www.paardenlifestyle.com
Al twaalf jaar kan ik zeggen dat ik een ‘Z-ruiter’ ben en al twaalf jaar ben ik niet verder gekomen dan dat. Nu is het mijn doel om binnen 12 maanden de subtop te behalen. Om dat te kunnen bereiken, zal ik het anders moeten gaan aanpakken dan dat ik de afgelopen jaren heb gedaan.
In deze vijfdelige blogserie kijk ik naar succesvolle ondernemers en maak ik een vertaalslag van de belangrijkste lessen uit het ondernemerschap over het behalen van je doelen en succesvol zijn naar de dressuursport.
Wat je ook wilt bereiken, of dat nu in je werk is, je persoonlijke leven of bijvoorbeeld met je paard, de eerste vraag waar het allemaal mee begint is niet ‘kan ik dit wel?’ en ook niet ‘kan mijn paard dit wel?’ Nee, de eerste vraag die je jezelf moet stellen volgens succesvolle ondernemers zoals Simon Sinek en Tony Hsieh is ‘waarom wil ik dit bereiken?’
Zeker wanneer je voor een doel wilt gaan dat veel van je doorzettingsvermogen vergt, is het belangrijk dat je echt goed weet waarom je iets wilt bereiken en dat het antwoord jou inspireert én motiveert. Malene heeft hier al eerder een blog over geschreven waarin ze uitlegt dat je “waarom” je doel bepaalt en je ook helpt om gemotiveerd te blijven.
Uiteindelijk draait het allemaal om gelukkig zijn
Het is nog niet zo eenvoudig om te bedenken wat jouw “waarom” is voor het rijden van wedstrijden of voor het paardrijden in het algemeen. Om meer te weten te komen over de “waarom-vraag,” vroeg de Amerikaanse ondernemer Tony Hsieh verschillende mensen naar hun doelen in het leven en stelde vervolgens de vraag ‘waarom.’
Nadat hij antwoord kreeg, herhaalde hij de vraag ‘waarom’ en bleef dat een paar keer doen. Uiteindelijk kwam het er altijd op uit dat men dacht dat het hen gelukkiger zou maken. Gelukkiger worden lag aan de basis van de doelen en was hun waarom.
Lees hier de rest van de Blog