Burgerwacht moet paardenbeul halt toeroepen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Burgerwacht moet paardenbeul halt toeroepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 07:57

http://www.rtvnoord.nl / http://www.bokt.nl
Ingezonden door meerdere Bokkers

Paardenliefhebbers bundelen de krachten in de strijd tegen de paardenbeul die een spoor van mishandelingen achter heeft gelaten in de noordelijke provincies. Een burgerwacht moet uitkomst bieden.

'Ik vind niet dat een burgerwacht te ver gaat', vertelt Henk ten Napel van Stichting Zinloos Geweld tegen Dieren. 'De politie kan moeilijk bij elk weiland iemand neerzetten om deze te bewaken.'

Ten Napel claimt eerder succes te hebben gehad met het opjagen van de dierenbeul van Twente. In 2005 werd deze opgepakt. Door de burgerwacht nieuw leven in te blazen, hoopt Ten Napel dat de reeks mishandelingen in onder andere het noorden een halt wordt toegeroepen.

'Het is geen eigen rechter spelen. Als mensen gewoon ergens een gebied bewaken, wil dat natuurlijk niet zeggen dat ze meteen messen grijpen en met pistolen lopen te schieten. Geweld mag je nooit gebruiken, maar iemand in zijn kraag vatten mag altijd. Als je de burgerwacht goed opzet, is de kans heel groot dat je de dader gaat pakken.'

Op 5 september wordt in Maasbergen een landelijke bijeenkomst gehouden. Hier kunnen mensen zich melden als ze mee willen werken aan de burgerwacht. Daarnaast probeert de stichting zoveel mogelijk vragen van paardenbezitters te beantwoorden. Ten Napel: 'Heel veel mensen zijn bang voor het lot van hun paarden.'

Linnie050

Re: Burgerwacht moet paardenbeul halt toeroepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:13

Vreselijk dat het maar doorgaat.
Hoop dat diegene snel ergens gefilmd wordt of gepakt wordt door bv een burgerwacht...
Het is alleen zo moeilijk te voorspellen waar diegene nou weer zal toeslaan omdat het door heel het land gaat.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:17

Als de dader zo slim is om ook in de burgerwacht te gaan, dan weet hij waar en wanneer die opgesteld staat, en heeft het uiteindelijk nog niet veel nut... Of zeg ik nu iets heel raars?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:19

Precies mijn gedachte bakkabouter.... evenals de grootschalige aankondiging geen halsters omlaten in de wei... Dan weet hij/zij nu ook dat die voortaan zelf een halster mee moet nemen :+

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:20

bakkabouter schreef:
Als de dader zo slim is om ook in de burgerwacht te gaan, dan weet hij waar en wanneer die opgesteld staat, en heeft het uiteindelijk nog niet veel nut... Of zeg ik nu iets heel raars?

Ik was precies hetzelfde aan het denken...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:22

Ik hoop toch zo dat diegene eens een heel verkeerd paard tegenkomt. Trouwens, iemand die heel begaan is met zijn paarden zal toch ook zelf maatregelen treffen. Kennissen van ons hebben goedkope outdoorcamera's(van die nachtdingen) gekocht en die bestrijken alle plekken waar de paarden kunnen staan.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:24

bigone schreef:
Ik hoop toch zo dat diegene eens een heel verkeerd paard tegenkomt.

Dan krijgen we het hond-bijt-inbreker-verhaal, en mag de eigenaar van het paard op het matje komen. Lang leve het rechtsysteem...

BigOne

Laulitz schreef:
bakkabouter schreef:

Ik was precies hetzelfde aan het denken...

Het valt snel genoeg op dat er mishandelt word terwijl de burgerwacht daar in de buurt liep en hij niet gepakt werd, na een paar keer(helaas) is daar ook weer een patroon in te herkennen.

BigOne

bakkabouter schreef:
bigone schreef:
Ik hoop toch zo dat diegene eens een heel verkeerd paard tegenkomt.

Dan krijgen we het hond-bijt-inbreker-verhaal, en mag de eigenaar van het paard op het matje komen. Lang leve het rechtsysteem...

Kom maar op, denk dat de rechter zeer coulant is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:46

bakkabouter schreef:

Maar als hij druk is met de burgerwacht dan heeft hij geen tijd meer voor zijn andere "hobby". En de paarden die dan "bewaakt" worden zijn dan veilig.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:53

Ik hoop dat hij nu eindelijk eens gepakt gaat worden

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:51

Ik zag het net ook in het AD staan en dat vind ik niet handig. Als ze hem willen pakken zou ik er zo weinig mogelijk over berichten.
Ik hoop dat die gek(ken) zo snel mogelijk achter de tralies zitten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:48

Lijkt me een positieve ontwikkeling. Zeker gezien het eerder behaalde succes!

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 17:52

Ik denk dat er genoeg paardenliefhebbers zijn die, als ze de dader te pakken krijgen, graag met hun jachtgeweer klaar willen staan als ze 'wacht' hebben...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:19

Al die weilanden, al die paarden..... gaat nooit lukken :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:49

Foundtheone schreef:
Ik denk dat er genoeg paardenliefhebbers zijn die, als ze de dader te pakken krijgen, graag met hun jachtgeweer klaar willen staan als ze 'wacht' hebben...

Ja en dan mag jezelf in de bak want eigen rechter spelen mag nooit :n

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:01

Hopen dat ie snel gepakt wordt, tot nu toe in alle omringende dorpen hier in de buurt paarden mishandeld... Hebben ze maar bij huis gezet ipv de wei die een paar minuten lopen is, die is wel erg toegankelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 15:02

Foto's van de mogelijke paardenbeul in Duitsland
Im Zusammenhang mit den grausamen Angriffen auf Pony’s und Kleinpferde, die im Zeitraum vom 16. bis 20. August 2014 in Grömitz begangen wurden, fahndet die Polizei nun nach einem mutmasslichen Tierquäler, der zum Tatzeitpunkt von Zeugen auf einem roten Fahrrad in der Nähe des Tatortes gesehen wurde.

Der gesuchte Mann wird dringend verdächtigt, in mindestens 4 bekannten Fällen, Pony’s und Kleinpferde vorsätzlich im Genitalbereich verletzt zu haben. Einer Stute wurden zusätzlich sowohl Mähne, als auch Schweif vom Täter gestutzt. Zum Tatzeitpunkt trug der Mann ein rotes T-Shirt und Latschen an den Füßen.

Die Taten sind jeweils polizeilich registriert und von einem unabhängigen Tierarzt bestätigt. Die Tatorte liegen in der Gemeinde Grömitz im Mittelweg (Ortsausgang Lenste) und im Langenredder im Ortsteil Lenste.

Sachdienliche Hinweise nimmt die Polizei in Grömitz unter der Rufnummer 04562/22000 entgegen. Zeugen, die die Person auf dem hier gezeigten Foto erkennen, werden dringend gebeten, sich bei der Polizei zu melden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:15

Hier kun je je sinds vanavond inschrijven voor de dierenleed preventie: http://www.dierenleedpreventie.nl/
Nu nog gratis inschrijven, dan wordt het betaald a 1,75 euro per maand omdat men een meldkamer wil starten.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:20

Er zijn toch al beelden gemaakt van een verdachte? Vriendlief liet van de week foto's zien van een man die op film is vastgelegd?

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:25

Iedere Nederlandse burger mag een burgerarrest doen. Hier wordt niet over gesproken in dit artikel?