http://www.knhs.nl
Vandaag is het dag twee van de landenwedstrijd para dressuur op het WK. Voor Nederland kwamen Rabo Talententeamlid Rixt van der Horst, Frank Hosmar en Demi Vermeulen aan de start. Beide amazones weerden zich voortreffelijk. Gisteren kwamen voor OranjeSanne Voets en Nicole den Dulk al in actie, en het team van bondscoach Joyce Heuitink staat nu op een voorlopige tweede plaats.
Rabotalententeamlid Rixt van der Horst en een heel fijn lopende Uniek zijn met miniem verschil op winnares de Britse Natasha Baker met Cabral tweede geworden in grade II met 72,618%. Nergens in de proef kwam Van der Horst ook maar een moment in de problemen.
Toen Rixt van der Horst en Uniek de baan in gingen, waren de motregen en donkere wolken voorbij. De zon scheen volop en dat sloeg ook op de prestatie. Met groot gemak en heel fijn in de aanleuning marcheerde Uniek tactmatig en zeker door de baan. “Ik voelde gewoon dat hij zijn passen afmaakte. Zelfs het achterwaarts was nu mooi recht”, zei een stralende Rixt na afloop van haar proef.
“Met het losrijden nam ik het me meteen voor: ontspannen, ontspannen!”, vervolgt Rixt., “want als ik zelf niet ontspan, voelt Uniek dat meteen en heb ik kans op een spasme. Maar het rijden voelde nu zo fijn, dat ik zelfs tussendoor heel even heb geprobeerd ook te genieten. Dit is wel mijn eerste keer natuurlijk op zo’n groot kampioenschap. Dan moet je dat wel proberen.”
Het enige wat beter had gekund, besluit Rixt, was de slotlijn. “Ik zat geloof ik een beetje naast A-C en erg gesloten bij de halt was het ook niet. Maar ik ben vooral superblij! Nu realiseer ik het me pas echt!”
Al eerder vandaag was Demi Vermeulen aan start gekomen met Vaness. Ze had niet helemaal de proef gereden die ze had gewild in het stadion La Prairie in Normandië. Met 69,206% bleef de score beneden haar verwachtingen en eindigde ze op de vierde plaats. Het beeld van haar grade II-proef was soms precies goed, soms wat haastig, soms ietsje gespannen. “Ik had deze keer niet de juiste activiteit. Vaness voelde iets terughoudend, maar als ik er dan aankwam, werd ze te gespannen!”, verklaarde Demi Vermeulen.
Morgen wordt de para-dressuur vervolgd met de individuele proeven in grade IV en I, die tevens meetellen voor het landenklassement, donderdag volgt grade IV en II. Daarna is ook bekend hoe de teammedailles definitief worden verdeeld. Op dit moment staat Nederland tweede. De proeven van morgen en donderdag tellen niet alleen mee voor het landenklassement, er zijn ook individuele medailles mee te verdienen.
“Het goede nieuws voor de komende individuele proeven is dat er voor ons meer mogelijk is. Sanne Voets, Frank Hosmar en Demi Vermeulen kunnen er nog een schepje bovenop. Dat gaan we zeker proberen!”, besluit bondscoach Joyce Heuitink.