Ruiter en paard halen nat pak tijdens buitenrit in Spaarndam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Ruiter en paard halen nat pak tijdens buitenrit in Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 19:09

http://www.rtvnh.nl

Afbeelding

Een ruiter zal het tochtje dat hij zaterdag met zijn paard Falko maakte niet snel vergeten. Op een pad tussen de weilanden aan de Lagedijk in Spaarndam zakte het paard weg in drassige aarde en belandde met ruiter en al in een naastgelegen sloot.
De ruiter kon op eigen kracht op het droge komen, Falko had daar meer moeite mee. Daarom schakelde de ruiter de brandweer in. Nadat een brandweerman een band om het dier had gelegd, werd Falko met paardenkracht op de kant getrokken.

Het duurde even voor Falko weer op zijn benen kon staan. Maar uiteindelijk hield het dier, behalve een tijdelijk zwarte vacht, niets aan het hachelijke avontuur over.

Ragdollcat

Re: Ruiter en paard halen nat pak tijdens buitenrit in Spaarndam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:17

Arm dier, gelukkig is het goed gekomen.

Ik ken er de omgeving goed.

Dat is ook een reden waarom ik niet in het gras rij na de vele regen. Dan rij ik liever gewoon op de ruiterpaden en of op de weg.

In de wat zware kleigrond moeten lopen is het toch best belastend voor de pezen, naar mijn idee.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:21

Het 'ruiterpad' loopt op dat stuk in de berm. Schijnt dat het gedeelte daar eerder opengelegen heeft voor leidingen, is dus gewoon gaan schuiven. Gelukkig hebben ze hem weer op het droge gekregen, de brandweer hier in de omgeving is over het algemeen niet zo handig :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:33

Brandweer heeft vast genoeg ervaring. Liggen regelmatig paarden in de sloot in die omgeving

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:40

Mee eens!

ze hebben genoeg ervaring, ze zijn echter erg voorzichtig, dus halen ze niet zomaar lukraak uit de sloot met ernstige blessure als gevolg.

En ze nemen de tijd om ze zo veilig en zo goed mogelijk uit de sloot te halen.

Want inderdaad er liggen regelmatig (in de natte tijden) paarden in de sloot in deze omgeving.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:54

Ik kom uit dezelfde omgeving en heb toch weinig positiefs over de brandweer hier te zeggen. Maar da's de discussie hier niet, het is ze hier wel gelukt dus wat dat aan gaat alleen maar puik werk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:57

Vooral met ze overleggen en niet alles aan hun overlaten, dat is ook zeker belangrijk.

Soms is het niet anders, het is en blijft mensenwerk en of het dier meewerkt....

Lunafans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:22

Arm paard gelukkig is de ruiter op de kant gekomen en heeft ze de brandweer gebeld