Is elastisch fantastisch? Onderzoek naar elastische teugels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
OdysseusJarig

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Is elastisch fantastisch? Onderzoek naar elastische teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 13:02

www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz


Afbeelding

Onderzoek heeft aangetoond dat er duidelijke verschillen zijn in teugeldruk tussen normale teugels en teugels met elastiek.

Elastiek is de de afgelopen jaren gebruikt in teugels om de druk beter te verdelen en te veel druk in de paardenmond te voorkomen. Echter wijst nieuw onderzoek uit dat teugels met elastiek anders gebruikt worden door de ruiter dan normale teugels, voornamelijk bij het maken van overgangen.

Het onderzoek, genaamd "Is elastic fantastic? The impact of elastic inserts on rein tension" werd uitgevoerd door Hayley Randle en Alison Abby van het Duchy College in Cornwall, Groot-Britannië. Zij wilden uitzoeken wat de effecten waren van teugels met elastische inzetten op de druk die gebruikt wordt tijdens het rijden en tijdens een overgang van stap naar halt. Daarnaast wilde zij ook onderzoeken in hoeverre de druk van de teugels gehaald kon worden tijdens het rijden.

Dertig amazones reden met standaard rubberen teugels of met teugels met elastische inzetten. Teugeldruk werd gemeten met een Centaur teugeldrukmeter voor zowel de linker- als de rechterhand.
De resultaten van het onderzoek toonden significante verschillen aan in teugeldruk tussen de twee type teugels.

Rijden met de elastische teugels resulteerde in minder teugeldruk tijden het normale rijden, terwijl bij deze teugels juist de hoogste teugeldruk werd gemeten bij het rijden van overgangen. Daarnaast kostte het meer tijd voor de teugeldruk terug kwam naar 0 wanneer de ruiter de hand ontspande, en daarnaast was die tijd minder consistent. Mogelijk kan dit onduidelijkheid geven voor het paard aangezien men met teugeldruk en het wegnemen van die teugeldruk voorzichtig en consistent moet omgaan.

Het onderzoek stelt dat elastische teugels mogelijk zorgen voor minder teugeldruk tijdens het algemene rijden, maar dat het de druk verandert bij het uitvoeren van bepaalde oefeningen. Daarnaast kunnen de elastische teugels een negatief effect hebben op het vermogen van de ruiter om negatieve bekrachtiging toe te passen, en dat komt de duidelijkheid in de training niet ten goede.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Is elastisch fantastisch? Onderzoek naar elastische teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:18

Interessant :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Is elastisch fantastisch? Onderzoek naar elastische teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:27

Klinkt allemaal best logisch. Het lijkt me sowieso een vreemd gevoel in de hand, je hebt eigenlijk geen rechtstreeks contact meer met de mond. Je merkt het verschil al met een softband en webband longe.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:58

Een te verwachten uitkomst.
Lijkt mij ook helemaal niks, vind een rekkend halstertouw al irritant.
Als het goed is merk je aan je eigen lichaam en aan je paard wel of je met teveel druk rijdt, hebben we toch geen elastiek voor nodig lijkt mij.

Doe mij maar gewone teugels

Peelie

Berichten: 13420
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Is elastisch fantastisch? Onderzoek naar elastische teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:10

Dit heeft een poosje terug al op dr voorpagina gestaan...

Oud nieuws dus.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Is elastisch fantastisch? Onderzoek naar elastische teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:04

Als we nou eens stoppen met het rijden met constante aanleuning dan is er geen constante druk in de mond...

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:22

Arabesk schreef:
Als we nou eens stoppen met het rijden met constante aanleuning dan is er geen constante druk in de mond...


Als we nu eens stoppen met paardrijden en ze in een giga wei zetten is nog Beter...
Accepteer gewoon iemands keuze van rijden

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:29

Arabesk schreef:
Als we nou eens stoppen met het rijden met constante aanleuning dan is er geen constante druk in de mond...


Heb jij liever iemand die constant kleppert met de teugels dan een constante aanleuning?
Uit andere onderzoeken komt duidelijk naar voren dat een constante lichte verbinding veel beter is dan een verbinding die terug gaat naar 0 en dan weer omhoog gaat. Lijkt mij logisch, ik vind het ook veel prettiger als iemand mijn arm zachtjes vasthoudt en me begeleidt dan iemand die loslaat en me steeds weer op mijn arm tikt.

Paintlinger

Berichten: 12318
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: Temidden van het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:31

Snap wel wat Arabesk bedoeld.

Constante aanleuning hoeft gewoon niet.......ik snap dat het de norm is, maar het hoeft niet.

horseyfries: Waarom kiezen tussen 1 'kwaden'.

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Re: Is elastisch fantastisch? Onderzoek naar elastische teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:40

Ik heb er geen mening over, de enige die het promoot volgens mij is Carl Hester, zie:
http://vimeo.com/67845993 en http://vimeo.com/67845992
In de laatste video aan het eind een kort stukje van Valegro als 6 jarige met "Fantastic Elastic" teugel, maar dat kan natuurlijk ook gewoon marketing zijn geweest.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Is elastisch fantastisch? Onderzoek naar elastische teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:07

Het ligt er ook aan wat je onder aanleuning verstaat, een elastische verbinding met hand in hand gevoel imo, maar ik heb ook wel eens "trekkende Jack Russells" langs horen komen.

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:36

Wat dacht je van terug naar de basis in de opleiding van de ruiter. Aan de longe en eerst onafhankelijk leren zitten.
Bij een goede onafhankelijk zit kun je zachten handen hebben. De opleiding van tegen woordig is direct sporen om schop hem naar voren en links trekken is naar recht etc etc.

niels0683
Berichten: 49
Geregistreerd: 17-08-14

Re: Is elastisch fantastisch? Onderzoek naar elastische teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:09

Ik vraag me af of je met teugels van elastiek wel een eerlijk gevoel hebt van wat het paard doet! Worden de signalen niet versterkt of juist verzwakt?

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:51

Cowgirl schreef:
Wat dacht je van terug naar de basis in de opleiding van de ruiter. Aan de longe en eerst onafhankelijk leren zitten.
Bij een goede onafhankelijk zit kun je zachten handen hebben. De opleiding van tegen woordig is direct sporen om schop hem naar voren en links trekken is naar recht etc etc.

Nou inderdaad helemaal mee eens. Ik zie dit eerder als een symptoom oplossend idee dan een probleem oplossend. De ruiter dient een gevoel te creëren in zijn lichaam van zijn hoofd tot aan de handen en tenen. Hierdoor kun je zelf "elastisch" gaan rijden en inspelen op wat er in een training gebeurd. Het moet tegenwoordig allemaal maar even zus en zo en snel snel. Het heeft soms niks meer met rijden met gevoel te maken.

hwn
Berichten: 4722
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Is elastisch fantastisch? Onderzoek naar elastische teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:52

Ik wist niet eens dat het bestond. Heb zelf helaas een onstabiele hand, dus mss is het fijner voor mijn paard om met zoiets te rijden. Want of ik het ooit nog deftig zal leren, vrees ik soms voor, maar daar hoeft mijn paard niet de dupe van te worden.

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:02

Cowgirl schreef:
Wat dacht je van terug naar de basis in de opleiding van de ruiter. Aan de longe en eerst onafhankelijk leren zitten.
Bij een goede onafhankelijk zit kun je zachten handen hebben. De opleiding van tegen woordig is direct sporen om schop hem naar voren en links trekken is naar recht etc etc.


Helemaal mee eens. Laatst was ik op een wedstrijd en hoorde ik een moeder vragen of haar kind in de bixie ook sporen om mocht.. Want dat had ze thuis ook wel eens.

Ik vond het eerlijk gezegd ideaal klinken een elastische teugel. Maar die mening moet ik nu bijstellen.

Moschino

Berichten: 329
Geregistreerd: 26-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:50

pinkie87 schreef:
Arabesk schreef:
Als we nou eens stoppen met het rijden met constante aanleuning dan is er geen constante druk in de mond...


Als we nu eens stoppen met paardrijden en ze in een giga wei zetten is nog Beter...
Accepteer gewoon iemands keuze van rijden

Geldt dat niet net zo goed voor jou?

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:55

Paintlinger schreef:
Snap wel wat Arabesk bedoeld.

Constante aanleuning hoeft gewoon niet.......ik snap dat het de norm is, maar het hoeft niet.

horseyfries: Waarom kiezen tussen 1 'kwaden'.


Wat is volgens jullie dan de andere manier waarop je beter correct dressuur kan rijden ZONDER een constante zachte verbinding te hebben? (Liefst met filmpje om het wat inzichtelijk te maken).