Willen paarden een deken op?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Willen paarden een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 13:46

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Foto: Thowra

Heb je je ooit afgevraagd of je paard eigenlijk wel een deken op wilt? Waarom vraag je het niet gewoon?

Onderzoekers hebben precies dat gedaan, in een onderzoek met 23 paarden in Noorwegen. De resultaten van het onderzoeker indiceren dat de paarden een preferentie konden leren uitdrukken: wilden zij een deken op of liever af?

"Paarden kunnen de betekenis van abstracte symbolen leren en deze gebruiken in de communicatie met mensen." zegt Cecilie Mejdell. Men gebruikte beloningen om de paarden te motiveren. Professionele dierentrainers werkten met de 23 paarden, waarvan 13 koudbloeden en 10 warmbloeden van verschillende rassen. De paarden waren drie tot zestien jaar oud. Ze werden geleerd om een bord met hun neus aan te raken en ze leerden de associaties tussen visuele symbolen op het bord en hun betekenis.

Een visueel symbool betekende "deken op", een ander "deken af" en een derde "geen verandering". Alle paarden kwamen tussen dag 11 en 13 in de "vrije fase" waarin hun antwoorden niet langer beïnvloedt of gecorrigeerd werden door de onderzoekers. De preferenties van de paarden werden getest onder verschillende weersomstandigheden, waaronder zon, wind, regen en sneeuw en temperaturen die varieerden van -15 tot +20 graden Celsius.

Paarden liepen twee uur buiten voordat zij hun keus konden aangeven. Resultaten lieten zien dat de keuzes van de paarden op individueel niveau consistent waren en werden beïnvloed door de weersomstandigheden. Over het algemeen wilden de koudbloeden vaker zonder deken staan in verhouding met de warmbloeden.

De resultaten indiceren dat communicatie door middel van visuele symbolen een veelbelovende methode is om met paarden te kunnen communiceren over hun preferenties.

Thea_Ste

Re: Willen paarden een deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:47

interessant :)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:53

Dat is nog eens communicatie met paarden. Knap zeg, hoe ze dat leren. Maar het resultaat viel ook wel te verwachten, haha :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 13:55

Maar er zijn dus wel paarden die een deken prefereren. Tot zover de stelling: ieder paard kan zonder deken.
Tenzij je het werkwoord "kunnen" herleidt tot "overleven".

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:04

Wat bijzonder, erg leuk!

Gini, ik ben het niet met jouw conclusie eens. Als er zo nu en dan een buitje valt dan zullen paarden in of na die bui een deken willen, maar misschien een half uur later al niet meer. Hierbij laat ik buiten beschouwing of ik het wel over niet eens ben met de stelling dat paarden allemaal zonder deken kunnen. Ik bedoel meer aan te geven dat met dit onderzoek je dit niet kan aantonen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:19

Mijn stelling luidde zeer algemeen: alle paarden kunnen zonder deken.
Die stelling klopt dus niet. Of dat nou voor een uurtje, een week of pakweg het hele winterseizoen is, dat specificeerde ik niet met mijn stelling.
Maar het was dus niet bedoeld om een discussie rond op te bouwen, enkel om aan te geven dat dekens dus niet puur voor de ruiter zijn uitgevonden. Soms verkiezen paarden zeer zeker een deken.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:34

Interessant! Die van mij kan helaas ook niet zonder deken. Ik heb haar in de winter liever dekenloos met een dik vachtje, maar mevrouw maakt zelf geen warme winterjas. Hoe lang ik ook wacht. Zodra ze dan met deken staat voelt ze zich overduidelijk een stuk lekkerder. Alleen in de zomer wil ze absoluut niets op, dus dat krijgt ze dan ook niet.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:50

Ik wilde dat de mijne zover was dat ze haar voorkeur aan kon geven, met dit weer. Zucht.... Soms tref je haar rillend aan, met de haartjes omhoog. En soms denk je "ze heeft het koud" en loopt ze gewoon vrolijk buiten....

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:51

Zolang mijn pony's wegrennen als ik met een deken aan kom lopen, zie ik dat maar als het antwoord op de vraag: "willen jullie een deken om"? :+
Maar idd erg knap dat ze de paarden dit hebben kunnen leren. Zou mooi zijn als ze zelf de dekens op en af kunnen doen, zodat ze ten alle tijden datgene hebben wat ze willen hebben. :D

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:56

Wat een leuk onderzoek!
Ik merk bij mijn paarden vaak wel veel verschil als ik dekens op ga leggen, mijn jongste ruin draait het vaakst weg, terwijl mijn hengst me vaak met grote ogen aan staat te kijken alsof hij wil zeggen: wordt het slecht weer dan?? -O-

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:58

Ik ben benieuwd naar het originele onderzoek, want zo op het eerste oog rammelt het aan alle kanten.
Veel variabelen volgens mij. 23 paarden, allerlei weersomstandigheden, dierentrainers die ze dus conditioneren... Eerst conditioneren en daarna twee dagen 'vrije' keuze? Vraag me sterk af hoe hier werkelijk een conclusie uit kan komen.

Belangrijkste wat ik me afvraag: is een paard wel in staat zo ver te denken? Beseft het dier wel dat de deken het gevolg is van dat ene bordje aanraken? En dat die deken zorgt voor minder last van dingen? Dat vraagt toch echt een bepaald cognitief vermogen, waarvan we tot nu toe aannemen dat paarden dit niet hebben. Dus hebben ze hier niet gewoon getest wat een individueel paard uberhaupt van het fenomeen deken vind?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:01

interessanter is dat je dus met paarden zou kunnen communiceren met visuele symbolen.
Als dat echt waar zou kunnen zijn, opent dat toch hele nieuwe mogelijkheden.

Kan je paard aangeven op het bord voor zijn stal of hij zin heeft in een dressuurtraining of toch liever naar het strand gaat vandaag :D
WIl hij vandaag nat hooi of droog hooi?
Wil hij eerst naar buiten en dan trainen of toch liever andersom?

Afbeelding

Bij nader inzien...................ik wil het niet weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:05

Haha,
Ik vindt ook erg knap en vraag mij af of ook echt wel werkt.
Paard dat in land staat te bibberen van de kou is voor mij wel een teken dat het dan wel zo verstandig is om een denken op te doen.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:37

Tja, hangt erg van het paard af.. Die van mij liet altijd erg duidelijk merken zijn deken op te willen. Het eerste teken was de mega diepe zucht als de deken opging en een kus voor vrouwtje tot zelf zijn deken optillen toen ik dacht dat hij wel een paar uurtjes zonder kon. Deken optillen, laten vallen, weer optillen, laten vallen en dan een duw met zijn hoofd. Hoezo communicatie? Deken opgedaan en beloond worden met een diepe zucht en een kusje. Ik had er geen bordje voor nodig, paard vertelde op zijn eigen manier wel wat hij graag wilde.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:43

Zwerte schreef:
Ik ben benieuwd naar het originele onderzoek, want zo op het eerste oog rammelt het aan alle kanten.
Veel variabelen volgens mij. 23 paarden, allerlei weersomstandigheden, dierentrainers die ze dus conditioneren... Eerst conditioneren en daarna twee dagen 'vrije' keuze? Vraag me sterk af hoe hier werkelijk een conclusie uit kan komen.

Belangrijkste wat ik me afvraag: is een paard wel in staat zo ver te denken? Beseft het dier wel dat de deken het gevolg is van dat ene bordje aanraken? En dat die deken zorgt voor minder last van dingen? Dat vraagt toch echt een bepaald cognitief vermogen, waarvan we tot nu toe aannemen dat paarden dit niet hebben. Dus hebben ze hier niet gewoon getest wat een individueel paard uberhaupt van het fenomeen deken vind?

Precies wat ik dacht! Want dat zou meteen betekenen dat een paard over oorzaak en gevolg kan nadenken!
Met andere woorden; deze wetenschappers beweren dat een paard (dat een deken prefereert) bedenkt "Laat ik dat specifieke bord aanraken want dan krijg ik lekker een deken!" Daar geloof ik niks van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:44

Over dit onderzoek had ik afgelopen winter al gelezen in de Noorse media. Ik heb overwogen om een bord met symbolen voor mijn ruin te maken maar later besloot ik dat hij dit jaar gewoon weer met regen een deken op krijgt. Hij vindt 't niet erg (als in: hij staat los als ik met de deken aan kom en wanneer ik de deken op doe blijft paard staan. Dat was met een eerdere deken (met minder goede pasvorm) wel anders)

BB1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:58

eigenlijk hetzelfde dan de signalen die je normaal krijgt, zoals ook al door andere bokkers hierboven aangegeven. Zie het echt niet voor me oom veel borden met pictogrammen te hebben zodat je paard je wat kan vertellen :=

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:13

Als ik het even betrek op mn eigen paard....als je hem eerst zou leren dat een bordje aanraken een beloning betekent, dan blijft hij de komende jaren zeer blij bordjes aanraken, ongeacht wat daar op staat. Zo denkt hij echt elke keer bij de smid lief te zijn. Zodra het bokje op de grond wordt gezet, begint hij zn rechterbeen op te tillen. Elke keer weer. Ooit heb ik dat namelijk beloond dus nu is het volgens hem altijd de bedoeling. Betekent dit dan dat hij graag zn voet daar op wil zetten? Nope, hij haat die houding. Betekent puur dat de positieve associatie keurig in zn hersentjes zit, niks meer en niks minder.

Dus ik ben nieuwsgierig of dit onderzoek bijv wel dubbelblind is gegaan, anders reageren de paarden teveel op de mensen die de bordjes vast houden.
Interessant onderzoek op zich, maar ik geloof dus geen bal van de eindconclusie. Daarvoor moet ik eerst zien hoe het is opgezet en wat de werkelijke resultaten waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:22

sflj schreef:
Zwerte schreef:

Precies wat ik dacht! Want dat zou meteen betekenen dat een paard over oorzaak en gevolg kan nadenken!
Met andere woorden; deze wetenschappers beweren dat een paard (dat een deken prefereert) bedenkt "Laat ik dat specifieke bord aanraken want dan krijg ik lekker een deken!" Daar geloof ik niks van.

Ligt er natuurlijk aan op welke manier ze hebben aangeleerd de bordjes aan te raken. :)
Immers is het wel vaker zo; jij vraagt iets ---> paard doet het (goed) --> jij beloont. Als een paard het dus goed zou doen door een bordje aan te raken en jij beloont hem met een deken op te doen (voor zover dat een beloning is voor een paard, dus geen eten etc.) dan leert hij wél "laat ik dat specifieke bord aanraken want dan krijg ik lekker een deken!".
Mocht je dat vaker herhalen krijgt hij dus door van "raak ik dit bordje aan dan krijg ik een deken op". Op dat moment heeft hij dus wel degelijk door wat de bedoeling is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:26

Mijn kinderen kunnen ook best heel goed aangeven of ze met of zonder jas naar buiten willen....
......dat neemt niet weg dat ze soms tegen hun zin in een jas aan hebben (of juist niet ftm)

Idem voor mijn paarden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 16:42

Tommie wilt geen deken op.
Op de één of andere manier doet hij de deken zelf af en versnippert de deken totdat er weinig van overblijft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:07

sflj schreef:
Zwerte schreef:

tuurlijk kunnen ze dat, hoe wil je ze anders wat leren? :? Ze bijten niet omdat daar een negatief gevolg op komt. Da's oorzaak-gevolg denken.

één van mijn paarden weigerd wanneer het te koud/te vochtig is naar zijn zin van zijn deken weg te stappen. Gaat dan heel ostentatief met z'n neus tegen het deken duwen. Voor mij duidelijk genoeg dat ie wel degelijk keuzes kan maken daarin. :+

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 17:11

Wat ongelofelijk interessant zeg! Gaan ze dit ook nog op grotere schaal proberen om het per ras/leeftijd meer in kaart te brengen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 19:19

NatasjavE schreef:
Mijn kinderen kunnen ook best heel goed aangeven of ze met of zonder jas naar buiten willen....
......dat neemt niet weg dat ze soms tegen hun zin in een jas aan hebben (of juist niet ftm)

Idem voor mijn paarden.

Precies!

Als mens weet je nou eenmaal (meestal) wat goed is voor een paard, en als het goed is om die deken op te hebben, ook al wilt paardlief dat niet: eej, tough shit hoor. Die deken krijgt ie dan toch wel. Paarden hebben nou eenmaal niet zoveel te willen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:30

:')
Mijn paard heeft echt geen visueel presentatiebord nodig om duidelijk te maken wat ze wil. Laat staan een trainer. _O-

Ik vraag mij af in wat voor omstandigheden die paarden gehouden werden. Was er ook gelegenheid tot schuilen in dat weiland? Op z'n minst uit de wind staan?

Ik ben zeker niet tegen het gebruik van een deken, bij verzwakte paarden, oude paarden, of wanneer je geen schuilmogelijkheid kunt bieden maar je paard zo toch zo veel mogelijk naar buiten kan. Of die enkeling die inderdaad zo hoog in de sport loopt dat het nodig is. (Nee niet dat ene B proefje op zondag...)

Maar degene die hier nu meteen roepen, aha, zie je wel! Gaan jullie het dan wel even om het half uur vragen of het paard nu nog op of af wil? Wel zo eerlijk he... Ipv van die mensen die er in september een deken opknallen, maanden niet komen, en hem er ergens in het voorjaar als ze zelf weer eens op het terras gezeten hebben, weer komen trekken. :roll:
(Natuurlijk begrijp ik dat er hier een grijs gebied tussen is. :j )

Oja, en -15 tot +20, dat zijn ook wel vreemde temperaturen. Dan zou je dus als conclusie kunnen trekken dat paarden kunnen leren preferenties aan te geven. Maar een deken prettiger? Normaal gesproken maak je zulke temperaturen toch niet in 2 dagen mee... Nietszeggend onderzoek op dat gebied dus.