_Zsazsa_

Re: [WEG] De Grand Prix Special was speciaal [video's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:27

valegro is al lang ruin, anders hadden we een nieuwe getalenteerde dekhengst denk ik...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 09:52

Valegro is op driejarige leeftijd gecastreerd, nadat ie er bij de 1e bez bij t KWPN er al uitvloog. :) misschien in de war met Uthopia?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:04

Peelie schreef:

sinds zijn derde dus blijkbaar :P Hij werd toch nog nooit als hengst vermeld hoor...