[WEG] Sport nader bekeken: Horseball

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

[WEG] Sport nader bekeken: Horseball

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 13:01

* http://www.bokt.nl

Afbeelding
Bij horseball mag je de bal afpakken
Foto: Wiki / Paoline
Tijdens de wereldruiterspelen (WEG) wordt in acht disciplines bepaald wie zich de komende vier jaar wereldkampioen mag noemen. Het gaat om de dressuur, endurance, eventing, para-dressuur, reining, springen, vierspan en voltige. Polo en Horseball zijn demonstratiesporten. We stellen de sport kort aan je voor. Meer informatie over alle sporten vind je in de Wiki.

Horseball
Horseball is een balspel te paard en is een kruising tussen handbal, basketbal en rugby. Het is een door de FEI erkende tak van paardensport die tegenwoordig in Italië, België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Finland en Spanje volop gespeeld wordt. De sport is oorspronkelijk Argentijns. Het heet daar Pato en is door de Fransen in de jaren dertig van de vorige eeuw naar Frankrijk gebracht. Pas in de jaren zeventig blies de Franse Nationale federatie de sport nieuw leven in. In Nederland is de sport minder populair. Horseball wordt gespeeld met een team van zes personen waarvan er twee wissel zijn. De wisselspelers staan in de zogenaamde vrije zone. De ideale afmeting van het speelveld is 25 bij 65 meter. De afmetingen moeten in elk geval tussen de 20 en 30 meter breedte en tussen de 60 en 75 meter lengte liggen. De korte zijden moeten afgebakend zijn door een schot van minimaal 1,60 meter hoog. Het doel is om de bal door de ring van de tegenstander te gooien en zo te scoren. Aan beide korte zijden van het speelveld hangt een ring met een diameter van 1 meter. De ringen hangen 3,5 meter hoog op een paal en 2,5 meter van de achterlijn van het veld. Aan de ring is een net bevestigd zodat duidelijk te zien is of de bal door de ring gegaan is.

Er mag pas gescoord worden nadat de bal drie keer overgespeeld is binnen het team, tussen drie verschillende spelers. De bal mag tussendoor niet op de grond te komen en ook niet in handen van de tegenstander vallen. Wanneer de bal op de grond valt zal deze door de ruiter opgepakt moeten worden, zonder van het paard af te stappen. Wanneer de bal wordt opgepakt mogen de andere ruiters zich niet in een cirkel van vijf meter bij de bal oppakkende ruiter begeven. De bal mag ook niet langer dan tien seconden worden vast gehouden. De bal is een voetbal met een omtrek van 65 centimeter en met zes leren lussen eraan om hem vast te kunnen houden.

Een wedstrijd duurt twee keer 10 minuten met een pauze van drie minuten ertussen. Tijdens de wedstrijd mag de coach tweemaal per speelhelft een time out aanvragen van 30 seconden. Gedurende de wedstrijd mag er onbeperkt gewisseld worden, tijdens time-outs en als het spel stil ligt. De wissels moeten altijd op de eigen speelhelft plaatsvinden.

Horseball op de WEG
De sport is dit jaar voor de tweede keer een demonstratiesport. De eerste keer was in 2002. Dat houdt eigenlijk in dat de sport wel volgens de officiële regels wordt gespeeld, maar dat er geen echte wereldtitel aan vast zit. De competitie staat meer in het teken van kennismaking met de sport. Het eerste EK werd in 1992 gehouden en werd gewonnen door Frankrijk.

Het is een spannende sport om naar te kijken, zeker omdat er constant wat gebeurt. Voor het publiek is het zeker geen saaie sport te noemen. De sport wordt tijdens de WEG gehouden in Saint-Lô van woensdag 27 augustus tot en met zondag 31 augustus. Het EK Horseball van 2007, 2010 en 2013 is op dezelfde locatie gehouden. Op de doordeweekse dagen is van 18.00 uur tot 22.00 uur de competitie. Er zijn vier vrouwenteams en vier gemixte teams uit Frankrijk, Spanje, Italië en België die het tegen elkaar opnemen. De laatste dag staat in het teken van de finale. Elke dag wordt geopend met een horseball-competitie met shetlanders.

Wil je meer weten over Horseball, kijk dan in de Wiki!

Sporten
[VN] [WEG] Sport nader bekeken: Voltige
[VN] [WEG] Sport nader bekeken: Endurance

Locaties
[VN] [WEG] Wedstrijdlocaties nader bekeken: Mont Saint-Michel
[VN] [WEG]Locaties nader bekeken: Deauville, Saint-Lô & Le Pin
[VN] [WEG] Locaties nader bekeken: Caen

Jolandaa_

Re: [WEG] Sport nader bekeken: Horseball

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:53

Vind het een leuke sport om te zien. Een pony hier op stal is verkocht aan mensen die er horse bal mee doen. Beest is nog nooit zo gelukkig weest. Hier met dressuur levensgevaarlijk, in de bossen redelijk braaf maar ook zn nukken. Nu rijden er kleine kindjes op zo braaf.. dier heeft an roeping gevonden

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:56

Soms moet een paard idd zijn roeping vinden. Zo ken ik idd ook een paard dat uiteindelijk een perfect voltigepaard is geworden, terwijl gewoon rijden niet echt makkelijk was.

Leuk om deze sport te zien op de WEG

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:57

Ik heb jaren lang horseball gespeelt, vanaf het moment dat het opkwam in NL. Keitoffe sport, echt geweldig. Toen mee gestopt na een ongeluk maar ga het nu weer eens proberen met mijn nieuwe bijrijdtpaard.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:03

Ziet er zo gaaf uit! Denk alleen niet dat ik het uit moet gaan proberen met mijn paardje :+

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:07

Is het ergens live te volgen?

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:24

hahaha grappig om het filmpje te zien en enkele spelers te herkennen ^^
in België ken ik veel spelers, Nederland maar enkele; binnenkort is het competitie in Portugal (ik geloof ergens rond oktober)

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:00

Ik vraag mij echt af waarom de paarden niet trappen, bijten etc.? In ieder geval nergens te zien op het filmpje. Ziet er uit als een sport waarvoor je zeer goed moet kunnen rijden en vooral een goede zit en balans moet hebben. Petje af hoor _/-\o_

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:02

KirstenHorse schreef:
Ik vraag mij echt af waarom de paarden niet trappen, bijten etc.? In ieder geval nergens te zien op het filmpje. Ziet er uit als een sport waarvoor je zeer goed moet kunnen rijden en vooral een goede zit en balans moet hebben. Petje af hoor _/-\o_

Daar worden de paarden natuurlijk op geselecteerd. Bijtende en trappende paarden kunnen ze niet gebruiken.

Vind het een gave sport :j

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:10

Wauw, echt onwijs gaaf om te zien zo op hoog niveau, die mannen hebben een flink goed evenwicht en balans gevoel en wat een toppaarden. _/-\o_

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:20

Ik vind de sport leuk, maar wel aardig onvriendelijk voor paardenrug en - mond. Ben ook niet zo'n fan van Polo.

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:39

Grappig vanavond geven ze hier in Engeland een wedstrijd/ show horseball!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:05

x_joyce_x schreef:
Grappig vanavond geven ze hier in Engeland een wedstrijd/ show horseball!

En nog twee avonden achter elkaar ook nog volgens het programma boekje.

luna1604

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:21

ik vind horseball echt super cool maar ik zou het zelf nooit willen doen

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:32

Kaus schreef:
KirstenHorse schreef:

Daar worden de paarden natuurlijk op geselecteerd. Bijtende en trappende paarden kunnen ze niet gebruiken.

Vind het een gave sport :j

inderdaad, wat ook afgestrafd wordt is het steigeren en maaien met de voorbenen
trapt het paard, dan wordt het niet eens voor de horseball gebruikt, is veel te gevaarlijk
meestal worden volbloeden en polopaarden gebruikt voor deze sport :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 20:33

Polo paarden lijken me idd heel geschikt. Het is ook wel verwant aan polo, dus logisch eigenlijk.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:05

Dribbel schreef:
Polo paarden lijken me idd heel geschikt. Het is ook wel verwant aan polo, dus logisch eigenlijk.

ja, alleen ik zou persoonlijk voor een volbloed gaan, ze moeten echt topsnelheden aan kunnen op sommige momenten en de beste paarden die ik ken vanuit de horseball zijn de volbloeden, maar een polopaard heeft het voordeel dat ze meestal al redelijk wat gewend zijn en het is een ideaal paard voor iemand die begint of iemand die het iets rustiger wilt spelen :)

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:03

Gister hier in Engeland de demonstratie gezien. Maar het waren hele stoere, wij denken D pony's. Beetje aan de dikke kant, maar super stoer en wendbaar en snel! Werden gewoon door de andere pony's aan de kant geduwd als de ruiter in bal bezit was. En zodra de bal uit genomen werd op de middellijn dan vlogen ze op het fluitsingaal naar voren toe. Echt stoer om te zien!

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:46

Horse bal! Super leuk!
Ik heb een paar keer mee getraind met een klasgenoot. En wat vond ik het onnatuurlijk om zo ineens langs je paard te hangen! Maar heel gaaf!

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:26

Ik speel zelf horseball! Erg leuke sport vind ik zelf, soms vind ik het in de echt hogere sport wel wat ruw aan toe gaan maar het spel is gewoon een beetje ruw. Speel het zelf op c pony's tot kleine paarden bal oprapen valt goed te doen tot een kleien e maar zeker als je op een paard van +- 1,60 zit wordt het al een stuk lastiger :')
De pony's die ze in deze teams gebruiken zijn E pony's. Wat voor de rest van de wereld dus gewoon onder paarden valt. Alleen hier in Nederland zijn het pas paarden vanaf 1,58 (?) de rest van de wereld vanaf 1,47 (?) :)

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:42

_Izabelle schreef:
Ik speel zelf horseball! Erg leuke sport vind ik zelf, soms vind ik het in de echt hogere sport wel wat ruw aan toe gaan maar het spel is gewoon een beetje ruw. Speel het zelf op c pony's tot kleine paarden bal oprapen valt goed te doen tot een kleien e maar zeker als je op een paard van +- 1,60 zit wordt het al een stuk lastiger :')
De pony's die ze in deze teams gebruiken zijn E pony's. Wat voor de rest van de wereld dus gewoon onder paarden valt. Alleen hier in Nederland zijn het pas paarden vanaf 1,58 (?) de rest van de wereld vanaf 1,47 (?) :)

Welk team speel jij?

demeyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:09

Dit is inderdaad super leuk om te spelen :)