In het Sterrebos bij Roden zijn twee paarden mishandeld. De politie onderzoekt nu in totaal negen mishandelingen in de regio. Eerder werden immers ook paarden mishandeld in Oldekerk, Tolbert, Glimmen, Gasselte en Balloo. Een team van tien mensen onderzoekt de mishandelingen. Tijdens het eerste onderzoek leek er sprake te zijn van nog meer mishandelingen. Na onderzoek kon in die andere zaken de conclusie worden getrokken dat de verwondingen bij de betreffende paarden op een andere manier waren ontstaan, bijvoorbeeld door bliksem, zelfverwonding of een ongeluk.
Volgens de politie is er één verdachte verantwoordelijk voor alle mishandelingen. Dat concluderen ze op grond van een gemaakte tijdlijn en de afstanden tussen de plaatsen. Toch houdt de politie rekening met het scenario dat meer verdachten verantwoordelijk zijn. Het rechercheteam werkt samen met de dierenpolitie, de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) en het Expertisecentrum Dierenwelzijn.
Ik ben zo bang dat ze de dader (s) nooit zullen vinden. Het duurt allemaal zo lang en het lijkt me zo moeilijk om goede aanwijzingen te vinden die naar een verdachte leiden.
Toch raar he... Wat voor mafkees zit in het zuiden van Nederland, om vervolgens naar Groningen/Drenthe te gaan om hetzelfde uit te vreten? Is er sinds Groningen/Drenthe nog iets gebeurd in het zuiden?
Mijn paarden staan bijna altijd zonder halster,maar als het warm is,krijgen ze een vliegenfrontriem op,dan móeten ze wel hun halster om,helaas. Ik heb nu een Buitenlamp met Bewegings melder gekocht voor op de wei,gaat op Zonne energie omdat ik daar geen stroom heb.Ik hoop dat dit de dader zal afschrikken,wat ik bijna wel zeker weet.
freespirit
Geplaatst: 25-08-14 17:46
*quote*
Preventie-adviezen Het team geeft na advies van collega’s dierenpolitie nieuwe adviezen op preventiegebied en tips voor de opsporing. Deze zijn:
- Plaats het paard zonder halster in de wei; - Maak foto’s voordat het paard de wei ingaat; - Controleer het paard elke dag op verwondingen; - Wees alert op eventuele gedragsverandering bij het paard; - Informeer de politie als er onverklaarbare verwondingen worden vastgesteld; - Als een paard gewond wordt aangetroffen, is het belangrijk dat zo weinig mogelijk personen op de locatie komen; - Laat aangetroffen spullen, die niet in de wei horen, onaangeroerd liggen en wijs de politie hier op; - Maak foto’s van de verwondingen voordat de dierenarts het paard gaat behandelen aan zijn verwondingen; - Wees alert op verdachte personen en voertuigen. Maak als dat mogelijk is foto’s of registreer signalementen en/of het kenteken en - Vraag ook aan omwonenden van het weiland oplettend te zijn.
Nog een tip die wij gekregen hebben. Een wildcamera. Deze is niet heel prijzig (va 90,00). Gaat opnemen als er beweging is. Heeft inwendige flits (wordt dus niet gezien). Overdag kan je de kaart eruit halen en bekijken. Voor ons ideaal om auto's te spotten die in de avond en nacht bij het weiland stoppen. Deze gaan we dan ook zeker aanschaffen. (in t land al 2 gewone camera;s hangen). Eigenlijk absurd dat je zoveel geld moet gaan uitgeven voor zo'n @&#*@#&
Vreselijk zeg... Wat ik niet snap: waarom foto's maken van je paard voor je hem op het land zet?
Misschien om bewijs te hebben dat het echt die nacht is gebeurd ofzo? Het lijkt mij dat dat opzich wel logisch is, dat je niet een mishandeld paard zo op de wei zet, maar anders zou ik het ook niet weten.
Bah bij ons is afgelopen week en een hele tijd geleden een man bij de wei gespot die ons paarden (hoop onschuldige) appeltjes voert. Bij de heg waar hij gaat staan hebben de pensioneigenaren nu een draad gespannen in de hoop dat hij de tip doorheeft maar dan moet je echt niet aan zulke taferelen denken brrrrrr.
Stephanie
Geplaatst: 26-08-14 01:16
Pandameisje schreef:
miss dat je op de achtergrond van de foto iets verdachts kan zien?
Ik denk juist andersom, iets in de wei vinden wat er op de foto nog niet was ?