Permanente make-up voor paarden in strijd tegen kanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Permanente make-up voor paarden in strijd tegen kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 18:15

http://www.bokt.nl / http://www.tsln.com / http://www.huntseathorses.com/

Afbeelding
Paarden met weinig pigment rond de ogen hebben een hogere
kans op oogkanker. Foto: Wikimedia Commons

De meeste tattoo-artiesten richten zich op het verfraaien van menselijke lichamen met symbolen, tekeningen en teksten. Veel van hen zouden zeggen dat zij nooit een paard zouden tatoeëren, echter is dat iets wat steeds meer tattoo-artiesten juist doen: het zetten van permanente make-up bij paarden.

De paarden worden voorzien van een donkere rand eyeliner om het oog heen. Dit is echter niet cosmetisch van aard: de eyeliner beschermt de ogen tegen de zon en voorkomt zelfs plaveiselcelcarcinomen. Toen Lisa Lohof een Cremello had die erg gevoelig was voor de zon, besloot zij het dier te helpen door het paard een tattoo te geven rond de ogen. "Ik had een Cremello met blauwe ogen en hij vond de zon erg vervelend. Toen hij naar de kliniek moest om gecastreerd te worden, heb ik een tattoo-artiest laten komen om hem direct onder narcose te behandelen."

De tattoo die wordt gezet is niet direct zichtbaar. Enkel de binnenkant van het ooglid, onder de wimpers, wordt zwart gemaakt. Dierenarts Chris Boutrous vertelt: "Kanker in het oog, ook wel plaveiselcelcarcinoom genoemd, komt vaak voor. Het gebeurt vaker bij paarden die weinig tot geen pigment rond de ogen hebben, zoals Paints en Clydesdales. Het tatoeëren wordt gedaan om de kans op het ontwikkelen van oogkanker te verkleinen. De kanker ontwikkelt zich vaak op de oogbal zelf of op het derde ooglid. Door de huid rondom het oog te tatoeëren verminder je de reflectie van het licht dat op het oog komt. Het werkt hetzelfde als de donkere lijnen die rugbyspelers onder hun ogen smeren tegen het licht van de zon."

Bambolina

Re: Permanente make-up voor paarden in strijd tegen kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:19

Goh, interessant! Goeie oplossing eigenlijk.
Ben benieuwd hoe het genezingsproces dan gaat, of ze dan last hebben van het vervellen.. of dat ze het zelf niet eens door hebben dat ze ge-inked zijn :D

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:20

Ik dacht; O nee.
Maar toen zag ik de reden erachter. Best slim bedacht eigenlijk! Lijkt me alleen niet heel prettig voor de paarden ?

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:25

Slim bedacht! Ik snap alleen niet helemaal hoe dat dan werkt, maar oke :+

laraxXxemma schreef:
Ik dacht; O nee.
Maar toen zag ik de reden erachter. Best slim bedacht eigenlijk! Lijkt me alleen niet heel prettig voor de paarden ?

Oogkanker is ook niet heel prettig voor de paarden ;)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:47

Intresant. Ben eigenlijk benieuwd naar foto s( of klinkt dat raar)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:53

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 18:56

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:09

Leuk om te zien dat 't artikel nu op de VP staat, ik had het al naar 1 van de modjes doorgestuurd ;)

Erg innovatief bedacht dit!!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:12

Wat slim! Ik hoop dat het helpt! :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 19:15

Denk ik nou zo raar of??/......

Fok geen kleur paarden waarvan het bekend is dat het zeer slecht tegen de zon kan.

Scheelt een hoop.

Maar mocht er toch een veulen uitkomen met zulke kleuren, dan is de permanente make up een super uitkomst.

liiesw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 21:29

Dit is best wel slim bedacht! Ben geen fan van tattoeages, maar zo heeft het een heel mooi doel hebben :) dit zou iedereen moeten laten doen! Vraag me alleen af hoe het dan precies werkt?

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:26

Permanente make-up is geen tatoeage :-) Permanente make-up vervaagd met de jaren.. Tatoeage blijft voor altijd.. Maar het lijkt mij geen oplossing.. zon schijnt nu nog steeds in het oog in mijn mening.. Mensen die dus een eye-liner hebben hoeven dus geen zonnenbril op want die krijgen geen zon in de ogen ??? Uhh nee lijkt me geen oplossing..

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:29

laraxXxemma schreef:
Ik dacht; O nee.

Onder narcose merkt het paard het niet :P

Als hij bijkomt zal het misschien wat irriteren, maar ik denk dat hij meer last heeft van de castratie :j

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:32

BE_GENTLE schreef:
Permanente make-up is geen tatoeage :-) Permanente make-up vervaagd met de jaren.. Tatoeage blijft voor altijd.. Maar het lijkt mij geen oplossing.. zon schijnt nu nog steeds in het oog in mijn mening.. Mensen die dus een eye-liner hebben hoeven dus geen zonnenbril op want die krijgen geen zon in de ogen ??? Uhh nee lijkt me geen oplossing..

Ik denk dat dit niet te vergelijken valt.. ?

Slim bedacht :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:00

'Niet direct zichtbaar'....beide foto's die geplaatst zijn valt het wel degelijk op, bij de bonte is het zelfs spuug lelijk.

Dit is redelijk hetzelfde principe als bulldoggen die ze de neus laten opereren zodat ze kunnen ademen, in plaats van betere honden te fokken...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:04

BE_GENTLE schreef:

Permanente make up heet zo omdat het met een ander soort pigment wordt gezet. Ik denk eerlijk gezegd dat ze het hier PM noemen omdat het rond het oog er make-upperig uitziet, maar gezien de inkt die gebruikt lijkt, is het wel gewoon tattoo inkt.

Zou ook een beetje gek zijn om dit onder narcose te doen, en dan te kiezen voor pigment wat na een jaar weer vervaagd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:14

Woogy schreef:
'Niet direct zichtbaar'....beide foto's die geplaatst zijn valt het wel degelijk op, bij de bonte is het zelfs spuug lelijk.

Dit is redelijk hetzelfde principe als bulldoggen die ze de neus laten opereren zodat ze kunnen ademen, in plaats van betere honden te fokken...

Is een van de redenen waarom ik zo'n moeite heb met het fokken van lichte kleurtjes bij paarden.
Albino (!?)daargelaten.

raven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:01

Woogy schreef:

Ik ben het met Woogy eens en vindt het ook echt spuug lelijk. En heel onnatuurlijk

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:44

Zo te lezen denken er meer mensen zelfde als ik.