Rechtbank stuurt Van Paesschen naar de WEG

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Rechtbank stuurt Van Paesschen naar de WEG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 22:17

http://www.Equnews.be
Ingezonden

Constant Van Paesschen mag, neen moet naar Normandië volgens een uitspraak van de rechtbank enkele uren geleden. De KBRSF moet hem in het team van 4 ruiters opnemen.

Het Belgisch Arbitragehof voor de Sport heeft vandaag beslist dat Constant Van Paesschen en het paard Citizenguard Toscan de Saint-Hermelle als effectieve deelnemer moeten worden opgenomen in de nationale selectie jumping voor de Wereldspelen in Normandië.

"Het is een grote overwinning", verheugt Alain Van Campenhoudt zich, eigenaar van Citizenguard Toscan de Saint-Hermelle en sponsor van Constant Van Paesschen. "We hebben verdere stappen ondernomen omdat de niet-selectie van Constant ongegrond was. Onze bedoeling was niet om deuren open te breken, maar we konden zijn niet-selectie niet accepteren." De goede resultaten van Constant en zijn paard en hun opmerkelijke progressie in de klassementen van de FEI werden onvoldoende in acht genomen door de Belgische Federatie die weigerde om haar motieven mee te delen waarom Constant en zijn paard niet werden geselecteerd. "We verheugen ons dat het BAS deze moedige beslissing heeft genomen waarmee zij een duidelijk signaal geeft aan de Federatie dat het noodzakelijk is om transparante selectiecriteria voorop te stellen en om de motieven van haar beslissing te communiceren" stellen de advocaten Elisabeth Matthys en Audry Stévenart (Stibbe).

Verwant artikel
[VN] [WEG] Belgisch en Frans springteam bekend
[VN] [WEG] Van Paesschen vecht niet-selectie springteam aan

Lienek

Re: Rechtbank stuurt Van Paesschen naar de WEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:21

Top! Fijn dat hij nu toch mee kan! Het is hem gegund!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:23

+:)+

Hopelijk laat hij ze daar zien dat hij zijn selectie verdiende.

Tinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 00:01

Hij zit niet in het team. Is ook niet eerlijk tegenover de andere.
http://equnews.be/varia/persbericht-kbr ... -selectie/

Mijn mening over dit is dat het ronduit belachelijk is wat hij heeft gedaan (ik denk dat er nog vele andere belgen hetzelfde denken). De chef d'equipe maakt een beslissing, leg je er dan ook bij neer. Hij had misschien wel een plek in het team verdient, maar de andere 5 die er nu inzitten verdienen deze kans zeker ook. Van Paesschen is nog jong, hij zal nog genoeg kansen krijgen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:32

Tinexx schreef:
Hij zit niet in het team. Is ook niet eerlijk tegenover de andere.
http://equnews.be/varia/persbericht-kbr ... -selectie/

Mijn mening over dit is dat het ronduit belachelijk is wat hij heeft gedaan (ik denk dat er nog vele andere belgen hetzelfde denken). De chef d'equipe maakt een beslissing, leg je er dan ook bij neer. Hij had misschien wel een plek in het team verdient, maar de andere 5 die er nu inzitten verdienen deze kans zeker ook. Van Paesschen is nog jong, hij zal nog genoeg kansen krijgen.

Komt dit niet bij de eigenaar/sponsor vandaan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:50

Als je je plek bij een team door een rechtbank moet laten afdwingen, weet niet hoor. Dat is toch niet hoe ik mijn sportcarrière zou laten verlopen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 07:51

Gini schreef:
Als je je plek bij een team door een rechtbank moet laten afdwingen, weet niet hoor. Dat is toch niet hoe ik mijn sportcarrière zou laten verlopen.

zou een gezellige sfeer zijn in zo'n team

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 09:59

Ja maar zijn paard onterecht laten afkeuren is ook geen mooie manier om één van de best belgische springruiters uit het team te houden.
Jos Lansink en Jos Verlooy hebben veel minder gepresteerd het laatste jaar en ik snap best dat ze talent willen gaan combineren met ervaring, maar ze mochten dan beter communiceren en desnoods Verlooy of Lansink als reserve zetten, maar het is gemakkelijker om een jonkie thuis te laten dan tegen een Jos Lansink te zeggen dat hij 'maar' reserve is. Als je naar hun rijstijl kijkt dan zie je meteen dat de nieuwe generatie over meer techniek beschikt als de vorige. Voor mij dus volledig onterecht dat deze 2 wel in het team zitten en Constant niet.
Tinexx: het argument hij is nog jong vind ik dus geen argument. Kan binnen het jaar verlamd raken en heeft het dan ook niet gehad... Jos Lansink heeft al kansen genoeg gehad als je het op die manier bekijkt en Verlooy staat lager als Constant in de ranking en is ongeveer even oud... Ik snap zelf helemaal niet waarom ze Verlooy in het team hebben geplaatst. Die heeft de laatste jaren geen successen geboekt... geen enkele CSI op zijn naam geschreven tenzij in de jonge paarden rubrieken.

Tinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:52

Jos verlooy heeft het laatste jaar uitstekend gepresteerd. Ik zeg niet dat Van Paesschen dit niet gedaan heeft eh.
En wie zegt dat het paard onterecht is afgekeurd? Heb ik nergens gelezen, enkel op dit forum en is enkel door jou gezegd. Gravenmeier zal wel een hele goede (geldige) reden hebben om hem uit het team te laten.
Je zegt dat Jos Lansink genoeg kansen heeft gehad, maar dit is misschien ook zen laatste eh.

Als je zo je plaats in een team moet afdwingen ben je kinderachtig bezig en is respectloos voor de andere ruiters en de chef d'equipe (Gravenmeier en Demeersman). Gun het je mederuiters en leg je er bij neer.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:11

Ik heb contact met verschillende namen in de jumping wereld en dan hoor je wel vaak wat niet in de boekjes staat, maar wel een feit is. Zo hebben ze hem niet netjes verteld dat hij geen deel uitmaakte van het team omdat hij bvb te jong is, zijn prestaties niet goed genoeg zijn of dergelijke, maar hebben ze zijn paard laten afkeuren. Bij een herkeuring door andere DA bleek zijn paard volledig in topform te zijn...waarom denk je dat hij zijn paard aan een andere ruiter meegaf om de WEG mee te lopen...

En waarom zou je een selectie niet mogen aanvechten als je er onterecht uit geweerd werd ? Ja je hebt mensen die zich daar gewoon bij neerleggen, maar als je er jaren naartoe werkt, sponsers hebt die op hun manier ook druk uitoefenen en je logischerwijs op basis van prestaties en beschikbare paarden gewoon in het team hoort te zitten waarom zou je je er dan bij neerleggen ? Het wordt tijd dat er niet ja en amen wordt geroepen op de 'achtergrond' praktijken die bij het Belgische selectie team bezig zijn. FEI gaf geen enkele grondige reden om hem niet te selecteren buiten dat ze naar de combinaties keken die het meest in form waren...ja dan heeft hij toch bewezen dat hij daarbij hoort.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:14

Top. Hij moet gewoon :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:15

Achter de schermen van dit soort evenementen speelt natuurlijk naast het sportieve zeker ook de financiele kant. Als eigenaar van een paard dat daar loopt en goed presteert kan je dat een flinke duit opleveren.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:19

betadine schreef:
Ja maar zijn paard onterecht laten afkeuren is ook geen mooie manier om één van de best belgische springruiters uit het team te houden.
Jos Lansink en Jos Verlooy hebben veel minder gepresteerd het laatste jaar en ik snap best dat ze talent willen gaan combineren met ervaring, maar ze mochten dan beter communiceren en desnoods Verlooy of Lansink als reserve zetten, maar het is gemakkelijker om een jonkie thuis te laten dan tegen een Jos Lansink te zeggen dat hij 'maar' reserve is. Als je naar hun rijstijl kijkt dan zie je meteen dat de nieuwe generatie over meer techniek beschikt als de vorige. Voor mij dus volledig onterecht dat deze 2 wel in het team zitten en Constant niet.
Tinexx: het argument hij is nog jong vind ik dus geen argument. Kan binnen het jaar verlamd raken en heeft het dan ook niet gehad... Jos Lansink heeft al kansen genoeg gehad als je het op die manier bekijkt en Verlooy staat lager als Constant in de ranking en is ongeveer even oud... Ik snap zelf helemaal niet waarom ze Verlooy in het team hebben geplaatst. Die heeft de laatste jaren geen successen geboekt... geen enkele CSI op zijn naam geschreven tenzij in de jonge paarden rubrieken.

_/-\o_
alleen wat betreft Verlooy ben ik het niet me je eens ...was de enige belgische finalist verleden jaar op de EK..en hij heeft zijn bijdrage dit jaar in de NC meer dan succesvol geleverd ..zat in het team in Lummen, St Gallen , La baule , Hicksted
kwam DE grote prijs van Aken uit met slechts één springfout : enkel Wathelet deed beter daar
Laatst bijgewerkt door besita op 22-08-14 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:27

Bovendien neem je naar zo'n evenement de combinaties mee die hebben bewezen mee te draaien met de top , en NU in vorm zijn naar het evenement toe ..dat is Constant zeker en vast ..
Lansink heeft met zijn paard nog niets bewezen dit jaar en volgens een persbericht van de KBRSF is hij geselecteerd " omdat hij heeft aangegeven dat zijn paard er klaar voor is " ..dat is toch geen selectiecriteria ?? Lejeun geeft momenteel in alle mogelijke interviews aan dat Vigo in topvorm is en zo een kampioenschap zou kunnen lopen .. waarom mag hij dan niet ? :+

Men heeft dit jaar gekozen voor een jong team ..deze jongens hebben overal bewezen er helemaal voor te staan en te gaan ( in de landenwedstrijden etc ) !! en dan ga je ze op deze manier belonen .. Jos V op de bank en Constant niet eens mee ?? Zo motiveer je in ieder geval geen ruiters meer om voor je vaderland te starten ( kunnen ze weer naar Oekraine en Azerbedjan vluchten ) , zorg je ervoor dat eigenaren hun paarden door buitenlanders laten uitbrengen of voor verkoop kiezen ..en dat bvb onze grootste handelsstallen ( Stephex , Ashford , Ecaussinnes etc ) buitenlandse ruiters in dienst nemen !!

Tinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:31

betadine schreef:
Bij een herkeuring door andere DA bleek zijn paard volledig in topform te zijn...waarom denk je dat hij zijn paard aan een andere ruiter meegaf om de WEG mee te lopen...

Bij mijn weten heeft hij Cadjanine meegegeven met een andere ruiter en niet Toscan (zijn beste paard, dat volgens jou dan afgekeurd is). Als hij in het team zou zitten, was het toch met Toscan hoor.

Ik zit elke dag tussen de internationale top. Dus ik ken de wereld, ik weet ook waar ik het over heb. Verlooy (en ook Lansink) hebben veel meer ervaring in de nations cup. De laatste keer dat Van Paesschen geselecteerd was voor de nations cup is hij niet van start gegaan omdat zijn paard 'niet fit' was.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:37

Besita: Je hebt gelijk over Verlooy, hij heeft inderdaad wel mooie sport laten zien daar. Excuses :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:38

Jos Lansink heeft inderdaad genoeg bewezen om gemakkelijker door een selectie te komen dan het jonge grut. Ik vind daar eigenlijk niks raars aan.
Vigo van Lejeune loopt toch geen wedstrijden meer? Hoe kan die in topvorm zijn?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:43

Constant was in Rome NC dubbel nul en dat was de bijdrage dat we daar wonnen ,sindsdien is ie door een vete met DA en bondscoach altijd maar weer aan de kant gezet ..
Lansink heeft nog helemaal niks gepresteerd dit jaar met Ensor !

sorry hoor maar on onze jonge talenten als " het jonge grut " af te serveren vind ik niet netjes , nogmaals ze hebben bewezen het DIT jaar te kunnen ..
in de engelse equipe bvb hebben ze op een gegeven moment ook de swith gemaakt om jonge talenten op te nemen in het team ..denk maar aan Scott , Ben en nu onze halve belg Joe .. wat als je die jongen steeds aan de kant laat staan onder het mom van ze hebben geen ervaring ??

Tinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:46

Vigo loopt inderdaad geen wedstrijden meer. Ik weet niet waar je dit gelezen hebt Besita.

Niet enkel Van Paesschen heeft dubbel nul gesprongen in Rome. Dus het komt niet enkel door hem dat ze daar wonnen.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:48

Gini: Door hem nog dagelijks in conditie te houden?

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:49

Je hoeft toch geen wedstrijden te rijden om een paard in conditie te hebben?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:52

besita schreef:
Constant was in Rome NC dubbel nul en dat was de bijdrage dat we daar wonnen ,sindsdien is ie door een vete met DA en bondscoach altijd maar weer aan de kant gezet ..

Zo is dat -O- , maar hij moet zijn mond houden en mag zijn niet selectie niet aanvechten volgens sommigen...
Ergens hoop ik dat Cadjanine daar een mooie prestatie neerzet boven de Belgen. Ook al verwacht ik dat niet meteen omdat ze nog niet zo ervaren is als Toscan. Het is wel een sterk signaal dat hij hiermee geeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:56

Maar wat dan? Een jong team sturen enkel en alleen om een jong team te sturen? Ze moeten toch ook iets gepresteerd hebben? En ik zeg niet dat Constant dat helemaal niet gedaan heeft (dat zou maar erg zijn) maar om er nou van achterover te vallen en niet te snappen dat die niet geselecteerd is, nou nee, zo constant zijn zijn prestaties nu toch ook weer niet.
Bij de Philippaerts-broertjes heeft het toch ook een tijd geduurd. Natuurlijk wonnen die jonge gasten hier en daar wel iets of hoorden ze bij het toptien-klassement, maar het is toch pas sinds een tweetal jaar dat je echt van constante prestaties kan spreken en dat ze ook de grotere wedstrijden kunnen winnen. Constant zit nu in die fase: hij begint op te komen, begint al wat meer wedstrijden goed te rijden, maar om nu moord en brand te schreeuwen omdat die niet geselecteerd voor de WEG, zo goed vind ik hem inderdaad niet. Al mag die er van mij wel bij, ik heb niets tegen Constant. Ik schat hem ongeveer evenwaardig aan Pieter Devos.

En over Jos Lansink, tja, daar blijf ik met mijn gedachte: een ouwe gediende die zijn strepen verdiend heeft, mag van mij zo geselecteerd worden. Je noemt nu net de Britten, besita, maar als er nou 1 team is die heel lang zijn anciens aanhoudt, dan is het wel het Britse springteam. Die mannen zijn 60 en springen nog rond. Dat is ook pas recent dat die hier en daar wat jong talent mee laten opdraven (wat België dus ook doet, een mix van jong en oud).

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 11:59

C2012 schreef:
Je hoeft toch geen wedstrijden te rijden om een paard in conditie te hebben?

Je gaat niet een paard enkel en alleen in de achtertuin trainen en dan meteen op de WEG uitbrengen. Hoogst oneerlijk naar het paard toe.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 12:01

Gini schreef:
Maar wat dan? Een jong team sturen enkel en alleen om een jong team te sturen? Ze moeten toch ook iets gepresteerd hebben? En ik zeg niet dat Constant dat helemaal niet gedaan heeft (dat zou maar erg zijn) maar om er nou van achterover te vallen en niet te snappen dat die niet geselecteerd is, nou nee, zo constant zijn zijn prestaties nu toch ook weer niet.
Bij de Philippaerts-broertjes heeft het toch ook een tijd geduurd. Natuurlijk wonnen die jonge gasten hier en daar wel iets of hoorden ze bij het toptien-klassement, maar het is toch pas sinds een tweetal jaar dat je echt van constante prestaties kan spreken en dat ze ook de grotere wedstrijden kunnen winnen. Constant zit nu in die fase: hij begint op te komen, begint al wat meer wedstrijden goed te rijden, maar om nu moord en brand te schreeuwen omdat die niet geselecteerd voor de WEG, zo goed vind ik hem inderdaad niet. Al mag die er van mij wel bij, ik heb niets tegen Constant. Ik schat hem ongeveer evenwaardig aan Pieter Devos.

En over Jos Lansink, tja, daar blijf ik met mijn gedachte: een ouwe gediende die zijn strepen verdiend heeft, mag van mij zo geselecteerd worden. Je noemt nu net de Britten, besita, maar als er nou 1 team is die heel lang zijn anciens aanhoudt, dan is het wel het Britse springteam. Die mannen zijn 60 en springen nog rond. Dat is ook pas recent dat die hier en daar wat jong talent mee laten opdraven (wat België dus ook doet, een mix van jong en oud).

Prestaties van Toscan lijken mij toch vrij constant te zijn, en vooral ook getuigen van momenteel in de juiste vorm te zijn: https://data.fei.org/Horse/Performance. ... A5ED1D7F0D
Leg daar dan bijvoorbeeld eens die van Ensor naast: https://data.fei.org/Horse/Performance. ... 8107289E01
Lijkt mij toch dat er extra-sportieve redenen meespelen bij de federatie...