Positie hoefbeen verandert naar mate paard ouder wordt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Positie hoefbeen verandert naar mate paard ouder wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 19:18

http://www.bokt.nl

Onderzoekers uit Californie, Amerika hebben aan de hand van bijna 1.000 röntgenfoto's van de voorvoeten van paarden bewezen dat de stand van het hoefbeen veranderd naar mate het paard ouder wordt. De onderzoekers hebben in hun onderzoek ook aan kunnen tonen dat er een verschil is tussen Quarterpaarden en andere rassen.

De onderzoekers hebben 544 röntgenfoto's van beide voorvoeten van paarden van allerlei komaf bekeken. Daarnaast zijn er 278 röntgenfoto's bekeken van voorvoeten van Quarters. De leeftijd van de paarden was bekend. De onderzoekers lette hierbij op de onderkant van het hoefbeen en het gebied direct onder het hoefbeen.

Uit deze foto's blijkt dat er elk jaar een verschil optreed van 0,28 procent in dit gebied. Bij Quarters treed er elk jaar een verschil op van 0,33 procent. Dit verschil treedt in beide hoeven vrijwel gelijkmatig op.

Het complete (Engelstalige) onderzoek lees je hier

Babbelientje

Re: Positie hoefbeen veranderd naar mate paard ouder wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:36

Interessant, maar het is veranderT, met een t ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:50

WatVoor bekapping kregen de paarden? Wel of geen ijzers? Vraag me af of dit leeftijd is of dus een foutieve bekapping met al dan niet ijzers

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 20:51

mooi is dat...mijn paard is 28 en heeft al vier hoefbeenkantelingen.Dat word er dus niet beter op begrijp ik ;)

Amaryllis

Re: Positie hoefbeen verandert naar mate paard ouder wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 22:56

Is niet echt nieuws, toch? Dit wist mijn boerenverstand ook al zonder dit onderzoek :-)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 01:39

Amaryllis schreef:
Is niet echt nieuws, toch? Dit wist mijn boerenverstand ook al zonder dit onderzoek :-)

Echter is boerenverstand geen wetenschappelijk onderzoek, waarbij er regels en richtlijnen zijn die ervoor zorgen dat een onderzoek zo correct en objectief mogelijk wordt uitgevoerd. Daardoor kan het als onderbouwing gebruikt worden in wetenschappelijke artikelen, discussies en richtlijnen voor veeartsen. Het hoeft dus voor een 'boerenverstand' niet nieuw te zijn, maar wel dat het nu wetenschappelijk bewezen is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:33

Amaryllis schreef:

mijn boerenverstand wist het niet...

tienus63

Re: Positie hoefbeen verandert naar mate paard ouder wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:47

Gebeurt bij mensen ook, het is niet voor niets dat de schoenen gericht op een oudere doelgroep een bredere leest hebben. Je voeten zakken uit.
Maar volgens mij geldt dit voor een ieder die op benen c.q. poten loopt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:40

tienus63 schreef:
Gebeurt bij mensen ook, het is niet voor niets dat de schoenen gericht op een oudere doelgroep een bredere leest hebben. Je voeten zakken uit.
Maar volgens mij geldt dit voor een ieder die op benen c.q. poten loopt.

zakken jou nagels ook uit dan? ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:10

Maartje1990 schreef:
WatVoor bekapping kregen de paarden? Wel of geen ijzers? Vraag me af of dit leeftijd is of dus een foutieve bekapping met al dan niet ijzers

Precies.
Net als dat de bloeddruk stijgt bij mensen bij het ouder worden. Dus werd dat normaal gevonden. Totdat ze natuurvolkeren onderzochten ; daarbij bleek de bloeddruk te dalen met de leeftijd!! Gevolg van verkeerde voeding en te weinig beweging in de westerse wereld.

Dus dat de stand verandert kan het gevolg zijn van verkeerde huisvesting en voeding. Interessant zou zijn om hetzelfde onderzoek bij wilde paarden te doen.