[WEG] Dressuur dag 1: quotes, terugblikken, video's en meer

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

[WEG] Dressuur dag 1: quotes, terugblikken, video's en meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 22:35

http://www.bokt.nl

Afbeelding
Hans Peter Minderhoud en Glock's Johnson

De eerste dag van de dressuur zit er op. Vanmorgen om 08.00 uur begon Fabienne Lutkemeier. Zij zette gelijk een goede proef neer en bleef lange tijd op de eerste plaats staan. Pas toen landgenoot Kristina Sprehe in de baan kwam (om 11.37 uur) moest ze het stokje overgeven. Na de middag kwam Hans Peter Minderhoud in de baan. Hij had de pech om in een van de stevigste hoosbuien te rijden. Het heeft eigenlijk de hele dag wel geregend en even leek het goed als droog. Tot de regen weer heftiger werd. Precies op dat moment moest Hans Peter Minderhoud met Glock's Johnson (v. Jazz) rijden. Zelf hij daar na afloop over: "Het was verschrikkelijk weer. Ergste weer sinds tijden. Maar ik moest wel kijken hoe hij aanvoelde, hoe hij op die regen reageerde. Dat leek wel mee te vallen. In de ring leek Johnson eerst niet voorwaarts." Minderhoud moest na Kristina Sprehe en had graag het gat tussen haar en Nederland/ hem kleiner willen maken. "Eigenlijk wilde ik beter scoren, maar ja.. Dit was niet onze beste proef vandaag. Hij is nog niet erg lang op dit niveau. Zijn eerste Grand Prix was in januari. Daarna heb ik hem mee genomen naar een wereldbekerwedstrijd om te kijken hoe het ging. Eigenlijk heeft hij nog weinig ervaring."

De bak werd gedurende de dag slechter. Buiten de ring, maar ook in de ring. Aan het eind van de middag was het bij A droog en bij overige plekken werd er behoorlijk gesopt. Minderhoud: "De bodem was niet erg geweldig. Johnson is echter niet het paard dat snel schrikt, dus op dat punt weinig problemen. Ik rijd hem al sinds zijn derde en de laatste twee jaar is hij alleen maar sterker geworden. Er zit absoluut meer in dit paard. Ik ben trots op hem!" Minderhoud kreeg uiteindelijk 74,357 procent, goed voor een volledige tweede plaats.

Op de vraag hoe en of Nederland hun titel kan verdedigen zegt Minderhoud eerlijk: "Dat wordt natuurlijk erg moeilijk. Zeker omdat er recent twee goede paarden zijn uitgevallen. Het wordt spannend, maar we gaan onze best doen. We weten dat de Duitsers op dit moment erg goed zijn, maar Edward en Adelinde gaan morgen nog rijden. We hebben afgesproken er echt voor te gaan."

Vervolgens kwam voor Canada David Marcus in de ring. Met Chrevi's Capital liet hij een verrassende proef zien. Later op de dag kwam Carl Hester in de ring met Nip Tuck (v. Don Ruto). Hester kreeg een score van 74,214 procent en zetelde zich op de derde plaats, welke niemand meer van hem afpakte gedurende de dag. Hester was tijdens de persconferentie afwezig, omdat hij Charlotte Dujardin nog moest trainen. Wel liet hij weten dat hij erg blij was met de proef. Aangezien Groot-Brittannië nu ook een goed resultaat heeft neergezet, gaat het tot het einde spannend worden.

Daar heeft Hester absoluut gelijk in. De top vijf lijkt zeker aan elkaar gewaagd en alles hangt af van de ruiters die morgen gaan rijden.

Sprehe zei desgevraagd over haar proef: "Ik ben erg blij met het resultaat. De concentratie was super, hij voelde licht aan in de hand. De eerste piaffe was jammer, hij toonde hier echt onbalans. (Desperados tilde bij deze piaffe zijn achterbenen heel raar op, wat een oehh golf door het publiek liet gaan, red.). Dit was echt één van onze beste proeven sinds tijden. We hebben tijdens de training vooral gewerkt aan de basis. Ik ben echt blij met ons resultaat."

Eerder de dag moest Diederik van Silfhout. Hij zegt over zijn proef: "Op onze eerste dag waren we vrij relaxed, maar vandaag vond ik het toch wel spannend. Het lukte ons wel om die rust weer te vinden. Wedstrijden rijden doen we vaker en voor je het weet ben je er door heen. Deze locatie is perfect. Onze hele team is goed, we gaan er gewoon voor. Op dit moment denken we alleen aan het team."

Verrassing van de dag was mogelijk wel de Deense Mikala Münter Gundersen. Zij reed met My Lady naar 70,71 procent. "Ik ben zo blij. De eerste dag dat we trainden stond de muziek vrij hard en daar reageerde mijn paard op. Vandaag ging het goed, ze voelde ook goed aan. We hebben echt mooi samen kunnen werken. Dit is de eerste keer dat ik op een WK start en daar ben ik al trots op. De sfeer hier is geweldig. Ook binnen het team."

Jeroen Devroe zat met Eres in de ochtend gepland. Hij scoorde boven de 70 procent en zette een goed eerste score neer voor België. Desgevraagd meldt hij: "Ik ben blij. Dit is de eerste keer dat dit paard op een dergelijke wedstrijd uitkomt. Het is een grote arena. Ik train hem pas sinds twee jaar. Hij kent nu alles op Grand Prix niveau. Daar zat thuis werk aan, maar we zijn er. Met mijn proef hebben we een goede score neergezet voor het hele team. Ik ben erg blij weer deel uit te maken van het Belgische team. We gaan ons hierna richten op Rio."

Kanshebbers voor een teammedaille is op dit moment dus zeker Groot-Brittannië. Voor dat land kwam ook uit Gareth Hughes. Met DV Stenkjers Nadonna kreeg hij een score van 69,714 procent. Hughes: "Ik ben zo trots op haar (Nadonna, red.). Ze was wat nerveus, ze wilde over de A-C lijn zigzaggen bij binnenkomst, maar uiteindelijk bleef ze wel bij ons. Voor de wedstrijd zelf had ik graag een hogere score gehad. Ik was wat voorzichtig met haar, want als ze zo nerveus is het soms maar de vraag hoe ze precies reageert. Soms kun je niet rijden, zoals je dat in je hoofd hebt zitten. Maar uiteindelijk mogen we niet klagen. Ons team is nog steeds sterk na London, we hebben een fantastisch team en we zijn allemaal sterk."

Afbeelding
Jeroen Devroe en Eres.

Tina Konyot voor Amerika reed met Calecto V (v. Come Back II) een solide proef, maar met wat kleine foutjes. Zij meldt: "We hadden een paar kleine fouten, maar Calecto had voldoende energie. Ons doel om hier te zijn en te rijden is bereikt. Mijn ceremonie bestaat uit een galopje op het strand van Deauville. Dit paard is 16 jaar oud en hij heeft zoveel voor mij gedaan. Dat is een geweldig ervaring. Mijn hoogtepunten waren de pirouttes, deze gingen goed. Tijdens de voorbereiding had ik wat ups en downs, maar zo gaat dat. Ons team is geweldig."

Voor Australië kwam Maree Tomkinson als eerste in de ring. Zij zette een score van 69,30 procent. Zij kreeg bij het verlaten een warm applaus vanuit het publiek. "Het is goed, het is eigenlijk fantastisch. Geweldig." Het paard van Tomkinson, Diamantina, had op het voorterrein wat spanning. Tomkinson moest afstappen om haar richting de arena te begeleiden. De spanning leek tijdens de proef wel wat te zakken. Tomkinson zegt hierover: "Mijn paard had wat problemen voor de fysieke wedstrijd. In de arena stond ze even stil, maar toen we daar eenmaal waren voelde ik dat ze zich ontspande. Het voelde voor mij een heel leven, voor die paar minuten, maar ze voelde uiteindelijk goed aan."

Voor Canada kwam Karen Pavicic in de ring met Don Daiquiri (69,489 procent). Zij kwam haast met tranen in haar ogen van haar paard: "Het was fantastisch! Ik ben superblij. Mijn familie, mijn man, mijn kinderen, mijn ouders iedereen is hier. Zonder hen kon ik hier niet zijn. Mijn paard voelde geweldig aan. Wat een omgeving."

Gedurende de hele dag is er eigenlijk regen gevallen en dat had zijn weerslag op de bodem. Hoewel hij zeker niet glad werd, ontstonden er hier en daar flinke plassen en leek alleen de volte bij A echt droog te blijven. In de pauzes werd de bak aangestampt.

De proef van Diederik kun je hier terugkijken

De Zuid-Afrikaanse Chere Burger met de Fries Anders 451

Carl Hester met Nip Tuck

Hans Peter Minderhoud

De Poolse Anna Lukasik

Kijk, lees en klets mee: [VN] [HK][WEG] De dressuur is begonnen! - kijk en klets mee!

De eerste foto's: [VN] [WEG] De eerste foto's! *Update*

Allerhande informatie vind je in dit artikel
[VN] [WEG] Waarheen leidt de WEG?

De eerste blog (van gisteren) vind je:
[VN] Blog WEG: T-minus 36 hours and counting..
[VN] [WEG] De nieuwsredactie is gearriveerd in Normandië..!
[VN] [WEG] Eerste dressuursessie van dag 1 zit erop

liberty

Re: [WEG] Dressuur dag 1: quotes, terugblikken, video's en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:58

Zonde van de regen! Maar ja, als het eenmaal gaat regenen hou je het niet even tegen :) Wij hadden het vorige week bij onze dressuurwedstrijd, en er is niets aan te doen.

Leuk verslag!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 23:00

Weet iemand waar ik een video van de proef van José Antonio Garcia Mena terug kan vinden?? :) Of komt die hier nog bij? Alsjeblieieieieieieft?? :o

Alizeetje

Re: [WEG] Dressuur dag 1: quotes, terugblikken, video's en meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:47

Ik ben erg benieuwd naar de proef van Jeroen Devroe. Eens kijken of ik die ergens kan vinden :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:54

Is er ook een link naar de video van Upperville terug te vinden? Er zijn veel mensen die het niet wisten en dus niet gezien hebben en ik zie hier aantal linkjes terug..