Jesper Romp wint Grote Prijs van Het Vechtdal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Jesper Romp wint Grote Prijs van Het Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 08:52

www.knhs.nl

De 19-jarige Jesper Romp en Balouska (v. Stakkato Gold) wonnen zondag de Grote Prijs van Het Vechtdal op het CSI 3* Jumping De Driehoek. Een verrassende winnaar, want het was voor het eerst dat hij in een internationale Grote Prijs van start ging. "Ik heb een heel constant seizoen achter de rug en kreeg daarom van de bondscoaches Roelof Bril en Rob Ehrens de startplaats toegewezen die de organisatie beschikbaar stelt voor een jeugdruiter", vertelde hij.

Voor veel ruiters was dit evenement ook een ideale voorbereiding op de wereldkampioenschappen springen, die in de tweede week van de WEG van start gaan. Zo reed Gerco Schröder Glock's London N.O.P. in een bijrubriek en kwam ook Jeroen Dubbeldam met Zenith SFN aan de start. Dubbeldam plaatste zich met zijn WK paard wel voor de barrage van de Grote Prijs, maar tikte daarin een paaltje af en eindigde als elfde van de 13 barrageruiters. Daarnaast kwamen ruiters uit Spanje, Egypte, België en Colombia aan de start om zich via Ommen voor te bereiden op de WEG.
Voor de parcoursbouw tekende de Argentijn Guilherme Jorge en Jesper Romp was zeer over de wijze van bouwen te spreken. "Ik vond het een mooi parcours. Niet extreem technisch, maar belangrijk was dat je in het goede ritme reed. Je moest steeds naar voren rijden in plaats van terug-afstanden te hebben. Ook zaten er soms onlogische wendingen in. Voor je gevoel moest je rechts af, terwijl je links af moest. Daarbij waren de wendingen vaak ook net iets scherper dan we in Nederland meestal voorgeschoteld krijgen", analyseerde Jesper de parcoursbouw.
Jesper moest halverwege de deelnemersveld van start gaan en besloot er voluit voor te gaan. "Zo vaak krijg ik niet de kans om in een wedstrijd als deze van start te mogen gaan en Ben Schröder - de BWG Stables zijn eigenaar van Balouska - begeleidde me en vertelde me dat ik hoe dan ook foutloos moest rijden, omdat ik dan al zeker zou zijn van een goede klassering. Maar ik wilde iets meer en dat lukte. Na mij startte Gerco Schröder nog met Cognac Champblanc en ik had het ook mooi gevonden als hij had gewonnen, maar dit vind ik nog mooier. Ik winnen, en hij derde", lachte Romp, die sinds twee jaar aan de BWG Stables is verbonden. "Ik heb het daar prima naar mijn zin. Ik heb goede paarden en elke dag begeleiding toch van niet de minste ruiters van Nederland. Ik houd het daar nog wel even vol".
In de barrage noteerden Romp en Balouska voor enkele duizenden toeschouwers een foutloos parcours en lieten de Duitser Tim Rieskamp-Gödeking met Lautermann achter zich. Derde werd Gerco Schröder met Cognac Champblanc, terwijl Willem Greve met de uitstekende springende KWPN goedgekeurde hengst Carambole (v. Cassini) als vierde eindigde.

Bekijk hier de uitslag.

yakari123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:03

Ik was erbij, was een mooi concours

Blixem

Re: Jesper Romp wint Grote Prijs van Het Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:25

Ik was er ook bij en mooie paarden zater ertussen joh dit jaar ook alweer een paar bitloos