Duitse springruiter Dreher gediskwalificeerd na spoorwond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Duitse springruiter Dreher gediskwalificeerd na spoorwond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 09:09

www.horseandhound.co.uk / bokt.nl

De Duitse springruiter Hans-Dieter Dreher en zijn paard Embassy II zijn afgelopen weekend niet meer van start gegaan in de barrage van de Longines Global Champions Tour in Londen. De combinatie had zich nochtans gekwalificeerd met twee foutloze rondes. Voor de barrage werd echter een wond vastgesteld bij Embassy II, die veroorzaakt was door een spoor. Dreher werd daarom gediskwalificeerd. De barrage werd gewonnen door de Brit Scott Brash.

"Het paard kwam langs voor de verplichte controle, en het was snel duidelijk dat het dier een wond door een spoor op de flank had. Het paard bloedde," zei Stephan Ellenbruch, voorzitter van de FEI-grondjury. "De grondjury moet op dat moment beslissen of er verdere gerechtelijke stappen worden ondernomen tegen de ruiter. We hebben beslist om dat niet te doen, de ruiter heeft een mondelinge waarschuwing gekregen, want er was geen aanwijzing dat het paard mishandeld was. Iedereen weet dat dergelijke dingen kunnen gebeuren, maar de regels van de FEI zijn erg streng wat dat betreft. Van wat we gezien hebben bij het paard en wat de ruiter tijdens de proef deed, kunnen we niet afleiden dat er sprake is van mishandeling. We zullen dus geen verdere acties ondernemen zoals een sanctie of een waarschuwingskaart."

Lees ook: [VN] Maikel van der Vleuten doet goede zaken in Londen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:02

LiesbethDW schreef:
www.horseandhound.co.uk / bokt.nl

We hebben beslist om dat niet te doen, de ruiter heeft een mondelinge waarschuwing gekregen, want er was geen aanwijzing dat het paard mishandeld was. Iedereen weet dat dergelijke dingen kunnen gebeuren, maar de regels van de FEI zijn erg streng wat dat betreft. Van wat we gezien hebben bij het paard en wat de ruiter tijdens de proef deed, kunnen we niet afleiden dat er sprake is van mishandeling. We zullen dus geen verdere acties ondernemen zoals een sanctie of een waarschuwingskaart."

Lees ook: [VN] Maikel van der Vleuten doet goede zaken in Londen

kán gebeuren??Sorry hoor maar je prikt je paard toch niet perongeluk tot bloedens toe

Anoniem

Re: Duitse springruiter Dreher gediskwalificeerd na spoorwond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:04

Als de FEI dit soort zaken al normaal vind, hoe moet dat dan verder met eerlijke sport? Een paard wat bloed is gewoon niet goed, opzettelijk of niet.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:06

Ik vind t alleen maar goed dat ze m.aan de kant houden. Stel je voor dat ie door was gereden met die wond, nog meer open trappen. Echt niet!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:08

Paard kan bijvoorbeeld ook tegen de wand aan zijn gelopen, of een ander paard tegen het jouwe. Als je dan net je been verkeerd hebt liggen kan dit inderdaad gebeuren. En hij is gediskwalificeerd, dus er zijn toch maatregelen genomen? Persoonlijk lijkt me dit prima voor nu. Mocht hem volgende week hetzelfde 'overkomen' is het vroeg genoeg voor maatregelen imo.

Lunafans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:34

Ik vind het goed dat ze hem niet mee hebben laten doen stel voor dat de wond verder open was gegaan

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:00

Suusje92 schreef:
Ik vind t alleen maar goed dat ze m.aan de kant houden. Stel je voor dat ie door was gereden met die wond, nog meer open trappen. Echt niet!

Geloof me, van trappen is bij deze ruiter geen sprake hoor. Hij heeft het opgelopen in de springring, waar een hoog en moeilijk parcours stond, ze moeten maar eens een hoge harde sprong nemen, ruiter misschien wat uit balans, houdt been aan, en tja bij een dun zacht velletje is dat gauw gebeurd.. Dus dat KAN zeker wel gebeuren..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:05

Dreher is idd geen brute ruiter, en Embassy al helemaal geen die veel spoor nodig heeft.
Topknolletje!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:07

Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat hij hem opengetrapt heeft, combi van dunne huid en idd een missprong kan al genoeg zijn, dat hij niet start is terecht, eerst maar laten genezen, is niet eerlijk tov het paard om hem zo te starten. Embassy kennende is geen paard wat je zomaar even in mekaar trapt en ook dreher is geen brute ruiter.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:12

Niets voor niets ben ik tegen spoor gebruik..........maar ja

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:28

Wel een ander rondje, maar toch. Ik zie hier zeker geen brutale ruiter of tam paard!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:48

s0173957 schreef:
Dreher is idd geen brute ruiter, en Embassy al helemaal geen die veel spoor nodig heeft.
Topknolletje!

Waarom dan rijden met sporen zou je denken he.

Hij had een diskwalificatie ook kunnen voorkomen door zich al terug te trekken als je weet dat je paard een wondje heeft op een plek die je zeker gaat raken tijdens een barage.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 16:55

dit gaat ook niet om een b parcours he ;)
tuurlijk kon ie dat, maar wie weet niet gezien, of pas opengegaan toen ie erop zat. Dit zijn gewoon moeilijke kwesties om over te oordelen denk ik als je er niet bij bent.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:12

Gillbo schreef:
s0173957 schreef:
Topknolletje!

Waarom dan rijden met sporen zou je denken he.

Hij had een diskwalificatie ook kunnen voorkomen door zich al terug te trekken als je weet dat je paard een wondje heeft op een plek die je zeker gaat raken tijdens een barage.

Tja, omdat het een dekhengst is en blijft bvb. Het is opgemerkt toen hij de ring uitkwam na de 2e ronde en voor zijn barrage. Deze paarden worden nauwkeurig nagekeken voor ze ring binnen gaan hoor, dus ruiter wist waarschijnlijk van niks. Ik vind de uitsluiting ook terecht en begrijpelijk, maar dit is gewoon iets dat kan gebeuren, ruiter treft hierbij niet echt schuld. Niks om met de vinger te wijzen, niks om te associëren met mishandeling...

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:39

Het is natuurlijk niet omdat je op tv of op wedstrijden zelf een ruiter 'rustig' en netjes ziet rijden dat er achter de schermen niets gebeurd dat eigelijk niet door de beugel kan, waardoor er dus zulke regels zijn gekomen. Ik zeg niet, NIET dus dat het hier ook zo het geval is het kan dus idd ook brute pech zijn en op de verkeerde moment op de verkeerde plaats teveel druk en je kan al een wondje hebben en dat gaat het snel verder natuurlijk.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:05

Ik zie op landelijke concoursen wel eens paarden erger uit de ring komen hoor, wordt dan weer niks aan gedaan :n

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:07

dots83 schreef:
Ik zie op landelijke concoursen wel eens paarden erger uit de ring komen hoor, wordt dan weer niks aan gedaan :n

Dacht hetzelfde..

x_channel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:51

ja dat is ook zo, wat je daar soms ziet gaat zelfs nog een stapje verder. Tegenwoordig worden er nogal snel zware spore, bitten e.d. gebruikt wat zeker niet altijd nodig is. En stel ik mij ook de vraag of de ruiter (soms nog erg jonge kinderen) wel het juiste gebruik kunnen handteren.