Linkshandige ruiters zouden wel eens in het voordeel kunnen zijn wat betreft het aannemen van de ideale houding in het zadel. Anaëlle Faouën en Katrina Merkies hebben een studie uitgevoerd om te bepalen of links- of rechtshandigheid een invloed zou hebben op de houding van de ruiter.
De onderzoeksters hebben ontdekt dat, hoewel alle ruiters een bijna ideale houding kunnen aannemen op een stilstaand paard, de toenemende beweging van het paard een invloed heeft op de symmetrie van de ruiter. Rechtshandige ruiters hebben de neiging om meer naar voren te leunen en hun benen meer naar voren te leggen. De houding van de linkshandige ruiters kwam dichter bij de ideale lijn, die van het oor over de schouder en de heup naar de hiel loopt.
Volgens de onderzoeksters hebben ruiters al vroeg in hun ruitercarrière geleerd dat de ideale ruiterhouding een verticale lijn van het oor, de schouder, de heup en de hiel moet laten zien, en dat het gewicht gelijkmatig moet verdeeld zijn over de twee zitbeenknobbels. Zonder die correcte houding kunnen de ruiters niet de juiste hulpen geven, en dat heeft een invloed op de prestaties. Een voorkeur voor een kant kan de symmetrie van de ruiterhouding beïnvloeden en duidelijke communicatie met het paard in de weg staan, zeggen ze.
De onderzoeksters wilden bepalen of er een verband bestaat tussen de lateraliteit en de symmetrie van de ruiter. Vijfentwintig amazones, 18 rechtshandig en 7 linkshandig, namen deel aan het onderzoek. Ze gaven demografische informatie en details over de discipline waar ze actief waren, hun niveau en hoe vaak ze reden. Elke amazone werd gefilmd tijdens het rijden met haar eigen paard, en kreeg merktekens bevestigd aan de oren, de schouders, de heupen, de knieën en de enkels. Uit de opnames werden stills gehaald van zowel de rechter- als de linkerkant en de achterkant, terwijl de amazones op een rechte lijn stilstonden, stapten, draafden en galoppeerden.
De symmetrie van de ruiters werd bepaald door de hoek tussen een horizontale lijn die getrokken werd door de oren, schouders, heupen, knieën en enkels, vanuit een verticale referentielijn. In de analyse werd rekening gehouden met de scheefheid van het paard, en ook met de verplaatsing van de ruggengraat van het paard met die van de ruiter.
De onderzoeksters zagen dat de houding van de ruiters in stilstand erg dicht bij de ideale houding kwam. Alle ruiters verschilden echter qua hoofdhouding, beenhouding, kniehouding en borsthouding, als ze de linkerkant met de rechterkant vergeleken. Beginnende ruiters leunden meer naar voren dan gevorderde ruiters. Rechtshandige ruiters leunden meer naar voren en hielden hun hoofd meer naar rechts. Ze draaiden ook hun lichaam meer naar rechts, hielden hun benen meer naar voren en hadden de knieën meer geopend. Linkshandige ruiters hielden hun hoofd meer naar voren en duwden hun rechterhiel meer naar beneden.
dan ben ik gok ik uitzondering. Aangenaam: linkshandige zoutzak
Anoniem
Geplaatst: 22-08-14 14:00
Het feit dat ik linkshandig ben is dan zeker niet bekend bij mijn zware armen, wiebelbenen en kapstokvoeten
Nano05
Geplaatst: 22-08-14 14:02
Haha, hier ook linkshandige met beroerde zit , denk als wij met dat onderzoek hadden meegedaan, de resultaten heel anders waren
berdien85
Geplaatst: 22-08-14 14:03
xBerber schreef:
Ja doei ik ben linkshandig, maar kom zeker in de aanmerking voor een award voor de meest slechtzittende ruiter.
Odetje92
Geplaatst: 22-08-14 14:07
Leuk onderzoek, al vraag ik me wel af of de uitkomst ook zo is op een grotere groep, ik vind 25 ruiters namelijk te weinig om een goed beeld te kunnen geven
rea
Geplaatst: 22-08-14 14:08
Ga ik gelijk navragen aan m'n instructrice Wie weet benader ik het ideaal wel !
Hmm hier een linkshandige... maar mijn armen en benen leefden echt een eigen leven in het zadel toen ik nog reed... en dat was niet echt in de buurt van de ideale lijn
Anoniem
Geplaatst: 22-08-14 14:46
Op je kont zitten, tieten naar voren, ellebogen naar binnen. Hoorde mijn instructrice dit toch regelmatig roepen.
Felicxa
Geplaatst: 22-08-14 14:51
Morganlefay schreef:
Op je kont zitten, tieten naar voren, ellebogen naar binnen. Hoorde mijn instructrice dit toch regelmatig roepen.
Waar is mijn like knop?
Knolledol
Geplaatst: 22-08-14 14:52
Ik ben linkshandig maar om te zeggen dat mijn houding zo goed is
FCSA
Geplaatst: 22-08-14 14:53
Ik kan me voorstellen dat linkshandigen ook in het voordeel zijn omdat de meeste paarden rechtgebogen zijn. Rechtshandigen versterken dat; linkshandigen compenseren het beter.
Jaja, dat zal dan toch. Kreeg vd week van mn instructrice te horen dat ik scheef zit, mn hakken niet uitdruk en in galop op een kip lijk. Verre van ideaal dus
luffwinny
Geplaatst: 22-08-14 15:21
Dat geloof ik zeker , mijn linkerhand echt perfect maar als we het dan over rechts hebben, die lijd echt zijn eigen leven
Als linkshandige ben ik het uiteraard helemaal eens met de conclusie van het onderzoek
Kan me er wel iets bij voorstellen, in een wereld gedomineerd door rechtshandigen zijn de linkspoten gedwongen om beide kanten te ontwikkelen. Ik denk dan ook dat de gemiddelde linkshandige veel meer met rechts kan dan de doorsnee rechtspoot met links.